Lejonströmsbron
Lejonströmsbron stod klar 1737 och är Sveriges äldsta träbro som fortfarande är i bruk.
Älvsbacka strand är fem bostadshus som tillsammans omfattar 59 lägenheter med generösa balkonger.
Nordens längsta snedstagsbro i trä samt Nordens längsta träbro i ett spann för gång- och cykeltrafik. Unikt med bron är också den montagemetod som användes för överbyggnad. Broplattan monterades genom lansering på i förväg uppspänt stagsystem.
Byggherre Skellefteå kommun
Adress Rönngatan 2 / Väststigen 29, Skellefteå
Byggår 2011
Arkitekt/Konstruktör Konstruerad av Martinsons och Cowi (konstruktionsberäkning)
Konsulter
Entreprenör, träöverbyggnad Totalentreprenad Martinsons (stomme och montage)
Entreprenör brofundament SKANSKA
Projekttör brofundament Sweco
Ljussättning Ramböll, Jan Forsmark
Prefabgrad Levererades i fyra delar, förber. för el, vatten och avlopp.
Spann 130 meter (totalt 185 meter)
Bredd/Pylonhöjd 4 meter / 20 meter
Medfinansiärer Europeiska regionala utvecklingsfonden och Luleå tekniska universitet (Smart Träbro i Smart Stad).
Konstruktör Martinsons (stomme)
Produktionskostnad 37 miljoner kronor
Maxvikt för fordon 12 ton (renhållningsfordon)
Utmärkelse Årets kommunaltekniska projekt 2012.
Visar 2 av 3 nyheter
Lejonströmsbron stod klar 1737 och är Sveriges äldsta träbro som fortfarande är i bruk.
Klockarbergsbroarna på Erikslid Skellefteå är av typen bågbroar och var de första träbroarna i landet konstruerade för att klara även tung trafik.