Trafikverkets samrådsmöte för Norrbotniabanan norrut från Skellefteå
Norrbotniabanan
- Projekt Trafik, väg och järnväg
- Fas Planeras
- Plats Sträcker sig över flera platser



Norrbotniabanan
Norrbotniabanan omfattar en 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan ska förstärka godstrafiken på järnväg i landet samt möjliggöra persontrafik mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan är viktig, inte minst för att nå målet om ett fossilfritt Sverige 2045. Det är Trafikverket som ansvarar för att planera och bygga Norrbotniabanan.
Norrbotniabanans första sträcka, 12 km mellan Umeå-Dåva, började byggas 2018. I februari 2025 gav regeringen byggstartsbeslut till Trafikverket för sträckan vidare norrut från Dåva till Skellefteå.
Sträckan från Degerbyn i centrala Skellefteå via Kågedalen och Byske till norra länsgränsen är i ett planeringsskede.
Norrbotniabanan comprises 270 km coastal railway between Umeå and Luleå. The line will boost rail freight traffic in the country and enable passenger traffic between the cities on the North Sea coast. Norrbotniabanan is important, not least for achieving the goal of a fossil-free Sweden by 2045. Trafikverket is responsible for the planning and building of Norrbotniabanan.
Aktuellt i projektet
18 februari 2025 11 februari 2025 Skellefteå kommun välkomnar regeringens besked om byggstart för Norrbotniabanan
5 februari 2025 28 januari 2025 Ett första förberedande arbete för Norrbotniabanan väntar i vår

Relaterade projekt
Information från Trafikverket
Mer om Norrbotniabanan
Fler projekt i samma kategori
Visar 5 av 14 nyheter
-
Nordlandergatan
Nya passager för trafiken behövs vid Nordlandergatan när Norrbotniabanan byggs i Skellefteå. Passagerna kommer att passera under järnvägen och väg 95. För biltrafiken blir det en ny sträckning vid Nordlandergatan som sedan ansluter till Lasarettsvägen.
-
Boliden busstation
Ytorna kring Boliden busstation byggs om där trafiksäkerhet och tillgänglighet förbättras för att göra bussåkandet enklare och mer attraktivt. Byggstart i maj och klart under hösten 2025.
-
Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Klart hösten 2025.
-
Skellefteå resecentrum
Planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus, pågår. Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Norrbotniabanans sträcka från Dåva till Skellefteå har fått grönt ljus till byggstart och järnvägen kommer att ge möjlighet till snabbare och mer hållbara resor till och från Skellefteå.
-
Port of Skellefteå
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Produktionen pågår och väntas stå klart mot slutet av 2027.