Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna som dyker upp:

Låna och återlämna

Du som har fyllt 18 år är välkommen att skaffa lånekonto hos oss, även om du inte pluggar på plats.

Det går jättebra!

Självklart! Campusbiblioteket är ett offentligt bibliotek, vilket innebär att du kan låna hos oss även om du inte är student/forskare. Dock kan du inte göra ett fjärrlån (beställa böcker från andra bibliotek) om du inte är student/forskare.

Vi har ingen maxgräns för hur många böcker man får låna.

Om en bok inte återlämnas betraktas den som förkommen. Ersättningskostnaden är då 800 kr per titel och skulden läggs till på bibliotekskontot. Det är samma kostnad för alla typer av böcker och material. Beloppet stryks från kontot om materialet lämnas tillbaka, men förseningsavgiften kommer du fortfarande behöva betala.

Exempel

Peter har lånat bok A och bok B, men har tappat bort bok A och kan inte återlämna den. Han kan inte heller förnya bok B eftersom hans konto är spärrat. Därför måste han lämna tillbaka bok B senast på sista återlämningsdatum för att undvika förseningsavgift.

Peter behöver betala 800 kr plus eventuell förseningsavgift för bok A. Om han inte lämnar tillbaka bok B efter sista återlämningsdatum kommer det även att tillkomma en förseningsavgift för den.

Återlämning i specifika situationer

Vi har ingen återlämningslåda. Du kan lämna tillbaka när biblioteket är öppet igen. Observera dock att det kan bli förseningsavgift på kursböcker. Har du ett passerkort kan du komma in i biblioteket även efter stängningstid för att lämna tillbaka boken.

Du kan skicka boken med posten till oss. Observera att du står själv för fraktkostnaden och ansvarar för boken tills den har avregistrerats från ditt bibliotekskonto.

Postadress: Campusbiblioteket Skellefteå, 931 85 Skellefteå

Om du har lånat en bok från Campusbiblioteket bör den returneras till Campusbiblioteket. Det kan finnas undantag om det gäller en bok som tillhör LTU. Om du är osäker på var du ska lämna tillbaka boken, kontakta gärna Campusbiblioteket för vägledning.

Tjänster och användning

Kopiera: För att kopiera kan du köpa ett kopieringskort. Det kan du göra i vår infodisk. Vi har 10-kort (15 kr), 50-kort (50 kr), 100-kort (90 kr), och 200-kort (160 kr). Vilket av dessa kort du väljer att köpa beror helt på hur många sidor du vill kopiera. Ska du bara kopiera ett fåtal sidor är priset 2 kr per enkelsidig svartvit kopia.

Skriva ut: Som LTU-student kan du skriva ut och kopiera via ditt LTU-kort. Pluggar du via ett annat universitet eller högskola behöver du först skaffa en "skola-användare". Detta gör du via Helpdesk som ligger en trappa upp på Campusbiblioteket. Är du inte student eller pluggar du via ett företag hänvisas du till Skellefteå Stadsbibliotek.

Ja, vi har datorer tillgängliga för studenter på fasta platser i biblioteket. För att använda dessa datorer behöver du först skaffa en "skola-användare". Kontakta bibliotekspersonalen eller Helpdesk en trappa upp i biblioteket för mer information.

Ja, vi erbjuder två olika wifi-nätverk här på Campusbiblioteket: LTUs wifi och Skellefteå kommuns wifi.

Våra grupprum är drop-in och kan inte bokas i förväg. Om ett grupprum är ledigt kan du använda det, förutsatt att du är student. De flesta av våra grupprum kräver minst två personer för användning. Vi har även tre grupprum där du kan studera ensam eller ha online-möten. Antalet personer som får vistas i varje rum anges på dörren.

Om du önskar ett bokat grupprum finns möjlighet att göra detta i E-huset, som ligger mittemot Campusbiblioteket.

Nej, tyvärr. Grupprummen är endast tillgängliga för studenter. Om du inte är student har du dock möjlighet att hyra andra rum eller lokaler på Campus för dina behov.

Avgifter och förseningar

Förseningsavgiften för kursböcker är 50 kr och sedan ytterligare 50 kr om boken inte återlämnas eller omlånas.
Ditt konto spärras och du kommer inte att kunna göra nya lån eller låna om böcker tills du har betalat av skulden.

Logga in på Mitt bibliotekskonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och gå till "avgifter" för att betala. Det går även bra att betala i vår infodisk.

Övriga frågor

Om du har glömt din PIN-kod kan vi hjälpa dig att välja en ny kod. Ta med dig en gilig ID-handling (pass, ID-kort, körkort) så fixar vi det åt dig.

När du söker i bibliotekskatalogen och ser "MAG" i bokens hyllplacering betyder det att boken finns i bibliotekets magasin. Dessa böcker förvaras låsta, så för att låna boken behöver du prata med bibliotekspersonalen. Vi kommer att hjälpa dig att få tillgång till boken.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
18 april 2024