Tilläggsbelopp för extraordinära stödåtgärder
Tilläggsbeloppet är endast avsett för enskilda barn och elever som har behov av extraordinära stödåtgärder, det vill säga insatser utöver det särskilda stödet.
Extraordinära stödåtgärder är insatser som skiljer sig väsentligt från det stöd som ingår inom ramen för grundbeloppet och som innebär att det behövs avsättas betydande resurser för ett barns eller en elevs behov. För att bedömma om stödåtgärderna utgör extraordinära stödåtgärder ska särskild hänsyn tas till åtgärdernas omfattning och varaktighet.
Vem kan söka
Ansökan om tilläggsbelopp kan endast göras för barn och elever folkbokförda i Skellefteå kommun. För barn och elever från andra kommuner görs ansökan hos hemkommunen.
Ansökan
Ansökan ska vara inkommen senast 20 oktober respektive 20 april för handläggning och beslut innevarande termin. Ansökningar inkomna efter de datumen handläggs nästa termin. Ansökningarna avser max ett läsår. Utbetalning av beviljade ansökningar sker månadsvis.
Inledning
Nya bestämmelser i skol- och gymnasieförordningarna trädde i kraft den 1 juli 2024. Regeringens beslut om förordningsändringar innebär ett förtydligande av regelverket för tilläggsbelopp för särskilt stöd. Avsikten med regeringens beslut om förordningsändringar är att systemet med tilläggsbelopp ska bli mer likvärdigt och rättvist över hela landet så att barn och elever får det stöd de behöver.
För elev med extraordinärt stödbehov kan verksamheten utöver grundbeloppet ansöka om tilläggsbelopp.
Målgrupp
Ansökan om tilläggsbelopp kan endast göras för barn och elever folkbokförda i Skellefteå kommun. För barn och elever från andra kommuner görs ansökan hos hemkommunen.
Kostnaderna för stödet ska vara omedelbart kopplade till det enskilda barnet/eleven och ha samband med dennes särskilda behov och förutsättningar. En individuell prövning görs i varje enskilt fall. Tilläggsbeloppet är endast avsett för extraordinära stödåtgärder.
Ledning och stimulans/extra anpassningar | Särskilt stöd | Extraordinära stödåtgärder |
---|---|---|
Hänsyn ska tas till alla barns och elevers olika behov. Detta behov av stöd ryms inom ordinarie grundbelopp. | Barn/elever kan tillfälligt eller varaktigt ha behov av särskilda stödåtgärder. Detta behov av särskilt stöd ryms inom ordinarie grundbelopp. | När alla särskilda stödåtgärder är uttömda kan extraordinära stödåtgärder sättas in. I dessa fall kan man ansöka om tilläggsbelopp. |
Behovs-grupper | Grad av svårigheter | Kännetecken | |
---|---|---|---|
A | Mindre medicinsk, fysisk, psykisk och/eller social problematik | Barnet/eleven behöver stöd – ibland. Barnet/eleven är ganska självständig och behöver visst stöd under någon enstaka situation | Tilläggsbelopp beviljas inte. Medel för dessa behov ryms i grundbeloppet. |
B | Måttlig medicinsk, fysisk, psykisk och/eller social problematik | Barnet/eleven behöver stöd. Personligt stöd av tillfällig karaktär behövs under dagen i enstaka situationer | Tilläggsbelopp beviljas inte. Medel för dessa behov ryms i grundbeloppet. |
C | Betydande medicinsk, fysisk, psykisk och/eller social problematik | Barnet/eleven behöver mer stöd – ett stöd som är frekvent och sammanhållet. | Tilläggsbelopp beviljas inte. Medel för dessa behov ryms i grundbeloppet |
D | Omfattande medicinsk, fysisk, psykisk och/eller social problematik | Barnet/eleven behöver i stort sett stöd hela dagen. Personligt stöd och/eller stort behov av omfattande hjälpmedel krävs för att barnet/eleven ska kunna delta i den ordinarie verksamheten. | Tilläggsbelopp kan beviljas. |
E | Mycket omfattande medicinsk, fysisk, psykisk och/eller social problematik | Barnet/eleven behöver ett mycket omfattande personligt stöd. Minst en personal och/eller mycket omfattande behov av hjälpmedel krävs för att barnet/eleven ska kunna delta i den ordinarie verksamheten. Ständig uppmärksamhet krävs. | Tilläggsbelopp kan beviljas. |
När tilläggsbelopp inte betalas ut
Grundbeloppet ska täcka verksamhetens samtliga kostnader, och avser ersättning för omsorg och pedagogisk verksamhet/undervisning, pedagogiskt material och utrustning/lärverktyg, elevhälsa, måltider, administration och mervärdesskatt. Lokalkostnader ersätts i särskild ordning.
