Mocap Studio

På campus har man investerat i miljonbelopp i en motion capture- och virtual production-studio. Motion capture är den teknik som används för att fånga in rörelser som sedan appliceras på animerade figurer. Kända exempel är till exempel Avatar, Gollum i Sagan om Ringen och de nya versionerna av Disneys klassiker som Lejonkungen och Djungelboken.

– Det blir en win-win där vi gör det än mer attraktivt för spelstudios och andra mediaföretag att etablera sig i Skellefteå, säger Magnus Johansson, projektledare för Arctic Game Lab.

Studion är till för regionala företag inom spelutveckling, film, reklam, visualisering och utbildning – samt studenter på Campus Skellefteå.

Spelifiering, det vill säga att använda sig av spelelement inom verksamheter som traditionellt inte hör samman med spelande, är något som letar sig in i allt fler branscher. Exempelvis inom vården där Skellefteåföretaget Mindforce Game Lab utvecklar digitala spel som hjälper patienter med olika sjukdomar att följa sin ordinerade behandling och därmed förbättra sin hälsa.

Arctic Game Lab arbetar med affärsutveckling och genom EU-projektet Innovation Game 2.0 vill man skapa en attraktiv och inkluderande spelindustri som bidrar till en mer diversifierad arbetsmarknad i regionen.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 november 2021

Hittar du inte vad du söker?

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.