Under 10-årsperioden 2016-2025 har kommunen genomfört och planerar att genomföra investeringar på mellan 26-27 miljarder kronor, vilket är den högsta nivån per invånare i hela Sverige.

Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande

500

nya permanenta och lika många temporära bostäder har byggts under 2021

1,9%

av invånarna i kommunen är arbetslösa - den siffran är lägst i Sverige

0,8%

är årets befolkningsökning att jämföra med rikssnittet på 0,4%

Kommunstyrelsens ordförande sammanfattar året

Kommunstyrelsens ordförande sammanfattar året

När vi summerar 2021 kan vi konstatera att det återigen blev ett mycket speciellt år med en fortsättning på pandemin. Arbetet med både krisledning och direkt arbete för att motverka smittspridningen blev lika aktuellt under 2021 som under 2020. Pandemin till trots har den starka utvecklingen i Skellefteå kommun fortsatt även under 2021 med fortsatta etableringar och investeringar.

Under 10-årsperioden 2016-2025 har kommunen genomfört och planerar att genomföra investeringar på mellan 26-27 miljarder kronor, vilket är den högsta nivån per invånare i hela Sverige. Lägg därtill alla de stora investeringar som sker av staten och det privata näringslivet i hela norra Sverige under många år framåt. Då inser man att det är i Norrland och inte minst i Skellefteå kommun som den starka utvecklingen sker. Skellefteå har en unik position som inte minst avspeglar sig i det intresse som finns från nationellt håll med exempelvis täta besök av ministrar och andra representanter från regeringen samtidigt som de internationella besöken blir allt tätare.

Den starka tillväxten i Skellefteå kommun blir också tydlig när man tittar på kommunens arbetslöshetssiffror. Den sista januari 2022 uppgick den öppna arbetslösheten till endast 1,9 procent, vilket är nästan 50 procent lägre än övriga riket. Utvecklingen börjar nu på allvar också märkas i vår befolkningsutveckling. Vid årsskiftet 2021/2022 hade Skellefteå 73 393 invånare, vilket innebär att befolkningen ökade med 553 personer under 2021.

Ökningen som motsvarar 0,8 procent är den snabbaste befolkningsökningen sedan 1989. För övriga riket låg ökningen på omkring 0,4 procent och inte ens en traditionellt stark kommun som Stockholm nådde upp till Skellefteås utveckling.
Bostadsbyggandet, som är en av nycklarna till att vi ska klara våra befolkningsmål, är intensivare än på mycket länge. Under 2021 uppfördes omkring 500 nya permanenta bostäder samtidigt som det uppfördes nästan lika många tillfälliga bostäder. Under 2022 förväntas det uppföras minst 1 000 nya permanenta bostäder, vilket är den nivå som kommer att fortsätta under många år framöver. För att klara bostadsförsörjningen öppnas det bland annat upp för ett stort antal nya bostäder i kommunens fördjupade översiktsplaner. En annan viktig del är att hela tiden bygga ut och anpassa den viktiga infrastrukturen för att Skellefteå ska kunna få den utveckling som planeras.

Kollektivtrafiken är där en viktig del som nu också omarbetats för att bättre kunna klara transportbehovet hos kommunens invånare.

Under året har också arbetet med att färdigställa järnvägsplaner för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå intensifierats. I Trafikverkets förslag till Nationell transportplan föreslås bland annat att Norrbotniabanan i sin helhet ska byggas liksom Skelleftetriangeln, dvs. satsningar på E4 förbifart Skellefteå, väg 372 till Skellefteå hamn och väg 827 Sundgrundsleden från hamnen med anslutning från E4, en ny väg till Skellefteå Airport.

Det är intressant att se hur Skellefteå kommun också tar stort ansvar för den pågående klimatomställningen. Ett bra exempel på det är kommunens nya industriområde ”Site East” där
kommunen utvecklat 45 hektar industrimark som belönats med utmärkelsen ”Årets hållbara infrastruktur”. Här har allt från upphandlingens möjligheter med etiska principer knutits ihop
med samarbete och helhetssyn, vilket resulterat i ett anläggningsprojekt som blivit en vägvisare för hela anläggningsbranschen.

