Manus: Kristina Sundin Jonssons videorapport, måndag 27 maj

Kristina Sundin Jonsson:

I år är det ett supervalår, då stora delar av världen genomför viktiga val. För Europas och Sveriges del handlar det om valet till Europaparlamentet som genomförs den 9 juni. Förtidsröstningen inleddes redan den 22 maj, så för oss pågår detta för fullt.

Vi ska fördjupa oss i EU-valet i dag. Vi befinner oss i röstmottagningstältet på stadshusets innegård tillsammans med Viktoria Hallmans, som är kommunens valsamordnare. Välkommen till min videorapport, Viktoria.

Viktoria Hallmans:

Tack så mycket.

Kristina:

Europa-frågor kan ju kännas lite avlägsna för oss. Varför ska vi som bor här engagera oss och bry oss om att rösta till ett Europaval?

Viktoria:

Den politik som för sig i Europaparlamentet i Bryssel påverkar oss här i Skellefteå varje dag. De ledamöter som finns i Europaparlamentet företräder våra intressen på en EU-nivå. Man kan också säga att EU-lag styr nationell lag. Den politik som drivs där nere påverkar oss här i Skellefteå.

I Skellefteå kommun kan man säga att 50–60 % av den lagstiftning som sker här nånstans härstammar från EU. Det påverkar oss varje dag. Det är därför vi ska bry oss.

Kristina:

Att förbereda och samordna ett val är en jättestor apparat. Berätta lite kort om vad ditt uppdrag innebär.

Viktoria:

Jag och Valkansliet har på uppdrag av valnämnden i Skellefteå kommun ansvar för genomförandet av EU-valet. Det innebär att vi har ansvar för att det ska finnas lokaler att rösta i och att det ska finnas material att rösta med. Det ska finnas röstmottagare på plats som kan hjälpa till och ta emot väljarnas röst.

I ett EU-val jobbar vi också väldigt mycket med kommunikation. Dels för att väljarna ska veta om att det är ett EU-val, för vi har lågt valdeltagande men också för att man ska veta var, när och hur man röstar. Det är en uppmaning som jag har till väljarna innan de besöker en lokal att kolla upp på skelleftea.se/val eller kontakta kommunens kundtjänst om öppettider för våra lokaler. Vi har över 70 lokaler, så det kan vara bra att man kollar upp det innan man besöker.

Sen har vi även information i olika format på vår hemsida där man kan ta till sig på det sätt som passar en bäst. Det är det jag rekommenderar, att gå in på skelleftea.se/val innan man besöker en lokal.

Kristina:

Tillgänglighet är en grundläggande fråga i en demokrati. Hur arbetar ni för att minska hindren för dem som har en funktionsnedsättning eller som inte kan tala det svenska språket?

Viktoria:

På vår webb har vi information i olika format. Vi har bildstöd. Vi länkar också till valmyndighetens information på andra språk. Vi har en film som man kan se om hur det går till att rösta. Där spelar det ingen roll vilket språk man talar för att kunna förstå den. Sen har vi även punktskriftsinformation som finns att hämta i Skellefteå kommuns kundtjänst.

Vi väljer alltid lokaler som är tillgänglighetsanpassade så att man kan ta sig till lokalen, men också röra sig runt i lokalen och vistas i lokalen. Vi jobbar även hårt med information i lokalerna, med till exempel affischer och röstmottagare som ska kunna hjälpa väljaren och guida den på plats och kunna ge tydlig och korrekt information om hur man röstar.

Röstmottagarna har också tystnadsplikt. Där kan väljaren alltid välja själv hur mycket hjälp den vill ha av röstmottagaren. De ska finnas där som ett stöd till väljaren.

Kristina:

Med anledning av läget i omvärlden finns det också en viss oro över att det här valet skulle kunna manipuleras på olika sätt. Hur säkert är valsystemet i Sverige?

Viktoria:

I Sverige är valsystemet säkert. Det är otroligt låg risk för manipulation. Sverige är indelat i valdistrikt som har cirka 1 000–2 000 väljare i sig. Varje valdistrikt har röstmottagning och räknar rösterna själva vilket gör att det är ganska svårt att manipulera valet.

Däremot är risken för desinformation desto högre. Det är där vi alltid vill uppmana väljare till att vara källkritiska och att inte dela information som de inte vet vem upphovsmannen är. Vill man veta om valet i Skellefteå kommun kan man gå till vår webb. Vill man veta hur det ser ut på regional nivå är det Länsstyrelsen. Vill man veta på nationell nivå hänvisar vi till Valmyndigheten, val.se. Det är även där man får all rapportering om valresultat.

Kristina:

Jättebra. Via våra sociala medier har vi fått in några kommentarer inför den här videorapporten. Det är mycket politik i dem. Det lyfts frågor kring ekonomi och hållbarhet. Det är jätteroligt att se det här engagemanget.

Varken du eller jag ska gå in på partipolitik men vill du göra nåt medskick med anledning av de här kommentarerna?

Viktoria:

Det är kul att man har intresse för EU-valet eftersom det påverkar oss så mycket. Jag skulle tipsa om att gå in på partiernas egna webbsidor för att se vad de vill göra i EU och vilken EU-politik de vill driva. I frågor som till exempel asyl, miljö eller jordbruk.

Jag kan även tipsa om att Valkansliet tillsammans med Europa Direkt Västerbotten har släppt en podd som heter Tre frågor om EU-valet. Det svarar på frågor kopplat till vad partierna vill göra för Norrland i EU.

Sen har många medier också valkompasser man kan göra. Det kan vara ett sätt att ta reda på vilka frågor som står en själv närmast. Utifrån det kan man välja ett parti som står nära det man själv tycker och den politik man vill se i EU. Sen kan man gå till en val- eller röstningslokal och lägga en röst på den parti och kandidat som man tycker ska driva ens intresse i EU.

Kristina:

Det finns mycket mer man kan göra som individ för att engagera sig i ett val som påverkar oss i Skellefteå varje dag. Vi förväntas få ett första preliminärt resultat under valnatten. Förutom att följa rapporteringen i medierna kan ni också följa resultatet på Valmyndighetens webbplats val.se. Tack till alla er som har tittat.

Viktoria, jag har själv gått och förtidsröstat. Då är du väl glad för det, va? Vi ses igen om ett par veckor.