Spännande konstfestival på gång till Skellefteå

Sommaren 2025 kommer Skellefteå att byta skepnad. Då ska nämligen en rad nya konstverk ta plats i det offentliga rummet när konstfestivalen Wallstreet genomförs. Såväl yrkesverksamma konstnärer som näringslivet bjuds in för att bidra på olika sätt. Men även den breda allmänheten kan medverka – via stickade eller virkade verk.

Skellefteå deltar som en av flera kommuner i Wallstreet Festival 2025. Målet för den nationella festivalen är att ha nått upp till 1 000 offentliga konstverk i Sverige. En del av dessa blir permanenta, medan andra visas upp en kortare period.
Redan nu välkomnas yrkesutövande konstnärer att göra en ansökan till det Open Call Länk till annan webbplats. som är aktivt. Det kan vara nya, eller befintliga verk som ännu inte visats. Festivalen kommer att omfatta konst såsom installationer, skulpturer, muralmålningar och performances. Allt kureras av festivalens kuratorer och konstkonsulter.

För Skellefteå, som genomgår en exceptionell samhällsomvandling med stor inflyttning från olika delar är världen, kan projektet tillföra mycket, menar Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör:
– Att sätta ljuset på kulturen och konsten är viktigt för att få ett samhälle som är gott att leva i. Det bidrar till gestaltningen i samhället, men också till lärandet man får av att faktiskt stanna upp och att ta del av konsten.

"Det kommer att bli spännande"

Skellefteå kommun satsar tre miljoner kronor till konst i projektet, men det krävs även att företag bidrar finansiellt, eller på annat sätt.
– Fastighetsägare är en viktig målgrupp, men vi har också utformat en möjlighet för mindre företag att gå ihop i ett kluster under gemensam avsändare som en möjlighet att gå med. Det är viktigt att vi lyckas mobilisera allas kraft i det vi nu gör i att bygga attraktionskraft för Skellefteå tillsammans, säger Lena Forsberg, projektledare Wallstreet Festival i Skellefteå.

Hon fortsätter:
– När vi bygger attraktion på en plats ökar också värden. Värdet på fastigheter, värdet med Skellefteå som besöksmål och inte minst värdet på hur vi ser på oss själva. Konst ska också utmana, det kommer bli spännande, säger Lena Forsberg.

När det gäller att få in konstbidrag riktar sig festivalen till yrkesverksamma konstnärer. För hobbykonstnären som kan sticka finns också möjlighet att delta – detta med stickade eller virkade konstverk.
– Det kan vara personer som bara tycker det är kul att sticka och virka som kan anmäla sig. Man kan anmäla sig själv eller göra något tillsammans med andra i grannskapet. De verk som ska ställas ut ska visas upp där dessa personer bor. Viktigt att komma ihåg är att det ska vara verk som tål utomhusmiljö, säger Lena Forsberg.

Du kan läsa mer om Wallstreet stickar via den här länken Länk till annan webbplats.

All info om Wallstreet Festival hittar du via den här länken Länk till annan webbplats.