Skellefteå kommun påbörjar upphandling för ny entreprenör till Karlgårdsbron
Karlgårdsbron
- Projekt Trafik, väg och järnväg
- Fas Pågår
- Plats Centrala stan
Norr och söder kopplas samman
Bron är viktig för att få till ett bättre trafikflöde i centrala Skellefteå och samtidigt minska utsläpp. Avtalet med den tidigare entreprenören för Karlgårdsbron är hävt. Nu pågår arbetet inför upphandling av ny entreprenör.
Karlgårdsbron blir en trygg länk mellan södra och norra sidan av Skellefteälven. Den 400 meter långa träbron kommer göra att resandet med bil, buss och cykel blir enklare. När bron står klar går den över Skellefteälven vid Karlgård-Nordanå för att sedan ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan. På södra sidan byggs en ny väg via Skråmträskvägen.
Att leda om trafiken från Kanalgatan och in på Södra Lasarettsvägen för dem som inte har sin målpunkt i stadskärnan, är en viktig åtgärd för att kunna skapa ett tydligt stråk från söder till norr och för att minska koldioxidutsläppen. Det skapar också mer plats och blir tryggare för gångare och cyklister och bidrar till ett attraktivare centrum.
Aktörer
Skellefteå kommun
Frågor och svar
Skellefteå kommun är skyldig att följa lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagen är till för att se till att offentliga inköp öppnar upp för konkurrens och att skattemedel används så effektivt som möjligt. Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Lagen gäller även när en upphandlande myndighet anordnar en projekttävling.
LOU innebär också att vi inte kan premiera lokala entreprenörer utan är objektiva eftersom alla ska ha likvärdiga möjligheter att lämna anbud.
Det kan vi inte svara på idag. Vi måste få tid att planera om projektet och få besked om värderingen för att kunna svara på det. Men vi arbetar för att få till en så smidig och kostnadseffektiv process som möjligt utan att ge avkall på kvaliteten.
Vi tillämpar LOU och vår målsättning är alltid att kontraktera en seriös entreprenör som kan fullfölja projektet vi upphandlar.
Aktuellt i projektet
Karlgårdsbron anläggs som en så kallad hängverksbro med träöverbyggnad och blir Sveriges längsta träbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.
15 april 2024 10 april 2024 Avtalet med Kauno Tiltai Sverige AB för bygget av Karlgårdsbron i Skellefteå hävs
12 mars 2024 Skellefteå kommun hävdar avtalsbrott för avbrutet arbete med Karlgårdsbron
4 november 2023 1 november 2023 30 juni 2023 20 juni 2023 26 april 2023 15 mars 2023 23 februari 2023
Fler projekt i samma kategori
Visar 5 av 14 nyheter
-
Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar hösten 2024 och står klart våren 2025.
-
Södra Lasarettsvägen
Södra Lasarettsvägen byggs om till en grön och lummig gata med trädalléer på båda sidor. Här kommer det att finnas gång- och cykelbanor och trygga sätt att passera gatan. Så småningom kommer den att ansluta till Karlgårdsbron.
-
Skellefteå resecentrum
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Just nu pågår planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus.
-
Port of Skellefteå
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Kajen kommer att stå klar mot slutet av 2027.
-
Parkbron
Parkbron ska bli en gång- och cykelbro och kommer att knyta ihop norra och södra sidan av stan och göra det tryggare att gå och cykla i centrum.