E-tjänsteprojekt satte fart på digitaliseringen i norr

Med invånaren i fokus har projektet E-tjänsteutveckling i samverkan gjort stor skillnad för e-tjänsteutbudet i både Skellefteå och fjorton andra kommuner.

Våren 2019 startade Digitala kontoret i Skellefteå kommun ett digitaliseringsprojekt i syfte att sätta fart på e-tjänsteutvecklingen i norra Sverige. Ett av projektets mål var att utveckla minst 60 e-tjänster som skulle kunna användas av både Skellefteå kommun och 14 andra närliggande kommuner som använder samma e-tjänsteplattform. 

När projektet avslutades i december 2022, efter tre och ett halvt år, hade projektet överträffat projektmålen flera gånger om.

Projektet levererade bland annat:

  • 160 e-tjänster som alla deltagande kommuner kan använda för att ge sina invånare högre tillgänglighet och service.
  • En ny utvecklingsprocess för att utveckla e-tjänster på ett effektivt sätt med invånarens behov i centrum.

Framgångsrikt samarbete

Det är emellertid inte antal e-tjänster som projektet är mest stolt över. Utan hur bra det blir när kommuner samarbetar och tar digitala kliv tillsammans med invånaren i fokus.

Följande kommuner deltog i projektet: Arjeplog, Bjurholm, Dorotea, Lycksele, Nordmaling, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå, Sorsele, Storuman, Umeå, Vilhelmina, Vindeln, Vännäs och Åsele.

Projektet finansierades av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västerbotten och Skellefteå kommun.

Filmer som belyser fördelar med e-tjänster

I samband med att projektet avslutades tog projektet fram filmer som deltagande kommuner kan använda i sina sociala medier-kanaler i syfte att belysa fördelarna med e-tjänster ur ett invånarperspektiv för att på så sätt fortsätta bidra till hög användning och efterfrågan på e-tjänster även efter projektets slut.