Manus: Kristina Sundin Jonssons nyhetsvideo, onsdag 15 juni

Kristina Sundin Jonsson:

Hej, jag heter Kristina och jag är kommundirektör i Skellefteå kommun och varannan vecka har jag videorapporter om aktuella händelser i kommunen.

Idag ska vi prata om Ukraina och just nu är ungefär 7 miljoner människor på flykt undan kriget i Ukraina. Ungefär 40000 av dem har kommit till Sverige och av dem är cirka 250 personer i Skellefteå just nu. Bakom de här siffrorna ryms det naturligtvis väldigt mycket tragik. Men det finns ju också möjligheter. Många av de här människorna har värdefulla kunskaper som de nu vill omsätta på olika sätt i Sverige.

Det ska vi prata om idag och därför har jag med mig Ejja Häman Aktell som är avdelningschef för vård och omsorg. Välkommen hit.

Ejja Häman Aktell:

Tack så mycket.

Kristina:

Ni har ett spännande pilotprojekt på gång som kan ge några de här Ukrainska flyktingarna möjlighet att arbeta hos er. Vilka är de här människorna som är aktuella för projektet och vilka slags jobb handlar det om?

Ejja:

Vi har ett projekt sedan tidigare som kallas för utökade prövningsplatser tillsammans med personer från Solkraft, städ och vård och omsorg. Nu utökar vi, tillsammans med hela kommunen, det här projektet tillsammans med personer från Ukraina.

De här personerna är motiverade, de är här, de har mycket, som du sa, kunskap med sig från sitt hemland både kring vård och omsorg men också kring skola och kanske andra verksamheter. Men de är väldigt motiverade att jobba.

Då har vi fört en dialog med dem, vad vill dom? Så vi kommer att anställa dem på sex månader via arbetsmarknadsenheten. De kommer att jobba 75% med service och 25% på Medlefors med att lära sig lite mer svenska.

Kristina:

Det här är en del av att sänka den här språkbarriären, att få studera. Finns det andra sätt som ni kommer att hantera den här språkbarriären?

Ejja:

Arbetsmarknad har matchat de här för anställning hos oss. Då har vi identifierat att vi har ungefär 30 stycken medarbetare som idag kan ryska. Då vet man att de som kommer från Ukraina kan ryska. Då har vi matchat de mot språkmentorer ute i vardagen, som kommer att stötta de här personerna när de kommer vårdnära. De kommer jobba lite mer med service.

Men tio personer med 20 varma händer till, det är jätteviktigt inför vår sommar, för det vi står inför just nu.

Kristina:

Så lite studier men sen kommer också finnas språkmentorer. Finns det annat stöd som de som ska jobba hos oss kommer att få?

Ejja:

Vi kommer förstås testa att introducera på ett nytt sätt utifrån att de här inte kan svenska. Då ska man inte förringa Google Translate appen, för den är jätteviktigt före dom. Man kan prata och skriva på svenska och få ut det på ryska eller på ukrainska. Den kommer vi förstås också att användas när man introduceras på lärcentra. För lärcentra kommer också behöva bli ännu bättre på att introducera medarbetare som inte kan vårt språk.

Då finns det också, man kan säga en Lingo app, som vi kommer börja använda som också känns lite spännande och intressant utifrån ny forskning som visar på om man gör på det här sättet så kan man lära sig svenska mycket snabbare. Det gör vi också tillsammans med Medlefors.

Det känns just nu som en bra väg att testa på nya verktyg och arbetssätt för att de ska känna sig trygga hos oss och tycker det är kul att gå på jobbet.

Kristina:

I mina videorapporter brukar jag prata mycket om kompetensutmaningen och de delar som följer nu med den här snabba utvecklingen i Skellefteå. Kan då ett sånt här projekt bidrar till att minska kompetensbristen?

Ejja:

Ja, det är jag helt övertygad om. Ni vet ju att ingen kan göra allt, men alla kan göra någonting. Det här projektet tycker jag visar på att vi är många som har gjort små, små saker som kommer göra stor skillnad för just de här personer från Ukraina. Kan vi bli skickligare tillsammans så kommer ju fler att komma och jobba.

Vi kommer behöva all arbetskraft som vi kan få i Skellefteå. Då måste vi samskapa, över gränserna, tillsammans. Det är jätteviktigt. Det tror jag att vi kommer att göra på det här sättet. Tillsammans med chefer och medarbetare som stundar inför sommaren och kommer att ge en säker och trygg vård och omsorg, tack vare bland annat de här.

Kristina:

Stort tack Ejja Häman Aktell. Det pågår som sagt liknande projekt också inom näringslivet och civilsamhället. Det är fantastiskt att vi kan ta hand om all den värdefulla kunskap som finns hos människor som kommer från andra länder.

Tack till alla er som har tittat. Snart är det dags för sommaruppehåll och jag kommer att återkomma om någon vecka med en sommarhälsning.

Men idag så vill jag också passa på att önska alla ni som tar studenten idag all lycka och med ett hopp om en ljus framtid. Det kommer att finnas massor med jobb i Skellefteå. Men hoppas att ni får en fantastisk dag.

Och tack till alla er som har tittat, vi syns igen om någon vecka.