En annan intressant utveckling är den som nu sker ute i Skelleftehamn där framväxten av en fossilfri hamn blir verklighet. Skellefteå kommun har under 2021 också ingått medlemskap i Viable Cities som är en samverkan mellan ett antal kommuner inom hållbarhetsområdet. Projektet och samverkan ska mynna ut i en strategi för Klimatneutrala Skellefteå 2030.
Avslutningsvis vill jag citera den nya vision som fastställdes av kommunfullmäktige under året och som lyder: ”En hållbar plats för en bättre vardag”. Den innebär att kommunen, även om det
nu krävs särskilda insatser för att trygga framtidens kompetens, bostäder och infrastruktur, behöver fortsätta på den inslagna vägen med att utveckla välfärden för sina invånare. Det
handlar om en tillgänglig skola med hög nivå på både lärande och trygghet och en utvecklad vård och omsorg om våra äldre och funktionshindrade.
För att klara detta behöver vi samtidigt fortsätta med insatser för att skapa en attraktiv plats. Här kan man inte undvika att prata om SARA Kulturhus som kommer att berika tillvaron för både
invånare och besökare under många år framöver.

Det är med sorg i hjärtat jag kan konstatera att det i skrivande stund pågår ett krig i Europa med fasansfulla följder och många människor som återigen tvingas på flykt. Vi kommer även denna
gång att öppna upp vårt samhälle för att ta emot dessa människor och verkligen göra vårt yttersta för att skapa en rimlig tillvaro med en gemensam förhoppning om att kriget ska
upphöra.

Lorents Burman
kommunstyrelsens ordförande

Kommunens intäkter och kostnader

Diagram som visar fördelningen av kommunens intäkter. Anges också i text

Kommunens intäkter

Skatteintäkter och intäkter från generella statsbidrag är kommunens största inkomstkälla som under 2021 uppgick till 69 procent av de totala intäkterna. Verksamhetsanknutna intäkter uppgick till 27 procent, vilket utgörs av intäkter från taxor och avgifter som tas ut för tjänster inom vissa verksamheter som vatten, avlopp, renhållning, äldreomsorg, barnomsorg, m.m. I verksamhetsanknutna intäkter ingår även särskilda statsbidrag som verksamheterna kan ansöka
om själva.
En mindre andel av kommunens intäkter (4 procent) härrör sig från kommunens energiverksamhet. Vissa år kan även kommunen ha vissa typer av engångsintäkter (reavinster,
extraordinära intäkter, m m). Dessa ingår inte i diagrammet nedan. I diagrammet ingår inte heller intäkter i de kommunägda bolagen. 

Diagram över kommunens kostnader, Informationen anges också i text

Kommunens kostnader

De totala kostnaderna i kommunen (exkl. kommunägda bolag) uppgick till 6,7 mdkr. 64 procent utgjordes av kostnader för arbetskraft. Den kommunala verksamheten är personalintensiv och i vissa verksamheter kan andelen personalkostnader ligga på närmare 80 procent.

Utöver personalkostnader köpte kommunen in material, tjänster, m m för nästan 1, 8 mdkr, vilket under 2021 utgjorde drygt 26 procent av den totala kostnadsmassan.

Så här används dina skattepengar

Av hundra kronor i kommunalskatt går 82 kronor till skola, vård och omsorg. Så här fördelas hela hundralappen

Ovanligt högt resultat

Ovanligt högt resultat

Resultatet för kommunkoncernen uppgick till 2 293 mnkr och utgörs av summan av kommunens resultat och resultatet för stadshuskoncernen, minskat med koncerninterna intäkter och kostnader. Kommunens ekonomiska resultat består å sin sida av resultat från både den skattefinansierade verksamheten och från kommunens taxe- och avgiftsfinansierade verksamhet.

