Specialkost i skolan

Specialkost erbjuds till de som anmält ett behov på grund av allergier eller intoleranser som gör att man inte kan äta den ordinarie maten. Vegankost är också en specialkost som behöver anmälas till köket.

Om två rätter finns på menyn erbjuds barn och elever med behov av specialkost i första hand någon av dessa rätter. Om ingen av dem passar elevens behov så tillagas en anpassad maträtt och/eller tillbehör.

Specialkost behöver meddelas till skolans kök via e-tjänsten på länken nedan

Så informerar vi om innehållet i lunchbuffén

Information finns i form av matsedlar, innehållsförteckningar, märkningskort och skyltar i restaurangen. I de fall då eleven inte kan äta från ordinarie buffé finns specialkost förberedd, men hen behöver fråga efter den i serveringen.

Här kan också pedagogen hjälpa till. Ange i anmälan om barnet har extra behov av pedagogstöd.

Frågor och svar om specialkost i skolan

Det är du som vårdnadshavare som anmäler specialkost till skolans ledning och skolkök. Det gör du genom vår e-tjänst.

När anmälan skickats in så får du som anmält ett meddelande som bekräftar att anmälan är gjord samt en länk till Mina sidor.

En anmälan om specialkost gäller aldrig längre än ett läsår.

Längre ner på denna sida finns frågor och svar om e-tjänsten.

Det finns alltid två maträtter i skolans lunchbuffé varav den ena alltid är vegetarisk. Varje dag så är det minst en maträtt som är fri från fläsk och/eller blod.

Ja. I bufféserveringen så märker vi ut de ingredienser som är tillsatta vid tillagning av maten. Dessa syns på märkningskorten i serveringen. I buffén märker vi inte ut eventuella ”spår av” allergener.

De allra känsligaste behöver ange i anmälan att de inte kan äta livsmedel som "kan innehålla spår av" deras allergen. För att säkerställa att dessa barn inte serveras mat som "kan innehålla spår av" behöver de fråga kockarna i serveringen om de har en särskild maträtt den dagen.

Det finns alltid två maträtter i skolans lunchbuffé varav den ena alltid är vegetarisk. Varje dag så är det minst en maträtt som är fri från fläsk och/eller blod.

Etiska skäl
Till den som inte äter kött av etiska skäl erbjuds det vegetariska alternativet i lunchbuffén. Vegankost erbjuds som specialkost. Då anmäler ni detta via e-tjänsten.

Religiösa skäl
Till den som inte äter viss köttråvara av religiösa skäl erbjuds det vegetariska alternativet i lunchbuffén. Måltidsavdelningen serverar inte halalslaktade produkter då de inte uppfyller de svenska djurskyddskraven.

Särskilda dieter som exempelvis LCHF, 5:2 och Atkins serveras inte i våra verksamheter. Inte heller önskemål om modedieter eller personliga övertygelser som Raw food, Clean eating och kost fri från socker, e-nummer eller liknande eftersom de inte uppfyller Livsmedelsverkets krav.

Att elever endast ska få mat producerad i Sverige eller ekologiskt framställd mat är inte önskemål som skolan kan tillmötesgå.

Pedagogerna kan hjälpa eleven att tolka den information som finns i skolrestaurangen. Information finns i form av matsedlar, innehållsförteckningar, märkningskort och ”pins”. I de fall då eleven inte kan äta från ordinarie buffé finns specialkost förberedd, men hen behöver fråga efter den i serveringen. Här kan också pedagogen hjälpa till - prata gärna med elevens pedagoger om hens behov av stöd.

Frågor och svar om e-tjänsten

Medicinska skäl (allergi/intolerans/överkänslighet) och Vegankost

Vid glutenintolerans (celiaki) eller annan spannmålsallergi samt vid luftburen allergi.

Kontakta köket eller rektor på skolan där eleven går. Handläggare i köket avslutar ärendet men först efter att ha varit i kontakt med dig som vårdnadshavare.

Vårdnadshavare eller myndig elev.

Vid behov kan du som vårdnadshavare skicka ett Meddelande till köket. Det kan vara när du vill fråga och/eller informera om något i aktuellt ärende.

Då du får svar på ett meddelande som du skickat. Det kan också vara någon i köket eller i skolledningen som vill fråga eller informera dig om något.

Då en elev inte hämtat ut sin specialkost på 14 dagar så får ni ett meddelande i e-tjänsten med en fråga om behovet kvarstår. Ni behöver svara på detta. Om vi inte får svar så avslutas specialkosten.

Ja. Vi behöver en ny anmälan varje nytt läsår för att säkerställa att elevens information går till rätt skola.

Senast uppdaterad: