Norrbotniabanan
- Projekt Trafik, väg och järnväg
- Fas Pågår
- Plats Sträcker sig över flera platser
Norrbotniabanan
Norrbotniabanan omfattar en 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan ska förstärka godstrafiken på järnväg i landet samt möjliggöra persontrafik mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan är viktig, inte minst för att nå målet om ett fossilfritt Sverige 2045. Det är Trafikverket som ansvarar för att planera och bygga Norrbotniabanan.
Norrbotniabanan comprises 270 km coastal railway between Umeå and Luleå. The line will boost rail freight traffic in the country and enable passenger traffic between the cities on the North Sea coast. Norrbotniabanan is important, not least for achieving the goal of a fossil-free Sweden by 2045. Trafikverket is responsible for the planning and building of Norrbotniabanan.
Aktuellt i projektet
13 september 2024 11 juni 2024 8 december 2023 4 december 2023
Relaterade projekt
Information från Trafikverket
Mer om Norrbotniabanan
Fler projekt i samma kategori
Visar 5 av 15 nyheter
-
Nordlandergatan
Nya passager för trafiken behövs vid Nordlandergatan när Norrbotniabanan byggs i Skellefteå. Passagerna kommer att passera under järnvägen och väg 95. För biltrafiken blir det en ny sträckning vid Nordlandergatan som sedan ansluter till Lasarettsvägen.
-
Boliden busstation
Ytorna kring Boliden busstation byggs om där trafiksäkerhet och tillgänglighet förbättras för att göra bussåkandet enklare och mer attraktivt. Planeras att stå klar under 2025.
-
Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar i juni 2024 och står klar hösten 2025.
-
Skellefteå resecentrum
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Just nu pågår planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus.
-
Port of Skellefteå
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Kajen kommer att stå klar mot slutet av 2027.