Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar hösten 2024 och står klart våren 2025.
Hedensbyn växer fram som en knutpunkt för flöden av både människor och gods. I takt med att vi blir fler invånare utvecklas även näringslivet, vilket ställer krav på effektiva transportlösningar med båt, tåg och lastbil. Utvecklingen på Hedensbyn gör det möjligt att kombinera olika transportslag vilket inverkar positivt på ekonomi, miljö och människors vardag.
Infrastrukturen på Hedensbyn har förbättrats då nya lösningar skapas inom transportsektorn. Målet är att näringslivet ska kunna kombinera järnväg, sjöfart och vägnät på ett effektivt och hållbart sätt.
Idag transporteras stora mängder gods mellan Hedensbyn och västerut längs Skelleftehamnsleden (väg 372). Det är också en sträcka där många människor passerar på väg till och från skolor och arbetsplatser. Förbättrade trafiklösningar för olika transportslag som förbättrad busstrafik och gång- och cykelvägar ska göra dessa resor både säkrare och mer hållbara.
En förlängning och utbyggnad av Torsgatan bidrar till ett bättre flöde av trafiken som fördelas på två större leder och även inkluderar en gång- och cykelväg.
Exempel på förbättringar:
Ett arbete pågår för att på längre sikt flytta E4 längre österut från sitt nuvarande läge. En möjlig anslutning kan bli östra leden på Hedensbyn, vilket kan förbättra trafikflödet från norr till söder och samtidigt ge möjlighet för fler industietableringar på Anderstorp.
Aktörer
Skellefteå kommun
Visar 9 av 14 nyheter
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar hösten 2024 och står klart våren 2025.
Södra Lasarettsvägen byggs om till en grön och lummig gata med trädalléer på båda sidor. Här kommer det att finnas gång- och cykelbanor och trygga sätt att passera gatan. Så småningom kommer den att ansluta till Karlgårdsbron.
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Just nu pågår planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus.
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Kajen kommer att stå klar mot slutet av 2027.
Parkbron ska bli en gång- och cykelbro och kommer att knyta ihop norra och södra sidan av stan och göra det tryggare att gå och cykla i centrum.
En ökande befolkning behöver på ett säkert, effektivt och miljövänligt sätt kunna ta sig till och från arbetsplatser, service, sjukvård, evenemang och boende. En ny bro över älven är en viktig del i detta.
Kanalgatan byggs om för att skapa en hållbar trafiklösning genom att prioritera gående och cyklister samt göra plats för uteserveringar och aktiviteter. Helt klart hösten 2023.
Skellefteå Airport har en avgörande roll i Skellefteås fortsatta tillväxt och utveckling. För att möta efterfrågan från affärs- och privatresenärer satsar flygplatsen på att utvecklas och hitta hållbara lösningar för framtidens flygande.
Norrbotniabanan omfattar en 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan ska förstärka godstrafiken på järnväg i landet samt möjliggöra persontrafik mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan är viktig, inte minst för att nå målet om ett fossilfritt Sverige 2045. Det är Trafikverket som ansvarar för att planera och bygga Norrbotniabanan.