Kostnader för exempelvis stöd i form av extra anpassningar, extra undervisning, specialpedagogiska insatser, enskild undervisning eller undervisning i särskild undervisningsgrupp med syfte att eleven ska nå kunskapskraven ska i normalfallet täckas av den ersättning som skolan erhåller genom grundbeloppet. Stödåtgärderna som berättigar tilläggsbelopp ska vara extraordinära. Det innebär i praktiken att det är endast i undantagsfall som tilläggsbelopp kan komma i fråga. Den absoluta huvuddelen av stöd ska täckas av grundbeloppet.
Tilläggsbeloppets storlek
Utgångspunkten vid bestämmandet av tilläggsbelopp ska vara de faktiska kostnaderna för de extraordinära stödåtgärder som barnet eller eleven är i behov av. Det tilläggsbelopp som bestäms ska dock vara skäligt.
Ansökan
Krav på underlag
I ansökan ska barnets eller elevens extraordinära behov beskrivas. Vidare ska bland annat lämnas beskrivningar av:
- på vilket sätt stödbehovet är extraordinärt för den enskilde samt i vilka miljöer och situationer som extraordinärt stödbehov uppstår,
- hur det extraordinära stödet är avsett att leda till måluppfyllelse,
- anledningen till att barnet eller eleven har ett extraordinärt stödbehov,
- vilka åtgärder som genomförts inom ramen för särskilt stöd och varför dessa åtgärder inte är tillräckliga,
- precisering av antalet timmar som barnet eller eleven ges extraordinärt stöd utöver grundbemanning samt kostnader för de extraordinära stödåtgärder och en beskrivning av hur dessa kostnader beräknats.
Om ansökan avser ett barn eller en elev för vilken huvudmannen tidigare har beviljats tilläggsbelopp för extraordinära stödåtgärder ska ansökan även innehålla en beskrivning av hur barnets eller elevens stödbehov har tillgodosetts, hur det beviljade tilläggsbeloppet har använts, vilka effekter insatserna har medfört och vilket behov av stöd som kvarstår.
Inför beslut om tilläggsbelopp är det alltid elevens individuella stödbehov i den pedagogiska verksamheten som bedöms.
Dokumentation
Den enskilda huvudmannen behöver göra ett relevant urval i den befintliga dokumentationen. Eftersom det handlar om behandlingar av känsliga personuppgifter är det viktigt att endast de uppgifter och handlingar som behövs i det enskilda fallet bifogas en ansökan om tilläggsbelopp.
Om huvudmannen bedömer att handlingar bör bifogas ansökan för att styrka behoven kan kopior av följande handlingar och dokumentation exempelvis vara aktuella att bifoga:
- Aktuellt åtgärdsprogram för sökt period, samt utvärdering av föregående åtgärdsprogram.
- Elevens schema för perioden som ansökan gäller.
- Senaste betyg
- Redovisning av eventuell frånvaro.
- Övriga relevanta handlingar.
Om Skellefteå kommun avslår hela eller delar av ansökan innebär detta inte att kommunen bedömt att eleven saknar stödbehov. Detta innebär enbart att de i ansökan beskrivna stödbehoven eller insatserna inte faller inom ramen för att berättiga tilläggsbelopp.
Ofullständig ansökan
Vid en ofullständig ansökan kommer kompletteringar att begäras in. Ansökan kommer inte behandlas innan fullständigt underlag inkommit.
Ansökningsförfarande
Beslut om tilläggsbelopp fattas i normalfallet för ett läsår i taget.
Ansökan kan göras under pågående läsår. Tilläggsbelopp utbetalas tidigast fr.o.m. det datum ansökan inkom till kommunen.
Beträffande barn/elever som ska fortsätta i verksamheten kommande läsår bör ansökan vara inkommen under april månad.
Ansökan om tilläggsbelopp kan endast göras för barn och elever folkbokförda i Skellefteå kommun. För barn och elever från andra kommuner görs ansökan hos hemkommunen.