E-handel
E-handel är kommunens sätt att göra inköp, beställningar och ta emot fakturor elektroniskt. Skellefteå kommun använder Raindance/Marknadsplatsen.
Komma igång med E-handel
Förutsättningen för att bli uppkopplad mot Skellefteå kommuns E-handel är att du som leverantör har ett avtal med kommunen.
Vilken e-handelslösning, vilka dokument som ska inkluderas, vilka format och hur lösningen ska testas avgörs i en dialog mellan kommunen och leverantören. De affärsdokument som ska utväxlas beror på avtalet men vanligen handlar det om elektronisk order, orderbekräftelse och faktura.
Kommunen följer den standard för E-handel (SFTI) som finns inom offentlig sektor. Standarden täcker olika affärsprocesser och affärsscenarier.
Skellefteå kommun önskar antingen direkt från avtalsstart eller under avtalstiden, tillsammans med leverantören, arbeta för att införa e-handel.
Beställningar via kundens beställningsportal ska utan kompletterande information/handpåläggning kunna tas emot och hanteras av leverantören. All den information som leverantören behöver för att hantera ordern kommer automatiskt med i beställningen när Skellefteå kommun beställer via beställningsportalen.
E-handel mellan leverantör och Skellefteå kommun ska ske enligt aktuell SFTI-standard. Läs mer om SFTI-standarden på https://www.sfti.se Länk till annan webbplats.. Leverantören står själv för de eventuella kostnader som det innebär att sätta upp standarden.
Leverantören ska kunna erbjuda Skellefteå kommun minst ett av alternativen nedan:
Produktkatalog - Format: Peppol BIS Catalogue eller SFTI cellstrukturerade mall
Order - Format: E-postorder eller PEPPOL BIS Ordering
Orderbekräftelse - Format: E-postbekräftelse eller Peppol BIS Ordering
Leveransavisering - Format: Peppol BIS Despatch Advise
Faktura - Format: Peppol BIS Billing eller Leverantörsfakturaportal