Vad är en serviceförklaring?
En serviceförklaring avser att förtydliga vad en medborgare kan förvänta sig av en tjänst som levereras av Skellefteå kommun. Den innehåller också information om var du kan vända dig med synpunkter, klagomål och beröm.
En serviceförklaring måste innehålla ett löfte om tjänstens innehåll. Om vi inte håller det vi lovat i serviceförklaringen kommer vi att undersöka vad som inträffat, erkänna misstaget och snarast rätta till det som har blivit fel.
En serviceförklaring hjälper till att identifiera problemområden samt höja kvaliteten på tjänsten. Det är kunderna som lyfter fram vilka problem de har och Skellefteå kommun kan sedan jobba vidare med förbättring och utveckling.
Skellefteå kommun jobbar kontinuerligt med att ta fram serviceförklaringar inom olika områden och verksamheter.
Här har vi samlat alla beslutade serviceförklaringar
Här kan du läsa och ta del av vad som gäller för dig som har försörjningsstöd. Vilket ansvar ligger på dig och vilket ansvar har personalen?
Vårt ansvar
All personal har tystnadsplikt och den kompetens som behövs för att handlägga ditt ärende korrekt. Du har rätt att få ett gott bemötande av den personal du möter.
Du kan förvänta dig att få:
- information om försörjningsstöd
- hjälp med att fylla i din ansökan
- stöd av tolk vid bokade besök under hela handläggningstiden om du behöver det
- aktuell information om ditt ärende via Mina Sidor och Kundtjänst
- ett skriftligt beslut inom tre veckor med information om beslutet
- information om hur du kan överklaga beslutet om du inte är nöjd och hjälp att överklaga
Ditt ansvar
För att vi ska kunna leva upp till dina förväntningar behöver vi din hjälp. Vi behöver en komplett ansökan från dig för att kunna utreda ditt ärende, annars begär vi komplettering. Vi vill även att du berättar för oss om din ekonomiska situation förändras under handläggningstiden. Via Mina sidor och Kundtjänst kan du enkelt få information om hur långt vi har kommit med ditt ärende under handläggningstiden.
Synpunkter, klagomål och beröm
Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att vi ska kunna bli bättre. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör och det bemötande vi ger. Lämna dina synpunkter via Skellefteå kommuns hemsida . Du kan även lämna dina synpunkter direkt till personalen eller genom kundtjänst.
Du kan även lämna dina synpunkter direkt till personalen eller genom kundtjänst.
Vad är serviceförklaringar?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Vårt ansvar
All personal har tystnadsplikt och den kompetens som behövs för att ge dig det stöd du behöver. Du har rätt att få ett gott bemötande av den personal du möter.
Som placerad i familjehem kan du förvänta dig att:
- du har en egen socialsekreterare som är ansvarig för din placering
- du får information av socialsekreteraren om anledningen till placeringen och dina rättigheter
- familjehemmet där du stadigvarande bor har blivit utrett och godkänt av socialnämnden
- du får kontakt med din socialsekreterare per telefon eller blir uppringd inom tre arbetsdagar. Vid akuta behov kan socialtjänsten alltid nås dygnet runt
- din socialsekreterare träffar dig efter behov men minst 2 gånger/år
- du får stöd i kontakten med släkt och nätverk
- vi lyssnar till vad du vill och tycker och du får större inflytande ju äldre du blir
- du får vara med och påverka din vårdplan och din genomförandeplan
- vi tar ansvar för att följa din hälsa
- vi tar ansvar för att följa din utbildning
Synpunkter, klagomål och beröm
Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att vi ska kunna bli bättre. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör och det bemötande vi ger. Du kan även lämna dina synpunkter direkt till din socialsekreterare, via Skellefteå kommuns hemsida eller genom Skellefteå kommuns kundtjänst på 0910-73 50 00.
Du kan även lämna dina synpunkter direkt till din socialsekreterare eller genom Skellefteå kommuns kundtjänst 0910 73 50 00.
Den här serviceförklaringen är för dig som söker eller har insatser enligt LSS. Här kan du läsa vad du kan förvänta dig av socialkontoret, Skellefteå kommun och vad du kan göra för att vi ska kunna ge dig rätt stöd och det stöd som du förväntar dig.
