Karlgårdsbron

  • Projekt Trafik, väg och järnväg
  • Fas Pågår
  • Plats Centrala stan

Norr och söder kopplas samman

Bron är viktig för att få till ett bättre trafikflöde i centrala Skellefteå och samtidigt minska utsläpp. Avtalet med den tidigare entreprenören för Karlgårdsbron är hävt. Nu pågår arbetet inför upphandling av ny entreprenör.

Karlgårdsbron blir en trygg länk mellan södra och norra sidan av Skellefteälven. Den 400 meter långa träbron kommer göra att resandet med bil, buss och cykel blir enklare. När bron står klar går den över Skellefteälven vid Karlgård-Nordanå för att sedan ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan. På södra sidan byggs en ny väg via Skråmträskvägen.

Att leda om trafiken från Kanalgatan och in på Södra Lasarettsvägen för dem som inte har sin målpunkt i stadskärnan, är en viktig åtgärd för att kunna skapa ett tydligt stråk från söder till norr och för att minska koldioxidutsläppen. Det skapar också mer plats och blir tryggare för gångare och cyklister och bidrar till ett attraktivare centrum.

Aktörer
Skellefteå kommun

Frågor och svar

Skellefteå kommun är skyldig att följa lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagen är till för att se till att offentliga inköp öppnar upp för konkurrens och att skattemedel används så effektivt som möjligt. Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Lagen gäller även när en upphandlande myndighet anordnar en projekttävling.

LOU innebär också att vi inte kan premiera lokala entreprenörer utan är objektiva eftersom alla ska ha likvärdiga möjligheter att lämna anbud.

Det kan vi inte svara på idag. Vi måste få tid att planera om projektet och få besked om värderingen för att kunna svara på det. Men vi arbetar för att få till en så smidig och kostnadseffektiv process som möjligt utan att ge avkall på kvaliteten.

Vi tillämpar LOU och vår målsättning är alltid att kontraktera en seriös entreprenör som kan fullfölja projektet vi upphandlar.

Aktuellt i projektet

Karlgårdsbron anläggs som en så kallad hängverksbro med träöverbyggnad och blir Sveriges längsta träbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.

Relaterade projekt

Relaterade planer

Fler projekt i samma kategori

Visar 5 av 14 nyheter