Discgolf

Oavsett säsong är det alltid full fart i Bygdsiljumsbacken

En hektisk tid i Bygdsiljumsbacken har just passerat, den då sportlovslediga åkare flockas till området. Hela vintern är så klart en högsäsong, men det är inte heller så att föreningen tar en paus när det våras. ”När skidsäsongen är över börjar vi arbeta med cyklingen”, säger Sara Wikman, nytillträdd ordförande.

Sportlovet märks av redan innan det startar för skolorna i Skellefteå kommun. Då kommer människor från andra kommuner.

– Det är ett par intensiva veckor då vi mest ser att folk får åka så mycket som möjligt och att allt flyter på bra, säger Sara Wikman.

Bygdsiljumsbacken har länge varit ett populärt resmål för skidsugna besökare. 1943 öppnades den som en liten backe där det arrangerades skidtävlingar, och över åren har området växt och utökat med bland annat 13 nedfarter, längskidspår, stugby och en camping.

– Det är en ganska stor verksamhet. Vi har dessutom cykling på somrarna. Vi är en förening som täcker upp väldigt många behov, säger Sara Wikman.

Anläggningen sköts till viss del av anställda, de har hand om sådant som kök och preparering av backar och spår, men en stor del av arbetet sköts av volontärkrafter.

– Det finns ett ideellt engagemang som inte är av denna värld. Vi har ett 80-tal volontärer varje säsong och de sköter allt från liften till reparationer, till marknadsföring och Facebooksidan.

Sara Wikman tog över ordförandeposten för föreningen i februari 2022. Hon berättar att hon började åka alpint ganska sent, först när hon var 30 år, men smittades av entusiasmen i backen. Hon engagerade sig först i föreningen tillsammans med sin sambo Sofie som är född och uppväxt i Bygdsiljum.

– Om man hjälpte till i föreningen fick man åka gratis – så det var så det började. Det visade sig att vara väldigt härligt att vara i en verksamhet där det förekommer så många eldsjälar.

Vad ser du fram emot som ordförande?

– Jag ser jättemycket fram emot att jobba med det härliga gänget som finns i backen. Men också att få titta mer på strukturen och organisationen – hur man kan utveckla för anställda och volontärer så att det blir rättvist och hållbart. Det är en skidbacke med så mycket potential, människor har så många idéer om hur vi ska göra backen mer tillgänglig. Det är ett visionsframtidsarbete jag ser fram emot.

Framtiden

För tillfället arbetar man för att komma tillbaka till det normala efter pandemin. Fördelen med att ha en verksamhet som i stor del bygger på utomhusaktiviteter är att vissa delar har kunnat pågå som vanligt, till exempel har man hela tiden kunnat bedriva skidskola. Men nu hoppas man i år att även på att kunna anordna en ”after season” . Innan pandemin brukade de avsluta med detta sista helgen på skidsäsongen.

– Då har vi haft en trubadur på plats och det har kommit skidåkare, skoterförare och alla möjliga besökare för att uppleva musik och god stämning.

En mer framtida plan rör sommaren, då ska de utöka cykeldelen med ännu en cykelled, ett projekt som de ska genomföra tillsammans med Skellefteå kraft.

– Leden ska öka den biologiska mångfalden. Växter och djur gynnas av ett rörligt friluftsliv så om man röjer en led och den cyklas ska det förbättra omgivningen. Det är ett spännande projekt.

Nästa år är det 80-årsjubileum för Bygdsiljumsbacken, ska det firas?

– Vi har fokuserat väldigt mycket på ”här och nu” den senaste tiden. Men i maj brukar det lugna ner sig så då får vi ta upp den frågan på styrelsemötena.