Vårt ansvar
Vi ansvarar för att fatta beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och att dina beviljade insatser genomförs. Stödet är frivilligt för dig. Vårt ansvar är att göra information om LSS tillgänglig för dig som medborgare. Vi ska också samarbeta med andra myndigheter och funktioner i samhället för att du som har en funktionsnedsättning ska få stöd av bra kvalité.
Vi ansvarar också för att du möter kompetent personal som behandlar dig bra, värnar om din integritet och som ger dig stöd att kommunicera.
För att få stöd enligt LSS måste du omfattas av den personkrets som anges i 1§ LSS. Du lämnar in en ansökan, ditt behov av stöd utreds. I beslutet står det om du har rätt till den insats du har sökt eller inte.
Vi lovar dig att
- utforma stödet så att det stärker dig att leva ett självständigt liv
- du får stöd av personal som tillsammans med dig gör en genomförandeplan för din beviljade insats
- genomförandeplanen beskriver vad som är viktigt för dig och blir vår grund för att kunna ge dig rätt stöd i rätt tid utifrån det behov som du har
- du och din personal följer upp om du har fått det stöd som du behöver
- vi anpassar stöd och insats efter det som händer i ditt liv
- arbeta för att skapa möjligheter för dig att vara delaktig i samhället
- stödja dig att få tillgång till och förstå information om det som är viktigt för dig för att du ska kunna delta i samhället
- stödja dig att planera din dag så du vet vad som ska hända och har mod att våga prova alternativ
Ditt ansvar
För att vi ska kunna ge dig rätt stöd och det stöd som du förväntar dig behöver vi din hjälp.
Vi förväntar oss:
- Att du berättar om dig själv och dina behov så att vi kan fatta beslut och planera stödet.
- Att du utifrån dina förutsättningar planerar stödet tillsammans med din personal och sedan berättar hur du tycker att stödet fungerar.
- Att du berättar om ditt behov av stöd förändras. Prata med din personal eller den handläggare som fattat beslut om ditt stöd.
Om vi inte håller vad vi har lovat
Vi vill höra vad du tycker så att vi kan bli bättre. Om du eller vi upplever att vi inte håller det vi lovat vill vi gärna ha kontakt med dig. Berätta för oss på vilket sätt eller varför vi inte hållit vårt löfte. Vi bestämmer sedan hur vi ska göra för att förbättra vårt arbete.
Om du inte är nöjd med ditt beslut så ger vi dig information om hur du överklagar beslutet. Vi kan hjälpa dig att överklaga om du vill det. Skellefteå kommun har ansvar för att erbjuda dig stöd inom 3 månader, från att du har fått beslut.
Är du inte nöjd med det stöd du får? Eller har du andra funderingar och synpunkter?
Ta kontakt med ansvarig chef, din LSS-handläggare eller någon personal.
Serviceförklaringen gäller dig som ansöker om eller redan har insatser från Vård och omsorg. Vård och omsorg är en del av Socialkontoret på Skellefteå kommun. Vårt uppdrag är att ge stöd till framförallt äldre med behov. Vi är organiserade i beslutsenhet, hemtjänst, vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård och utvecklingsenhet.
I serviceförklaringen kan du läsa mer om vad du kan förvänta dig av oss och vad vi förväntar oss av dig och dina anhöriga. Tillsammans bidrar vi till att du får ett hållbart stöd och en meningsfull dag.
Vårt ansvar
- Vi ansvarar för att fatta beslut om stöd enligt Socialtjänstlagen (SoL) och ser till att dina beviljade insatser genomförs.
- Vi ansvarar för att utifrån dina behov av hälso- och sjukvård ha dialog med dig, dina närstående och regional primärvård och tillsammans skapa en plan för åtgärder och uppföljning.
- Vi stöttar dig inom ramen för ditt biståndsbeslut med viljan att du ska kunna ha en meningsfull dag.
- Vi utgår från vad som är viktigt för dig och arbetar för att du ska kunna vara självständig och delaktig.
- Vi bemöter dig med vänlighet och respekt. Din integritet och trygghet är viktig och all personal har tystnadsplikt. Det innebär att den information vi har om dig inte sprids utan din tillåtelse.
- Vi arbetar för att ta tillvara och bevara dina förmågor för att du ska kunna leva så självständigt som möjligt.
