Försörjningsstöd under sommaren

I sommar arbetar färre socialsekreterare än under resten av året. Det innebär en del förändringar för dig som ska söka försörjningsstöd i juni, juli och augusti.

Under sommaren prioriterar socialsekreterarna att utreda och ta beslut om försörjningsstöd. Det innebär att vi inte hinner träffa alla som vill ha ett möte. Det innebär också att det kan ta mer än tre dagar innan vi kan ringa upp dig.

Det snabbaste och enklaste sättet för dig att se om vi tagit beslut i ditt ärende är genom att logga in i Skellefteå kommuns e-tjänst för försörjningsstöd.

När du är inloggad kan du:

• ansöka om försörjningsstöd
  • se om vi har tagit ett beslut
  • komplettera ditt ärende
  • läsa meddelanden

Alla som har e-legitimation kan logga in i e-tjänsten. Mobilt bank-id är ett exempel på e-legitimation.

På webbplatsen om försörjningsstöd kan du logga in i e-tjänsten för att ansöka om försörjningsstöd och läsa beslut i ditt ärende.

När din socialsekreterare har semester får du hjälp av en annan socialsekreterare.

Dagjouren hanterar frågor från personer som inte har en egen socialsekreterare.

Under sommaren kan vi ta beslut som gäller i en-två månader. I ditt beslut står det vilken period som beslutet gäller.

Kundtjänst kan svara på enklare frågor om försörjningsstöd.

Trevlig sommar!