SE26 nyheter - Scenografi Campus
Plats på scenen: framtiden!
Varje plats har en berättelse att förmedla – på Campus Skellefteå är tanken att skapa en plats där framtidens idéer kan ta form. En utomhusscen blir utgångspunkten för kreativa unga talanger från Edelviks folkhögskola i samarbete med en av Sveriges mest erfarna scenografer. Hur spännande låter inte det?
Society Expo 2026 är en arena för nya idéer, samarbeten och kreativa lösningar. I arbetet med att utveckla Campus Skellefteå som en av huvudplatserna för SE26, har ett spännande samarbete med Edelviks folkhögskola och deras utbildning Filmscenografi & attributmakeri inletts. Tillsammans med scenografen och eventdesignern Åse Persson får studenterna möjlighet att utforska hur scenografi och design kan skapa en inspirerande besöksupplevelse på Campus under SE26.
I centrum av Skellefteå finns platser som Campus, Nordanå och Guldtorget med Sara Kulturhus, alla är viktiga nav för olika aktiviteter. Utanför stadskärnan lyfter SE26 fram miljöer som Skellefteå Airport och Kurjoviken, två huvudområden med särskilda teman och inriktningar.
På Campus Skellefteå finns redan en fysisk scen och ett torg som man kommer ta avstamp från. Här får Edelviks studenter bidra med sina idéer för hur platsen kan smyckas och formas för att inspirera och engagera besökare från hela världen.
– Det är dumt att inte ta vara på den här kreativa kraften.
Min lärdom är att aldrig stänga dörrar för idéer – även galna förslag kan vara början på något stort.
säger Kai Nedergård, lärare på Edelvik.
Den 11 december hölls en workshop där studenter från Edelvik, tillsammans med Åse Persson, började utforska hur Campus kan omvandlas till en upplevelserik plats för SE26. Under workshopen fick studenterna arbeta både i grupp och individuellt för att utveckla sina idéer.
– Vi började med att brainstorma tillsammans, vilket var väldigt hjälpsamt för det fortsatta individuella arbetet. Sedan gjorde vi skisser, moodboards och modeller över våra idéer till scenografin.
säger Alice Franzén, som studerar scenografi. Alice berättar att många av idéerna handlade om att skapa mer liv och färg på campusområdet, som annars kan kännas ganska grått.
– Själv skissade jag på stora blom- och växtskulpturer som skulle kunna placeras runtom campus. Det skulle vara fantastiskt att få se dem komma till liv, säger hon.
Studenterna har möjlighet att arbeta i ett nytt sammanhang där scenografi ses i ett större perspektiv. Här handlar det om att tänka på hur färg, form och rum kan påverka upplevelsen i en större, utomhusbaserad kontext.
– Det är lite främmande för mig, jag har mest jobbat med filmmiljöer och inredda rum. Nu handlar det om arkitektur och landskap, vilket känns utmanande men spännande, säger Alice Franzén, som studerar scenografi.
– Det blir mer konstnärligt med färg och form. Åse har visat oss hur man kan dela in områden i olika färger och låta det sticka ut, säger Fenix Lundström, student i attributmakeri.
Workshopen var avstampet på en längre process där unga kreatörer får möjlighet att påverka och sätta sin prägel på en av de viktiga noderna för SE26.
Åse Persson har arbetat med några av de största eventprojekten i landet, bland annat H22 i Helsingborg. Åse växte upp i Skellefteå dit hon flyttade när hon skulle börja fjärde klass i skolan.
– Som vuxen kände jag mig sedan lockad att flytta till Stockholm för att skapa mig större utmaningar, som att sy cirkustält, bygga utställningar, designa galor och göra sådant jag tycker är roligt. Nu när jag kommit tillbaka för det här uppdraget är det jättekonstigt, det är nya hus överallt men själva känslan är kvar och jag har hunnit träffa mina gamla kompisar som jag inte sett på 45 år. Det känns fantastiskt få den här utmaningen som 67-åring, säger hon och fortsätter:
– För mig handlar det om att förstå rummet, platsen och känslan. Oavsett om det är inomhus eller utomhus är det viktigt att skapa en miljö som engagerar och förstärker upplevelsen, säger Åse.
Hon har en bakgrund inom textilt hantverk och har under sin långa karriär utvecklat en förståelse för hur design och scenografi kan påverka en publik. Hon ser samarbetet med Edelviks studenter som en möjlighet att skapa något unikt för SE26.
– Oavsett vilken uppgift man får handlar det om att hitta rätt samarbetspartners. Jag som scenograf har stor påverkan på hur en konferens eller ett event uppfattas av besökarna, med fel ljussättning och fel möbler kommer deltagarna inte att lyssna. Men jag kan också göra så att det blir fantastiskt! Det är viktig hur man gör rumsligheten som scenograf. Jag tycker samarbete med olika människor är roligt och letar hela tiden efter nya konstellationer, men efter en lång karriär så blir det här mitt sista stora jobb, säger Åse.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 december 2024