Genom att involvera invånare och medarbetare i både innehåll och utformning har Skellefteå kommun skapat en digital utbildning som inte bara ger fler tillgång till återvinningscentralen utanför ordinarie öppettider – utan också engagerar och stärker förståelsen för hållbar återvinning.

I oktober 2019 lanserade Skellefteå kommun det så kallade ÅVC-kortet, som ger personer som bor eller har fritidshus i kommunen möjlighet att öppna grindarna till återvinningscentraler utanför ordinarie öppettider.

För att få kortet krävdes att man först gick en utbildning i hur återvinningscentralen fungerar – vad som får lämnas, hur det sorteras och hur man rör sig säkert på området. Under de första fyra och ett halvt åren fanns bara ett sätt att gå utbildningen: en timmes rundvandring på plats på återvinningscentralen.

Utbildningen fungerade bra för många – men inte för alla. Flera upplevde att det var svårt att hitta ett tillfälle som passade, eller att det helt enkelt var för långt att resa. För andra kunde fysiska eller kognitiva hinder göra det svårt att ta del av utbildningen.

Även verksamheten såg utmaningar. Att planera och genomföra de fysiska utbildningarna tog tid, samtidigt som felsorteringar fortsatte att vara ett återkommande problem.

Digital lösning för ökad tillgänglighet

För att möta både invånarnas och verksamhetens behov togs beslut om att utveckla ett digitalt alternativ. Uppdraget gick till IT- och verksamhetsutvecklingsavdelningen som tillsammans med verksamheten designade en lösning med hög tillgänglighet och pedagogisk bredd.

Den digitala utbildningen består av två delar:

  • En kunskapshöjande webbutbildning med texter, bilder och filmer.
  • Ett avslutande kunskapsprov i en e-tjänst.

För att ytterligare förenkla processen har utbildningen kopplats till en teknisk lösning som automatiskt hanterar behörigheten. När en invånare klarat kunskapsprovet skickas informationen vidare via en integration i e-tjänsten, vilket gör att körkortet får rätt behörighet inom tio minuter.

Det innebär att invånaren kan använda sitt körkort för att besöka återvinningscentralen nästan direkt efter genomförd utbildning – utan manuell handläggning. Det här bidrar till en ännu mer tillgänglig och smidig tjänst.

Lyckad lansering

Utbildningen lanserades den 2 juni 2025. Redan under de första tio dagarna klarade 761 personer utbildningen och fick sitt ÅVC-kort. Av dessa valde en tredjedel att svara på en digital enkät om sin upplevelse.

På frågan om hur sannolikt det var att de skulle rekommendera utbildningen till en vän svarade en majoritet 10 av 10. Det genomsnittliga betyget efter tio dagar var 9,5 av 10.

Tre framgångsfaktorer bakom resultatet

Att utbildningen fått en så positiv respons beror på flera saker:

  1. Tvärfunktionellt samarbete
    Tre kommunala enheter – Avfallsverksamheten, IT- och verksamhetsutveckling samt Informationsenheten – har tillsammans kombinerat kunskap om innehåll, teknik och pedagogik.

  2. Smart användning av befintlig teknik
    Genom att tänja på gränserna för kommunens befintliga e-tjänsteplattform skapades ett användarvänligt och automatiserat kunskapstest. Generativ AI har dessutom använts för att effektivisera framtagningen av innehåll, filmmanus och analys av användarundersökningar.

  3. Ett användarcentrerat arbetssätt
    Utbildningen är utformad utifrån målgruppens behov och önskemål – inte bara verksamhetens krav. Det har lett till en lösning som verkligen fungerar i praktiken.
Bild från när filmerna till utbildningen spelades in.

Bild från när filmerna till utbildningen spelades in på en återvinningscentral. På bilden syns kommunikatör Mattias Halbakken och avfallsrådgivare Katarina Bergsten.

Invånarna formade utbildningen

Både invånare och medarbetare har haft viktiga roller under utvecklingen. Medarbetare från avfallsverksamheten bidrog med sin erfarenhet av vad som ofta blir fel i praktiken. Invånare fick beskriva vad som känns otydligt och svårt att förstå inför ett besök på en återvinningscentral.

