Här samlar vi svar på vanliga frågor som förtroendevalda i Skellefteå kommun ställt till Internservice och Helpdesk. Listan med frågor kommer att fyllas på.
När du börjar ditt uppdrag får du ett så kallat starkt lösenord. Det använder du för att logga in i de flesta programvaror. Kontakta Internservice på 0910-73 74 75 om du har glömt bort ditt starka lösenord.
Hösten 2022 tog kommunstyrelsen beslut om principer för teknisk utrustning för förtroendevalda. Beslutet innebär att förtroendevalda får låna antingen en surfplatta eller bärbar dator beroende på omfattning och typ av uppdrag.
De flesta förtroendevalda får låna en surfplatta. Presidier, oppositionsråd, revisorer och ledamöter i kommunstyrelsen arbetsutskott får låna en bärbar dator.
Internservice fungerar som kommunens interna kundtjänst för medarbetare och förtroendevalda. Internservice tar emot ärenden, ger support, samordnar samt utför och levererar olika typer av interna servicetjänster.
Internservice samarbetar med Helpdesk som ger teknisk support. Internservice skickar ditt ärende vidare till Helpdesk om det behövs.
Internservice och Helpdesk kan lösa många ärenden via telefon. Du kan också besöka internservice i Stadshuset (i korridoren mellan kundtjänst reception och personalmatsalen).
- När du har ett ärende som privatperson vänder du dig till Kundtjänst. När du har ett ärende i din roll som förtroendevald vänder du dig till Internservice/Helpdesk.
Börja med att kontrollera följande:
- Har du fyllt i rätt användarnamn och lösenord?
- Har du glömt ditt lösenord och behöver ett nytt? Klicka i sådana fall på rutan "Har du glömt ditt lösenord?". Då får du ett nytt lösenord till din kommunmejl.
- Har du laddat din mobil, läsplatta eller dator? Kontrollera din laddkabel om du har dåligt batteri trots att du försökt ladda den.
- Har du internetuppkoppling eller tillgång till mobilnät?
- Har du gjort föreslagna uppgraderingar/uppdateringar i din mobil, läsplatta eller dator?
Kontakta din nämnndssekretare om problemet kvarstår trots att du kontrollerat ovanstående.
Om du överskrider lagringsutrymmet i din e-post kan du inte längre ta emot eller skicka meddelanden. Du måste då ta bort meddelanden och frigöra utrymme.
Så här tar du bort meddelanden och frigör uttrymme:
- Det enklaste sättet att minska storleken är att tömma Borttagna objekt.
- Har du mycket i inkorgen kan du sortera den från äldsta till nyaste genom att klicka på den lilla pilen i menyn över listan med mejl. Markera gamla mejl och ta bort dom.
- Om du skapat en egen arkivmapp kan du gå igenom den och se om det finns information du kan ta bort.
- Mejl med bilagor och bilder tar stor plats. Du kan spara ner bilagorna på till exempel OneDrive och sedan ta bort mejlet.
- Kom ihåg att tömma Borttagna objekt igen!