Nästa stora steg i Port of Skellefteås hamnutbyggnad – mudderverket är på plats
Port of Skellefteå
- Projekt Trafik, väg och järnväg
- Fas Pågår
- Plats Skelleftehamn

Hamnen växer och möter framtidens behov av transport- och logistiktjänster
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Produktionen pågår och väntas stå klart mot slutet av 2027.
Delar av havsbotten schaktas och tanken är att göra det möjligt för 250 meter långa fartyg att gå in i hamnen. I anslutning till kajen finns också planer på att skapa ett industriområde för nya etableringar. Landytorna på norra sidan av hamnområdet ska öka och det kommer att byggas både nya lagringsytor och magasinlösningar.
Den nya kajen planeras att vara 275 meter lång, 28 meter bred och med ett ramfritt djup på 12,5 meter, vilket är både längre, bredare och djupare än befintliga kajer. Kajen förbereds även för att möjliggöra en fossilfri verksamhet.
En större och djupare hamn innebär också vinster för miljön. Långa transporter på land, från bland annat industrier och sågverk, kan undvikas då godset istället skeppas i närområdet. Samtidigt är hamnen ett transportnav för olika transportslag såsom sjöfart, tåg, lastbil och flyg.
Det investeras även i ny teknologi, och sedan 2022 finns en av världens första helelektriska kraner på plats. Förutom att den drivs av el kan den hantera tung last och har stor räckvidd vilket gör att den når över de stora fartygens bredd.
Aktörer
Skellefteå kommun
PEAB
%20(2)%20SV_co-funded_by_VERTICAL_RGB_POS.png)
Medfinansieras av Europeiska unionen
Framtidssäkrad intermodalitet, transport av gods med flera transportsätt, skapar förutsättningar för hållbara och effektiva godstransporter. Målet är att projektet ska leda till utveckling av klimatanpassad intermodal mobilitet i hela regionen.
Aktuellt i projektet
26 maj 2025 21 januari 2025 Ny eldriven kran ska bidra till hållbarhetsmålen för Port of Skellefteå
18 december 2024 22 maj 2024 Världspremiär för pålar av återvunnet stål när Port of Skellefteås hamnområde utvecklas
16 januari 2024 19 december 2023 16 oktober 2023 15 november 2021 15 november 2021 Samhällsbyggnadsnämnden ger klartecken för fortsatta investeringar.
21 maj 2021

Länkar
Aktörernas webbplats
Fler projekt i samma kategori
Visar 5 av 14 nyheter
-
Bockholmsvägen
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Stationsgatan. Bygget kommer att starta under 2026.
-
Ny dragning av E4
Östra leden är utsedd som den nya dragning av E4. Den nya E4 kommer att gå via Östra leden i norr, över Skellefteälven och via Hedensbyn på södra sidan av älven. Planerad byggstart under 2029.
-
Nordlandergatan
Nya passager för trafiken behövs vid Nordlandergatan när Norrbotniabanan byggs i Skellefteå. Passagerna kommer att passera under järnvägen och väg 95. För biltrafiken blir det en ny sträckning vid Nordlandergatan som sedan ansluter till Lasarettsvägen.
-
Boliden busstation
Skellefteå kommun bygger om Boliden busstation för att den ska bli tillgänglig och trygg för invånarna och området runt omkring mer trafiksäkert. Byggstart var 12 maj och den förväntas stå klar under hösten 2025.
-
Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Klart hösten 2025.