Även formatet på utbildningen har utformats tillsammans med målgruppen. I inledningen av projektet undersökte teamet vilket upplägg som bäst stödjer motivation och lärande. Svaret blev tydligt: variation är nyckeln. Därför kombinerar utbildningen text, bilder och film – något som också återkommit som uppskattat i enkätsvaren.

Under hela processen har användare och medarbetare varit delaktiga i tester, feedbackrundor och förbättringar.

Så gör vi skillnad – på riktigt

Projektet visar att digitalisering inte handlar om teknik i första hand – utan om att förstå människors behov. Genom att arbeta användarcentrerat och samla kompetens från flera håll har Skellefteå kommun skapat en lösning som gör skillnad i vardagen – både för invånare som får enklare tillgång till återvinningscentralen, men också för verksamheten som sparar tid och får nya medel att använda för att minska felsorteringen.

Tryck här för att öppna den digitala ÅVC-korts utbildningen på kommunens webbplats.

Bakgrund:

  • ÅVC-kortet infördes hösten 2019 i Skellefteå kommun.
    Inledningsvis gav ÅVC-kortet boende och fritidshusägare möjlighet att besöka en utvald återvinningscentraler utanför ordinarie öppettider. Kort därefter utökades möjligheten till fler anläggningar.
  • Mellan oktober 2019 och juni 2025 deltog nästan 8 000 personer i den obligatoriska fysiska utbildningen för att få ÅVC-kort.

Digital utbildning lanseras:

  • I juni 2025 lanserades en digital ÅVC-kortsutbildning som ett alternativ till den fysiska.
  • Under de första 10 dagarna klarade 761 personer utbildningen och fick sitt ÅVC-kort. Under de aktuella dagarna genomfördes 2 145 kunskapsprov i e-tjänsten. Detta inkluderar omprov, eftersom godkänt resultat kräver alla rätt på 24 frågor.

Enkätresultat – användarupplevelse:

  • Av de som klarade utbildningen valde 233 personer (30 %) att svara på en digital enkät om sin upplevelse.
  • I enkäten fick deltagarna bland annat svara på hur sannolikt det var att de skulle rekommendera utbildningen till en vän (på en skala 0–10).
  • Snittbetyget var 9,5 av 10, och en klar majoritet gav högsta betyg: 10 av 10.

Utbildningen består av två delar:

  • En webbaserad kunskapsutbildning som ligger på kommunens webbplats (byggd i Sitevision).
  • Ett avslutande kunskapstest som genomförs i en e-tjänst (byggd i OpenE).

Så fungerar kunskapstestet:

  • Testet innehåller 24 frågor, fördelade på fyra områden med sex frågor i varje.
  • Frågorna slumpas fram för att skapa variation.
  • För att få ÅVC-kort krävs alla rätt på testet.
  • Provet rättas automatiskt och personer som svarat fel på en eller flera frågor får veta vilka frågor de svarat fel på.
  • Den som inte klarar testet får försöka igen – men behöver då bara göra om de delar där tidigare svar varit felaktiga (6–24 frågor beroende på resultat).
  • En integration gör så att personer som klarat provet automatiskt får behörighet på sitt körkort inom tio minuter efter godkänt prov.

Inloggning och identifiering:

  • För att genomföra utbildningen krävs inloggning med BankID eller Freja eID.
  • Personer som inte vill eller kan genomföra utbildningen digitalt har möjlighet att anmäla sig till en fysisk utbildning på en av kommunens återvinningscentraler.
  • Personer som fått ÅVC-kort använder sitt körkort för att registrea sitt besök och öppna grindarna utanför återvinningscentralen.
  • Personer som inte har körkort får ett särskilt plastkort hemskickat som de kan använda för att registera sitt besök och öppna grindarna.

Feedback från användarna:

  • Efter avslutat prov kan deltagaren välja att besvara en digital enkät om upplevelsen av utbildningen (enkäten genomförs i systemet Panelista).
  • Resultatet på enkäten används för att mäta och utvärdera användarupplevelsen.

Utbildningen har utvecklats av Skellefteå kommun genom ett tvärfunktionellt arbete med medarbetare från IT- och verksamhetsutvecklingsavdelningen, avfallsverksamheten och Informationsenheten.

Digitala kontoret, som är en enhet inom IT- och verksamhetsutvecklingsavdelningen, har ansvarat för design, utformning och det användarcentrerade arbetssättet.

Fortsätt utforska

Fortsätt utforska