Discgolf

Skellefteå filmstudio håller till på Nordanå.

Hej förening - Skellefteå filmstudio

I januari börjar en ny termin av filmvisningar för Skellefteå filmstudio, föreningen som i 57 år visat kvalitetsfilm för entusiastiska cineaster. Ordförande Maria Eriksson berättar om föreningens framtid och utmaningar. Och vill du ha något att titta på under mellandagarna? Självklart har hon tips.

Hej Skellefteå filmstudio, ni har funnits sedan 1966, vad har ni betytt för Skellefteå kommuns invånare?

- Skellefteå filmstudio har breddat filmutbudet så att lite smalare filmer har blivit tillgängliga för intresserade filmentusiaster. Särskilt viktigt i tider när utbudet på tv var mycket begränsat. Idag ger det möjlighet att se bra film på stor duk i stället för på tv-skärm hemma.

Kan du berätta lite om föreningens historia?

- Vi har funnits i 57 år och bara under pandemiåret har vi tvingats till ett kortare avbrott. I höst har vi haft cirka 220 medlemmar, så folk har börjat återvända efter ett visst avbräck under pandemin. Vi är en ideell förening som drivs av frivilliga krafter och styrelsen består av fem personer. Vi är anslutna till riksföreningen Sveriges förenade filmstudios (SFF) som servar filmföreningar över 100 föreningar i hela landet med över 30 000 medlemmar.

Målsättningen är att förmedla värdefull kvalitetsfilm som inte alltid prioriteras av den lokala biografen. Filmernas ursprung kommer från hela världen och de har ofta fått pris eller varit nominerade vid olika filmfestivaler. Filmerna bokas via SFF och de erbjuder också förhandsvisningar för att underlätta filmvalet.

Vad innebär det att vara medlem hos er?

- Medlemskapet gäller per termin och kostar 300 kr. För det får man se åtta filmer och man har möjlighet att få åka på filmhelger som SFF centralt ordnar i Stockholm eller på andra platser i Landet. Ibland ges även möjlighet att titta på film digitalt i samband med filmhelger.

Om man vill engagera sig mer som medlem än att titta på film, finns det den möjligheten?

- Man kan engagera sig i styrelsearbetet och man får gärna komma med förslag på aktiviteter i samband med filmvisningar, till exempel eller ge filmförslag.

Jag ser att er hemsida har all information på svenska och engelska. Ser ni allt fler medlemmar som inte talar svenska?

- Vi ser gärna medlemmar hos oss som inte talar svenska. Det som kan vara en utmaning är att de filmer vi visar alltid är textade på svenska, men filmernas talade språk varierar och kan vara franska, engelska, tyska, koreanska, japanska eller arabiska beroende på filmens ursprung.

Vad ser ni för utmaningar just nu som förening?

- Vi har en stor lokal och vi vill att fler upptäcker det utbud av kvalitetsfilm som Skellefteå filmstudio visar. Det är inte alltid så lätt att nå ut till nya grupper. Vi har stöd från Skellefteå kommun, men utmaningen är att få ihop budgeten då vi också har fått höjda lokalavgifter.

Vad ser ni för möjligheter?

- Eftersom biosalongen är bra, vi har bra utrustning och en väldigt duktig tekniker som ansvarar för visningen, så vill vi gärna öka antal besökare. I ett växande Skellefteå där det kulturella utbudet har ökat, tror jag att det är lättare att nå nya grupper.

Vad händer i framtiden?

- När vårterminen är slut kommer styrelsen att vara med på förhandsvisningar av filmer som kommer till hösten. Då hoppas jag att vi även kan erbjuda medlemmarna mer inflytande över filmvalen och genomföra en omröstning inför höstens visningar.

Är det någon sorts film som är extra populär hos era medlemmar?

- Efter filmvisningen får den som vill betygsätta filmen genom att lägga en glaskula i vår röstningslåda. Det ger en fingervisning om vilka typer av filmer som uppskattas.

Vi visar ofta filmer som tar upp allvarliga ämnen som ”Quo vadis, Aida”, en film som handlade om kriget i Balkan och massakern i Sbrebernica, en väldigt berörande film som gav nya perspektiv till vad som hände där. Sådana filmer får ofta höga betyg, men vi försöker variera varje terminsprogram med att visa lättsammare och humoristiska filmer. De kan ofta vara lite svårare att hitta om de samtidigt ska hålla hög kvalitet. Andra teman kan vara Hbtqi-frågor, feminism, religiositet, relationsfilmer, dokumentärer mm.

På vår webbplats, kan man titta i arkivet, där visas alla filmer som vi visat under alla dessa år.

Har du en egen favorit bland filmerna ni visat som du vill tipsa om?

- Personligen gillar jag filmer som berör på olika sätt. Det kan filmer som visar hur det är att leva i en annan kultur eller med andra förutsättningar än vi har här. Just nu visas två av mina favoriter på SVT play. Det är matlagningsfilmen ”Boiling Point” och den polska filmen ”Corpus Christi”. Båda filmerna har visats på Skellefteå filmstudio.

Om knappt en månad börjar vårens filmvisningar. Vad kan vi förvänta oss?

• Den första filmvisningen är den 16 januari. Då visar vi den franska filmen ”Fritt fall” som fick pris i senast Cannesfestivalen.

Fakta

skelleftea.filmstudio.se Länk till annan webbplats. hittar du mer information om föreningen. Där finns också programmet för de filmer de visar.