Det ska löna sig att göra rätt i bygglovsansökan

Många fler söker bygglov i Skellefteå än tidigare, men en majoritet av ansökningarna som kommer in är inte kompletta. Det vill kommunen ändra på, och det pågår ett omfattande arbete med att förbättra och förenkla informationen till invånarna. Det ska också löna sig att göra rätt, så från och med den 1 januari 2023 införs avgifter när en ansökan behöver kompletteras.

Ändringen är en del av den nya plan- och bygglovstaxan som beslutades av kommunfullmäktige för ett tag sedan.

Idag behöver ungefär 85 procent av alla bygglovsansökningar som kommer in till kommunen kompletteras på något sätt. Det kan till exempel handla om att en ritning saknas eller inte är korrekt.

– Varken vi eller kunderna tjänar på att vi ska handlägga samma ärende fyra gånger. Jag förstår att vi ibland verkar petiga, men vi måste följa lagen. Därför har vi ändrat taxan så det lönar sig att göra rätt. Det tjänar vi alla på. Från och med efter nyår kommer därför varje komplettering att medföra en mindre kostnad, säger Enar Nordvik, bygglovschef vid Skellefteå kommun, och fortsätter:

– Men det stora är att vi satsar på klarspråk, rådgivning och utbildning. Vi håller på att ta fram en ny hemsida och nya exempelritningar, allt för att skickliggöra våra sökande så att de ska slippa komplettera.

Bygglovsverksamheten har jobbat tätt med ett team från kommunens informationsenhet och digitala kontor med att förenkla informationen, så att det ska bli lättare att förstå vad som behöver finnas med i ansökan. De har utökat sin rådgivning till två dagar i veckan, och det finns också planer på att åka runt till olika orter i kommunen under 2023 för att ge råd och hjälp. Verksamheten kommer också att satsa på både interna och externa utbildningar.

Här hittar du alla avgifter i samband med bygglov. Öppnas i nytt fönster.

Relaterade nyheter

Senast uppdaterad: