Nu är Stationshuset i Skellefteå ute för försäljning
Nu startar försäljningen av Stationshuset i centrala Skellefteå. Byggnaden säljs via mäklare och intressenter kan nu ta del av information om byggnaden och lämna intresseanmälan. Byggnaden säljs för avflyttning, då platsen där Stationshuset står i dag behövs för framtida Skellefteå resecentrum.
Stationshuset, med sitt läge vid Södra Järnvägsgatan, har historiskt haft en viktig funktion som järnvägsstation. Nu söker Skellefteå kommun en ny ägare som har vilja och möjlighet att använda och utveckla stationshuset på en annan plats.
Försäljningen genomförs i samarbete med en lokal mäklarfirma och intresserade köpare kan ta del av prospekt, bilder och mer information via mäklarens annons. Det är också till mäklaren som intressenter ska vända sig för kontakt, visningar och anbud.
Bakgrunden till försäljningen är att ytan där Stationshuset står behövs till Skellefteå resecentrum, som planeras i området.

Fakta:
I funktionsstudien för Skellefteå resecentrum, antagen av kommunstyrelsen den 25 maj 2020, fastslogs att det befintliga stationshuset antingen behöver flyttas eller rivas för att möjliggöra den planerade utvecklingen vid Skellefteå resecentrum.
I mars 2026 godkände kommunstyrelsen att Stationshuset skulle utannonseras till försäljning på den öppna marknaden för flytt från platsen. Om ingen köpare hittats i slutet av september kommer rivning av byggnaden att ske.
Det är Skellefteå kommun som planerar och bygger Skellefteå resecentrum. Trafikverket Länk till annan webbplats. planerar och bygger Norrbotniabanan.