Kommunens webbplats och intranät använder AI-stöd för att automatisera så mycket som möjligt. Både för att förbättra användarvänligheten, men också för att automatisera det redaktionella arbetet.
Bakgrund
Skellefteå kommun hanterade tidigare information manuellt, vilket krävde mycket arbete. De analyserade statistik men saknade möjlighet att leverera personaliserad information i realtid till olika besökare.
Mål
Genom att använda ny AI-teknik och implementera det nya CMS-systemet Sitevision ville kommunen skapa en smart och personaliserad digital upplevelse i toppklass.
Målet med ai-lösningen är att underlätta besökarnas beslut på webbplatsen och förbättra sökresultaten, så att varje användare fick en mer relevant och anpassad upplevelse.
Lösning
- Populära sidor
Snabblänkar med populära sidor visas på både intranätet och den externa webbplatsen. - Sökordsförslag
Kommunen använder AI-genererade sökordsförslag för att hjälpa användarna att hitta rätt. När en besökare börjar skriva i sökfältet får hen förslag baserade på tidigare sökningar och den aktuella sidan. Även e-tjänster från OpenE har indexerats och lagts till i sökordsförslagen. - Relaterade nyheter
När en besökare har läst en nyhet föreslår rek.ai två relevanta nyheter för att uppmuntra till fortsatt läsning.

Resultat
AI-tekniken har förbättrat användarupplevelsen och hjälpt fler att hitta relevant information.
- Snabblänkarna har en klickfrekvens på 25–49 %.
- Nyhetsrekommendationerna har en klickfrekvens på 23–30 % vid sökningar.
- Relaterade nyheter har ökat merläsningen med 15–20 %.