Skellefteå kommun anställer ny marknadschef

Karl-Henrik Dagman heter Skellefteås nya marknadschef. Han börjar sin tjänst den 15 januari, och efterträder då Helena Renström som i stället har tagit sig an rollen som ansvarig för Expo 2026.

Porträttbild på Karl-Henrik Dagman.

Karl-Henrik Dagman. Foto: Staffan Westerlund.

Karl-Henrik är civilekonom med inriktning på marknadsföring och kommer närmast från rollen som chef för kommunikation och varumärke på Luleå Tekniska Universitet, LTU. Han har totalt cirka 20 års erfarenhet av kommunikation, marknadsföring och varumärkesarbete, bland annat från LKAB, Luleå kommun och medicinteknikföretaget Liko Hill-Rom.

Rollen som marknadschef ligger under samhällsutvecklingsenheten på kommunledningskontoret.

– Jag är glad att kunna presentera Karl-Henrik som vår nya marknadschef. Vi har ett dynamiskt och starkt varumärkesarbete i Skellefteå, det är ett arbete som är en viktig pusselbit i vår extrema samhällsomvandling. Karl-Henrik kan med sin långa erfarenhet ta det viktiga jobbet vidare, säger Lars Hedqvist, planeringschef i Skellefteå kommun.

– Skellefteå saknar motstycke i Sverige och Europa när det gäller att skapa en hållbar framtid och att vara en förebild i den gröna omställningen. Detta är i grunden vad som inspirerade mig att söka rollen som marknadschef. Jag ser fram emot att använda min erfarenhet och passion för marknadsföring och kommunikation för att lyfta fram staden och dess innovativa utveckling. Samt att fortsätta det fina arbetet med att bygga det starka varumärke som Skellefteå är och att inspirera andra att flytta hit och bli en del av vår framtid, säger Karl-Henrik Dagman.

Relaterat:

Senast uppdaterad: