Adresser och namnsättning
Kommunen ansvarar för samhällets tillgång till tydliga och korrekta adresser. En adress är kopplad till en geografisk punkt, en koordinat. Med en koordinat kan du kommunicera vart i världen du befinner dig.
En adress kopplas i första hand till en entré. Det betyder att en byggnad kan ha flera adresser, till exempel en besöksadress och en leveransadress. Adressen kan också kopplas till en plats, till exempel en lekplats eller badplats.
Saknar du adress eller lägenhetsnummer?
Hör av dig till kommunens kundtjänst på 0910-73 50 00 eller kundtjanst@skelleftea.se om du saknar adress eller har några funderingar kring adresser.
Om du är fastighetsägare och vill rapportera in förslag till nya eller ändrade lägenhetsnummer ska du använda blanketten nedan.
Vikten av korrekta adresser i samhället
Det finns flera exempel på varför det är viktigt med en korrekt adress. Verksamheter som behöver adresser för att kunna göra sitt jobb är till exempel:
- Räddningstjänst, polis och ambulans
- Post och distribution
- Folkbokföringen
- Transportplanering
- Navigering
- Kommunal ärendehantering
En adress består alltid minst av ett gatunamn eller byanamn, ett adressnummer samt postnummer och postort.
- Kommunens namnberedningsgrupp föreslår gatunamn och sedan beslutas de av bygg- och miljönämnden. Namnen rapporteras sedan in till den Nationella vägdatabasen (NVDB), NVDB på webb (trafikverket.se) Länk till annan webbplats.
- Kommunens lantmäteri beslutar om adressnummer och lägenhetsnummer.
- Postnord ansvarat för postnummer och postort. Du kan läsa mer på deras hemsida: Postnummer – postnummer- och postortändringar | PostNord Länk till annan webbplats.
Nya kvarters- och gatunamn beslutas oftast i samband med att en ny detaljplan tas fram. Kommunens namnberedning tar fram förslag och sedan tas beslut i bygg- och miljönämnden. Namnen i ett område har ofta ett tema, det kan vara dans, blommor eller Västerbottensförfattare.