Kommunkoncernens resultat är mycket högt i jämförelse med tidigare år. Stadshuskoncernen redovisar enskilt ett resultat på 2 085 mnkr (-173 mnkr). Resultatet har dels skapats i bolagens kärnverksamheter men också som en följd av stora reavinster vid fastighetsförsäljningar. Resultatet för det största dotterbolaget, Skellefteå Kraft AB, uppgick till 580 mnkr, vilket är drygt en miljard bättre jämfört med föregående års negativa resultat. Resultatet är kopplat till högre elpriser och en god energiproduktion. Två större reavinster från fastighetsförsäljningar har skapats i stadshuskoncernen, dels Skellefteå Industrihus fastighetsförsäljning till NP3 och dels
Skelleftebostäders försäljning av bostäder till SBB. Sammantaget uppgår reavinsterna till 1 567 mnkr.

Kompetensförsörjning

Åldersstruktur 2021

Kommunen har en mångfald av olika kompetenser. Det finns cirka olika 720 yrken som är fördelade inom olika yrkesgrupper i kommunens verksamhetsområden. Åldersstrukturen på
medarbetarna förhåller sig enligt nedan vid årets slut:

  • 14% är 29 år eller yngre
  • 47% är mellan 30-49 år
  • 39% är 50 år och äldre

Arbetet med kompetensförsörjningsstrategin fortsätter. I arbetet med attraktionen som arbetsgivare har fokus varit på att ta fram material och planera för olika kommunikationsinsatser.

Bland annat har en film producerats som ska ge en känsla av hur det är att arbeta i Skellefteå kommun. Dessutom har medarbetare fått anmäla sig och berätta om sina jobb i form av text eller kortare inspelningar, som sedan har spridits på till exempel LinkedIn. Arbetet fortsätter också med att förbättra och utveckla den kommunövergripande introduktionen för nyanställda.

Implementering av den framtagna ompetensutvecklingsplanen för chefer har påbörjats. Planen innebär att utveckla olika lärandeerbjudanden som möter de kompetenser och förmågor som är prioriterade för ledare i Skellefteå kommun.

Arbete med åtgärdsplanen för en bättre arbetsmiljö har skett inom följande områden:

Under året har 6 workshops genomförts med en HR-konsult i syfte att leda arbetet mot framtidens uppdrag för personalfunktionen (HR) i Skellefteå kommun.

Resultatet är dels ett tydliggörande av syftet med ett HR-stöd, dess uppdrag och fokusområden, men även hur HR-stödet ska agera och utföra sitt uppdrag

  • Upphandlingen av verktyg för pulsade medarbetar-undersökningar är färdigt och implementering är genomförd. Provperiod pågår under år 2021 och 2022
  • En fördjupad studie av chefers förutsättningar är genomförd på avdelningen Stöd och Service och det jobbas nu vidare med slutsatserna. Detta görs inom ramen för ett innovationssamarbete med några andra kommuner, bland annat Lidingö. Samarbetet initieras av en organisation som heter RISE
  • Samtliga punkter i planen är genomarbetade. Nu återstår implementering och fortsatt löpande arbete med arbetsmiljön, vilket till största delen sker ute i verksamheterna.
  • Under 2021 har en utvärdering av heltid som norm i Skellefteå kommun genomförts. I november skickades en enkät ut till medarbetare som jobbar deltid i syfte att få underlag för fortsatt inriktning på arbetet.

Ekonomichefen har ordet

Ekonomichefen har ordet

Samuel Lundqvist, ekonomichef Skellefteå kommun

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras id molestie urna. Proin molestie maximus dui non convallis. Morbi et rutrum urna. Vivamus eget elit id justo vehicula pharetra non sit amet diam. Morbi laoreet in eros quis mollis. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut lacinia ex quis lacus facilisis finibus. Integer rutrum maximus erat. Vivamus non quam tellus. Phasellus id elit et magna scelerisque iaculis. Integer nec urna a ex iaculis convallis.

Ett trevligt citat från ekonomichefen kommer här och kanske med en uppmaning att läsa hela årsredovisningen - i sin helhet!

Samuel Lundqvist, ekonomichef Skellefteå kommun

Phasellus non vulputate tortor. Quisque tincidunt gravida enim quis placerat. Donec ut ullamcorper lacus. Mauris interdum arcu pharetra dui finibus, vel blandit quam tempus. Sed placerat sit amet magna eu commodo.

Senast uppdaterad: