DIGITALA NÄRINGAR OCH DATASPELSUTVECKLING
Nordsken - nördarnas revansch
De hamnar lite på sidan om allting. Är det sport? Är det kultur? Knappast i traditionell mening. 30 miljoner människor tittar dagligen på e-sport, men vi läser aldrig en notis om turneringar inom det i tidningen. En division 4-match i fotboll däremot. Och kan du dra dig till minnes att du läst en recension av ett lajv? Ändå engagerar det tiotusentals svenskar och påminner snarast om en väldigt påkostad improvisationsteater. Det skulle vara lätt att dra slutsatsen att företeelser som cosplay, rollspel och fanfiktion i princip inte existerar, inte i norra Sverige i alla fall. Men tittar du lite noggrannare finner du en livskraftig rörelse. Den 10–12 maj äger deras stora årliga manifest rum i Skellefteå: Nordsken, norra Skandinaviens största spelevent.
Ifjol lockade Nordsken 8500 unika besökare till Skellefteå Kraft arena. Det var ett publikrekord, men det lär inte stå sig i år när eventytan fördubblats. Närmare 10 000 kvadratmeter fullspäckat med intryck som kittlar fantasin och lusten att totalt hänge sig åt att skapa, spela och uttrycka sig på helt nya sätt. Vad sägs om 40 flipper- och arkadspel, tecknarskola, 200 kvadratmeter Lego, 680 personer i lan, lajv och ett kval till Eurocosplay för att nämna ett fåtal saker. Sedan starten 2012 har Nordsken ständigt vuxit ur sin kostym och frågar du arrangörerna har vi bara sett början.
– Vi sa att vi skulle göra det här i tio år, att det skulle vara tufft de första fem åren då vi bara ska sätta namnet men att det skulle bli stort på riktigt efter det. Den planen håller, säger Johan Linder, med självklart eftertryck i rösten.
Spel, kultur och kreativitet
Han är projektledare för Nordsken och representerar samtidigt den analoga spelföreningen Gimlis Galningar, som gick samman med Lan I Staan och budoklubben Shimbukan för att ordna det första eventet.
– Det fanns en summa pengar för att arrangera ett event i Skellefteå i kölvattnet av lan-festivalen Dreamhack. Så vi gick ihop med visionen om att skapa en annorlunda och inkluderande festival för spel och kultur. Det fanns väldigt få uttryck för den här kulturen i norra Sverige då.
Fyra månader senare genomfördes det första eventet i Scandics konferenslokaler.
– Det var en vansinnigt jobbig tid, men kul och lärorikt. Vi tog inspiration från andra intressanta events och lade en grund som utgick från att det skulle vara en del digitalt, en del analogt och en del ”annat” som kunde bytas ut från år till år. Vi har förädlat den tanken sedan dess till spel, kultur och kreativitet. Det sammanfattar ganska bra vad det handlar om. Det som är fantasi är Nordsken, det ska helst inte vara så verklighetskopplat utan någonting som gör att man fantiserar och tänker framåt utan att vara så låst i nuet, säger Johan Linder.
10 meter lång drake en självklarhet
Styrgruppen består av eldsjälar inom flera olika fält. Subkulturer är ett ord för det, nördar är ett vanligare epitet. Deras områden skiljer sig ofta radikalt från varandra – någon brinner för e-sport, någon för Lego, andra lever upp av att få klä ut sig till Link i Nintendo-spelet Zelda eller att spela en roll i ett lajv. Så vad är det som förenar?
– Det finns en gemensam förståelse för varandra, för det är verkligen inte alla delar av samhället som förstår. Men vi kan hitta styrka i varandra och jag tror att vår gemensamma bredd är en viktig faktor i Nordskens framgångar hos publiken – allmänheten, säger Jennie Larsson som jobbar i crewet och är engagerad i Sverok – Sveriges största ungdomsförbund inom ”nördkultur”.
Jennie är en av flera aktiva i Nordskens trupp som kommer från Umeå. Isa Blomberg är en annan. Hennes ”grej” är jugger – en sport som har sitt ursprung i den amerikanska filmen ”Blood of Heroes” (1989) och som kan beskrivas som en väldigt avancerad form av spökboll med intensiv och fysisk aktivitet. För båda känns det självklart att engagera sig i en spelfestival 13 mil norr om hemstaden.
– För att det är en tre dagars adrenalinkick och att det inte finns något tak – om du kommer på något du vill göra får du göra det. På hur många ställen får man ta in en tio meter lång drake utan att någon tycker att det är konstigt – bara coolt, säger Isa Blomberg.
”Det här är ju showbiz”
Nyss nämnda drake, en fullskalig modell från Game of Thrones, är faktiskt ett verkligt inslag i årets upplaga av Nordsken. Ett av flera spektakulära inslag som ska kämpa med cirka 40 utställare och närmare 150 aktiviteter fördelade på fem scener om besökarnas uppmärksamhet. Det gäller att maximera upplevelsen.
– Det här är ju showbiz, det måste vara häftigt. Ett besök på Nordsken får inte innebära att man ska traska runt i en mässhall med tråkiga vita väggar – det ska vara ljussatt och gärna ha laser och rök. Med 10 000 kvadratmeter blir det en utmaning, men vi lyckas, säger Johan Linder.
Han är mer orolig över att det ska finnas tillräckligt med ström- och nätkapacitet under eventet.
– Vi drar tre kilometer nätverkskabel och ytterligare någon kilometer strömsladdar. Det är många maskiner som ska gå och det är väldigt påfrestande för nätet.
Men allt brukar lösa sig. Över huvud taget är Nordsken ett, om än händelserikt, väldigt städat och familjevänligt arrangemang.
– Det är ett ganska lugnt event. Vi har några plankningar och det händer att någon går i sömnen. Tennishallen är ju fylld med inresande som sover där under helgen, den rymmer några hundra personer, säger Fanny Lindström, säkerhetsansvarig.
Big in Japan?
Som norra Skandinaviens största spelfestival har Nordsken gjort sig ett namn långt utanför Skellefteå kommuns gränser.
– Det lockar. Spel är stort i samhället idag. Alla vi som jobbar med det här kommer från den kulturen och vi vet att det finns ett enormt intresse för det. Ju större och mer etablerade vi blir som Nordens stora spelfestival desto fler hittar till oss. Jag tror att vi kommer att bli riktigt stora och lyckas locka besökare även utanför Sverige framöver. England, Tyskland och Japan tittar vi extra mycket på. Där finns en bra bild av Sverige, säger Johan Linder.
Men det som lockar mest är nog människors behov att få vara sig själv fullt ut för en stund.
– För oss som tillhör de här kulturerna är det ju det. Nordsken är en mötesplats där vi får synas och en bredare allmänhet får möjlighet att själva se och att testa på nya saker, säger Linn-Marie Edlund, en flitigt lajvande marknadsansvarig, och förklarar att mycket av det som finns på Nordsken är stora hobbys, men att de är ganska osynliga i samhället och i media.
– Det är svårt för politiker och journalister att förstå att det här är kultur som engagerar jättemånga. Men vi ser hur stor påverkan Nordsken har på samhället. Det är väldigt inspirerande att jobba med någonting som har så stor genomslagskraft.
Nordsken är ett årligt återkommande evenemang i Skellefteå.
Allt om Nordsken hittar du på www.nordsken.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 20 december 2021