Ansök om lantmäteriförrättning

Vill du ändra, dela eller nybilda en fastighet? Kanske få klarhet över dina tomtgränser? Då kan vi genomföra en lantmäteriförrättning. Du kan antingen ansöka digitalt eller fylla i en ansökningsblankett och skicka via post.

Ansök om lantmäteriförrättning när du ska: (lägg in länk till sida att läsa mer om begreppen).

  • Ändra eller dela en fastighet
  • Nybilda en fastighet
  • Föra över mark mellan fastigheter
  • Få klarhet kring dina gränser
  • Ändra en fastighet tredimensionellt/ägarlägenheter
  • Bilda, ändra eller ta bort servitut
  • Bilda, ändra eller ta bort ledningsrätt
  • Bilda, ändra eller ta bort gemensamhetsanläggning

Behöver du komma i kontakt med oss innan du skickar in din ansökan eller har du frågor kring ansökan når du oss 0910-73 50 00 och lantmateri@skelleftea.se.

Vår besöksadress är Svalans kontorshus, Viktoriagatan 2, 931 34 Skellefteå, öppet 08.00-16.00 alla vardagar.

Ansök digitalt

För att skicka in din ansökan digitalt behöver du och dina medsökande ha e-legitimation (till exempel mobilt BankID). I dagsläget finns det möjlighet att ansöka digitalt om fastighetsreglering, avstyckning, klyvning och sammanläggning. Vill du hellre ansöka på papper så hittar du en blankett längre ner på den här sidan. Om du har skyddad identitet ska du alltid söka via pappersblankett.

Så går processen till

  • När du startar din digitala ansökan kommer du till en sida utanför skelleftea.se. I e-tjänsten kan du på olika sätt förklara och illustrera din önskade förändring med hjälp av ett kartverktyg som erbjuder mät- och ritmöjligheter. I tjänsten finns även förklaringar till de flesta begrepp som förekommer under en förrättning.
  • Du kan antingen göra en ny ansökan eller fortsätta med en tidigare påbörjad ansökan som ännu inte har skickats in. När du är färdig kan du signera och skicka in din ansökan direkt till Lantmäterimyndigheten.
  • Via e-tjänsten går det även att komplettera ett pågående ärende, oavsett om ansökan har skickats in digitalt eller via post från början.

Så behandlar kommunen dina personuppgifter Länk till annan webbplats.

  • Din ansökan ska vara signerad av dig som fastighetsägare eller ditt ombud med fullmakt.
  • Om fastigheten ägs av flera personer eller dödsbo, så krävs normalt att alla delägare eller deras ombud signerar ansökan.
  • Du behöver ha alla handlingar som ska bifogas i digitalt format. Exempel på handlingar som kan behövas är till exempel köpeavtal, bygglov/förhandsbesked, överenskommelser/avtal, behörighetshandlingar, strandskyddsdispenser eller förvärvstillstånd.
  • Handlingar kan laddas upp i formaten JPG, GIF, PNG och PDF.

  • Alla ärenden fördelas i turordning efter ankomstdatum.
  • Om ärendet är prioriterat tilldelas en handläggare till ärendet när ansökan har kommit in. Vilka ärenden som prioriteras kan du läsa mer om här (lägg in länk).
  • Ärenden som inte är prioriterade har en väntetid på cirka 18 månader.
  • Beroende på hur komplicerat ärendet är kan även den tid själva handläggningen tar variera, läs mer om de olika stegen i processen här (lägg in länk).

Ansök via en blankett

Ansökan om lantmäteriförrättning (lägg in länk)

Ladda ner blanketten och välj antingen att fylla i den på datorn och skriv ut eller att skriva ut och fylla i för hand.

Om du inte har möjlighet att skriva ut den kan du komma till Svalans kontorshus, Viktoriagatan 2, 931 34 Skellefteå, öppet 08.00-16.00 alla vardagar, så hjälper vi dig att skriva ut den. Du når oss också på 0910-73 50 00 och lantmateri@skelleftea.se.

Vill du i samband med ansökan även teckna en överenskommelse om fastighetsreglering, marköverföring eller servitutsåtgärd, ska du istället använda blanketten Ansökan och överenskommelse om fastighetsreglering (byt ut länk) Länk till annan webbplats.

  • Fyll i fälten i blanketten. I din ansökan talar du om vad du vill att vi ska göra och vilka fastigheter det gäller. Bifoga en skiss med förändringen så att det blir extra tydligt.
  • Bifoga original eller en bestyrkt kopia av handlingar som behövs. Exempel på handlingar som kan behövas är till exempel köpeavtal, bygglov/förhandsbesked, överenskommelser/avtal, behörighetshandlingar, strandskyddsdispenser eller förvärvstillstånd.
  • Skriv under ansökan, antingen ska du som fastighetsägare göra det eller så kan ett ombud med fullmakt göra det. Om fastigheten ägs av flera personer eller ett dödsbo, så krävs normalt att alla delägare eller deras ombud undertecknar ansökan. Om flera fastigheter berörs bör även dessa fastighetsägare underteckna ansökan.
  • Posta ansökningsblanketten och eventuella bifogade handlingar enligt vad som står på blanketten (komplettera med adress även här?)

Anmäl ändrade andelstal (lägg in länk)

När styrelsen för en samfällighetsförening ska anmäla ändrade andelstal i en gemensamhetsanläggning.

Överenskommelse om inträde, utträde eller ändring av andelstal (lägg in länk)

När en fastighet ska inträda, utträda eller ändra andelstal i en gemensamhetsanläggning kan det ske genom en överenskommelse via den aktuella blanketten.

Senast uppdaterad: