Lundgrens hyvleri – kunskap, kvalité och engagemang i varje kubik
%20Lundgrens%20hyvleri_2.jpg)
Viktoria Knutsson Nilsson och Stefan Lundgren, en av de gamla ägarna som nu är produktionsansvarig på företaget. Foto: Victor Lundberg
Hos Lundgrens hyvleri i Brattsbacka, en bit utanför Nyåker, är hantverket fortfarande i centrum – även om volymerna är höga och produktionen effektiv.
– Det vi gör är inte massproduktion i klassisk mening. I stort sett har de flesta order sin egen specifikation. Det handlar inte bara om att hyvla standardträpaneler utan om att också tillverka kundspecifika lösningar i större volymer, säger Viktoria Knutsson Nilsson, vd sedan i våras.
Lundgrens hyvleri har en lång historia som familjeföretag, men är sedan tre år tillbaka en del av den norska koncernen Hasås A/S.
– Hela vår hantverksprocess kräver skickliga medarbetare och ett gott samspel. Våra medarbetare är vår största tillgång. Många har jobbat här länge och har en otrolig känsla för materialet, säger hon.
Fortfarande är mycket sig likt – Stefan Lundgren, en av de gamla ägarna, är kvar som produktionsansvarig, och företaget har samma lokala förankring som tidigare.
– Jag kommer själv från ett familjeföretag och vet hur mycket det betyder. Den där omsorgen om detaljerna, och att man faktiskt bryr sig om varje leverans. Det är något jag känner igen och värdesätter.
Med bara sexton anställda – varav tio jobbar i produktionen – lyckas Lundgrens hyvla stora volymer av panel. En dag med flyt i produktionen och inga större omställningar går drygt 200 kubikmeter paneler genom anläggningen.
– Det är en extremt väloptimerad produktion. Men för att det ska fungera måste alla delar lira. Det handlar om flöde, planering och att hela tiden ligga nära både kund och råvara, säger Viktoria.
%20Lundgrens%20Hyvleri_1.jpg)
Det är en styrka att Lundgrens Hyvleri ligger där det ligger i Brattsbacka, Nordmalings kommun. Här är det nära till råvaran, skogen och dess trä, som man förädlar. Foto: Jimmy Hakola
Ungefär 70 procent av produktionen går på export. Mycket går till koncernen i Norge, men även till stora kunder i Litauen, Japan, Sydkorea och Turkiet. Just nu pågår också diskussioner om legotillverkning åt företag som exporterar till USA.
– Vi får se vad det blir av det så osäker som marknaden är nu, men det är intressant. Vi har kunskapen och kapaciteten för att leverera.
En ny produkt är också på väg – en färdigmålad underhållsfri ytterpanel i furu med en oljad och impregnerad ytbehandling, framtagen i ett samarbete mellan koncernen Hasås och färgleverantören Jotun. Denna underhållsfria produkt är ett alternativ till den vanliga ytterpanelen i gran i en tid där tillgången på gran är begränsad.
– Utmaningar och behov skapar möjlighet att tänka nytt. Det här är ett sånt exempel, säger Viktoria.
Råvaran köps i största del från sågverken i norr som levererar högkvalitativa varor från vårt närområde.
– Jag brukar säga att vi ligger mitt i ingenstans – men mitt i råvaran. Och det är faktiskt en fördel. Vi är nära skogen, nära de som sågar och vi kan i stort sett följa materialet från stock till färdig panel.
%20viktoria%20knutsson.jpg)
Viktoria Knutsson Nilsson är själv uppvuxen i ett familjeägt snickeri och jobbar sedan i våras som vd på Lundgrens Hyvleri. Foto: Victor Lundberg
Viktoria har känt till Lundgrens hyvleri länge. Första kontakten var redan 2011, på en mässa i Oslo där företag i träbranschen från Västerbotten ställde ut tillsammans. Då stod hon där med sitt tidigare familjeföretag.
– Det var första gången jag kom i kontakt med företaget. Nu när jag började här letade jag faktiskt fram gamla bilder från den mässan. Det känns fint att cirkeln sluts på något sätt.
Idag är hon tillbaka i samma nätverk, Träbransch Norr, men i en ny roll.
– Jag ser verkligen fram emot att få vara del av det samarbetet igen. Vi har så många gemensamma utmaningar – kompetensförsörjning, certifieringskrav, utveckling. Och det finns en vilja att hjälpas åt, det känns viktigt, säger hon.
När marknaden är stillastående och kostnaderna stiger gäller det att vara lyhörd och tänka långsiktigt.
– Det handlar om att förstå var värdet finns och vad som verkligen gör skillnad. Hos oss är det, förutom effektiviteten, hantverket, kunnandet och den nära dialogen med kunderna. Det ska vi fortsätta att bygga vidare på, säger Viktoria.