Lantmäteriprocessen

En lantmäteriförrättning görs till exempel om du vill ändra, dela eller nybilda en fastighet eller få klarhet över dina tomtgränser. Men hur går den till? Här ser du alla steg i processen.

Du kan skicka in din ansökan om en lantmäteriförrättning digitalt eller på papper. Om du söker digitalt är det enda som behövs att du och dina medsökande har en e-legitimation (till exempel mobilt BankID). I dagsläget finns möjlighet att ansöka digitalt om fastighetsreglering, avstyckning, klyvning och sammanläggning.

Klicka här för att läsa mer om hur du ansöker (lägg in länk).

När vi har tagit emot din ansökan gör vi en första bedömning av ärendet och sedan skickas en bekräftelse på att ärendet har tagits emot. Finns det saker vi undrar över i din ansökan kontaktar vi dig.

Alla ärenden fördelas i turordning efter ankomstdatum. Om ärendet är prioriterat tilldelas en handläggare till ärendet. Vilka ärenden som prioriteras kan du läsa mer om här (lägg in länk).

När ditt ärende har fått en handläggare tar den personen kontakt med dig och kan oftast uppskatta hur lång handläggningstiden kommer att bli. Enklare ärenden tar normalt två till tre månader att handlägga. Övriga ärenden tar oftast längre tid. Ärenden som inte är prioriterade har en väntetid på cirka 18 månader.

Lantmäterimyndigheten utreder om det är andra som berörs av förändringen du vill göra. Utredningen är ett skydd för både enskilda och allmänna intressen och innebär bland annat att vi söker information om planer, bestämmelser, fornlämningar, rättigheter och inteckningar, men också om hur förändringen påverkar din och andra fastigheter.

Med hänsyn till de förutsättningarna undersöker vi om din idé går att genomföra utifrån de lagar och bestämmelser som gäller. Vet du att någon har rätt att använda den del av fastigheten som berörs av förrättningen, till exempel arrendatorer eller servitutshavare, vill vi att du meddelar oss det.

I de flesta förrättningar behöver vi göra någon form av fältarbete, till exempel att vi åker ut till platsen och gör inmätningar och markerar nya gränspunkter. Före och efter fältarbetet behöver vi göra tekniska beräkningar och ta fram kartor.

Ibland behöver vi träffa dig och de andra sakägarna för att diskutera åtgärden och då kallar vi till ett sammanträde. Vid mer komplicerade förrättningar eller där ni inte är överens måste vi alltid kalla till sammanträde. Dels för att alla som är berörda ska kunna framföra sina synpunkter och dels för att vi ska kunna hitta lösningar som alla kan enas om.

Om ni inte kan komma överens behöver förrättningslantmätaren ändå fatta ett beslut utifrån de lagar som gäller.

Tänk på att en överenskommelse förenklar handläggningen, vilket i sin tur innebär en lägre förrättningskostnad.

Beroende på vad du har ansökt om så tar förrättningslantmätaren ett antal beslut. Alla beslut redovisas i ett protokoll med eventuell tillhörande karta och beskrivning. Besluten kan innebära att vi antingen tillåter det du har ansökt om eller att det inte är möjligt att genomföra.

När alla uppgifter i ärendet är klara skickas information ut till alla berörda parter om att förrättningen avslutats.

Om du som sakägare är missnöjd med något beslut så har du möjlighet att överklaga. I protokollet och informationen om avslutad förrättning finns uppgifter om hur du gör för att överklaga. Där finns också ett slutdatum för när vi behöver ha fått in ditt överklagande.

När vi har fått in det skickar vi det till mark- och miljödomstolen som behandlar ditt ärende och tar ett beslut.

Om ingen har överklagat förrättningen så börjar den gälla (vinner laga kraft) och registreras i fastighetsregistret och registerkartan. Om förrättningen har överklagats så vinner den laga kraft först efter att mark- och miljödomstolen har prövat ärendet.

När registreringen är klar börjar beslutet gälla mot andra parter. Exempelvis får en nybildad fastighet en egen fastighetsbeteckning, till exempel Nordstaden 15:12.

Om du behöver söka lagfart ska du vända dig till fastighetsinskrivningen, som är en del av statliga lantmäteriet. Länk till annan webbplats.

När en ansökan kommer in till oss börjar vi ta betalt för vårt arbete. När ditt ärende fördelas till en handläggare kan vi bedöma om det är möjligt att beräkna ett fast pris och erbjuda dig en överenskommelse om det.

Om det visar sig att din förrättning inte går att genomföra, så kommer du att debiteras för den tid vi har lagt ned enligt den taxa som gäller, oavsett om du har valt löpande räkning eller fast pris.

Avgiften beräknas utifrån den tid det tar att handlägga förrättningen. Du hittar aktuella priser här (lägg in länk).

Efter registreringen skickar vi ut en kopia på förrättningsakten och en faktura på förrättningskostnaden till de personer som har angetts i protokollet. Du har alltid möjlighet att få delfakturor under arbetets gång.

Via e-tjänsten Min fastighet Länk till annan webbplats. kan du som står som ägare till en fastighet se den slutliga akten och de akter som är kopplade till din fastighet.

Senast uppdaterad: