SE26 nyheter

Snart kommer vi på bättre tankar

En del av lösningen på flygtrafikens största utmaning kan snart finnas på en halvö utanför Skellefteå. Det handlar om en satsning som kan bli ett rejält tillskott till flygindustrins egen resa mot hållbarhet.

Frågor om framtidens mobilitet, cirkulära flöden och klimatpåverkan är centrala ämnen som kommer att lyftas fram under Society Expo i Skellefteå. Ett av många exempel på framtidslösningar som just nu utforskas är initiativet att producera upp till 100 000 ton elektrobränsle (eSAF) för flyg på halvön Näsudden i Skelleftehamn.
– Tekniken, energin och kunnandet finns här. Dessutom rör sig världen tydligt bort från fossila råvaror som kol och olja, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft, som sedan 2022 har samarbetat med SkyNRG i en satsning som fått namnet SkyKraft.

Tydlig riktning inom EU
Nästa år ska 2 procent av flygbränslet som används inom EU vara hållbart, vilket kanske inte låter som mycket. Särskilt inte i ljuset av rapporter, som den inför klimatmötet COP29, som visar att utsläppen av växthusgaser är rekordhöga och att målet om att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius blir allt svårare att nå.

Men det finns en rörelse mot förändring – år 2050 ska 70 procent av bränslet som tankas inom EU vara hållbart. Detta slås fast i ReFuelEU Aviation, en del av EU:s klimatpaket Fit for 55. I Sverige går utvecklingen ännu snabbare – om åtta år ska allt inrikesflyg i Sverige ha minst 30 procent biobränsle i tanken, och 2045 ska allt flyg vara fossilfritt.

Den långsiktiga rörelsen mot ett hållbart flyg gör elektrobränslen (eSAF) till en hyperintressant möjlighet – men det kräver också att marknadsaktörer vågar ta steget.

Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft

”Våra resurser är framtidens vinnare”
Produkten som SkyKraft planerar att framställa kommer att tillverkas av förnybar vätgas och koldioxid från förbränt biomaterial, exempelvis från skogsindustrin eller fjärrvärmeverk, vilket skapar ett cirkulärt flöde. Bränslet kan blandas med vanligt flygfotogen och kräver inga nya motorer eller flygplanstyper.
– Vi har perfekta förutsättningar i norra Sverige för att driva denna typ av industri. Energitillgångarna och kompetensen inom energiproduktion finns här. Därför riktar globala aktörer blicken hit när det gäller att utveckla framtidens lösningar, säger Joachim Nordin och fortsätter:

– De resurser vi har är framtidens vinnare. Vi har ingen olja, men det är ändå något världen rör sig bort från. Framtiden tillhör den förnybara energin och vi vill att den förädlas så långt som möjligt här i Sverige.

”In a complex and competitive world, I fully believe that ReFuelEU is a great opportunity to position the European Union as a global leader in the production and use of SAF.”

José Ramón Bauzá Díaz (EU-parlamentariker, Renew)

Elektrifiering skapar möjligheter

En av Skellefteå Krafts utgångspunkter handlar om elektrifieringen av samhället. Att fler människor använder el till allt fler ändamål ser bolaget som positivt.
– När vi använder förnybar el i stället för kol, olja och gas kan vi minska utsläppen av växthusgaser avsevärt. Och att minska utsläppen samtidigt som samhället utvecklas i en positiv riktning är precis vad den gröna omställningen handlar om.

Målsättningen är att byggstart av SkyKraft sker 2027. När anläggningen är fullt utbyggd beräknas den sysselsätta 100-tal personer årligen.

Vill du vara en del av samtalet om hur mobilitet, ny teknik och cirkulära flöden kan bidra till framtidens hållbara utveckling? Kontakta oss på Society Expo 2026 här.

Korta fakta

  • + Elektrobränslen kan användas i befintliga motorer och infrastruktur, vilket innebär att ingen större teknikutveckling av flygplanen krävs.
  • – Flygets klimatpåverkan består av både koldioxidutsläpp från förbränning av fossila bränslen, dels kondensstrimmor som bildas när vattenånga släpps ut på hög höjd. Kondensstrimmorna försvinner inte med eSAF.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 december 2024