- För att du ska få det stöd du behöver, när du behöver det och som du vill ha det får du en kontaktperson som tillsammans med dig tar fram en plan för din vård, omsorg och stöd. I hemtjänst får du också en fast omsorgskontakt som kvalitetssäkrar genom att hålla samman, planera och följa upp vården och omsorgen. Vid insatser från kommunal hälso- och sjukvård får du en fast vårdkontakt som vid behov hjälper dig att samordna dina vård och omsorgskontakter.
- Stöd och insatser från oss ska vara tillgängliga för alla invånare. Information samt hela eller delar av vård, omsorg och stöd kan ges på finska och samiska. Vid andra språkliga behov kan du erbjudas stöd från tolk.
Ditt ansvar
För att vi ska kunna ge dig en personcentrerad vård och omsorg behöver vi hjälp från dig och dina anhöriga.
- Ni ansvarar tillsammans för att informera om sådant som är viktigt för oss att känna till om dig och ditt liv.
- Om vi behöver information från exempelvis din hälsocentral behöver vi din tillåtelse. Ju mer vi vet om dig och samarbetar ihop, desto bättre. Det gör att vi kan ge dig rätt stöd i rätt tid.
- Du ansvarar för att meddela din kontaktperson om du vill avsäga dig en eller flera insatser eller om ditt behov av stöd förändras.
Synpunkter, klagomål och beröm
Du och dina anhöriga kan alltid berätta vad ni tycker om oss, vårt arbete och det bemötande vi ger. Synpunkter, klagomål och beröm är värdefulla för att vi ska kunna bli bättre. Synpunkter kan lämnas till våra medarbetare, här på webbplatsen eller genom kundtjänst på telefonnummer 0910-73 50 00, tryck 1.
Lämna din synpunkter på webben här
Om du tycker att vi inte lever upp till serviceförklaringen lovar vi att du får möjlighet att tala med ansvarig chef inom tre vardagar.
Här kan du läsa om vad som gäller för dig som tar kontakt med Centrum mot våld, vad du kan förvänta dig av oss och vad du kan bidra med för att vi ska kunna leva upp till förväntningarna.
Vårt ansvar
Vid Centrum mot Våld (våldsutsatta) har personalen specialistkompetens när det gäller våld i nära relationer. Du har rätt att få ett gott bemötande då du vänder dig dit för att få stöd. Till oss kan du vända dig oavsett kön, etnicitet och sexuell läggning.
All personal har tystnadsplikt, den bryts enbart av anmälningsskyldigheten när det gäller barn som far illa.
När du kontaktar CMV kan du förvänta dig att:
- Du som ringer till CMV på 020-61 60 60 och lämnar ett meddelande blir uppringd så snart som möjligt, senast inom en vecka.
- Du erbjuds samtal om dina våldsupplevelser utifrån dina behov.
- Barn erbjuds krisbearbetande samtal om det våld de upplevt. Ansökan om barnsamtal görs hos socialtjänsten.
- Du kan få hjälp att komma i kontakt med polisen.
Synpunkter, klagomål och beröm
Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att vi ska kunna bli bättre. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om det vi gör och om det bemötande vi ger. Du kan lämna dina synpunkter direkt till din behandlare eller via vår webbplats.
Du kan också lämna synpunkter genom kundtjänst på telefonnummer 0910-73 50 00.
Här kan du läsa om serviceförklaringen "Insatser för unga vuxna och nyanlända".
Skellefteå kommuns ansvar
Du kommer att få ett gott bemötande av den personal du möter.
Skellefteå kommun lovar
- språkstöd till Teorin i körkortsundervisningen.
- lära dig var jobben finns
- lära dig hur du utvecklar ditt CV
- lära dig hur du skriver ett personligt brev
- kunskap om hur du söker ett arbete
- coachning och stöttning när du söker arbete
- intyg från alla aktiviteter och praktikplatser som du deltar i under din tid på arbetsmarknadsenheten
- lära dig hur man hittar information om studier, företagsregister och starta eget.
Ditt ansvar
Att du aktivt deltar i din planering under programtiden.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du anser att vi inte lever upp till serviceförklaringen erbjuder vi dig ett möte inom 14 dagar där vi tillsammans utreder vad som kan vara orsaken till avvikelsen och vad som kan göras bättre.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre. Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00.
Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Vad är serviceförklaringar?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om vad du kan förvänta dig av personalen och vad personalen förväntar sig av dig när du besöker Eddahallens badhus.
Skellefteå kommun lovar att:
- Badanläggningen är hel och ren
- Personalen bidrar till en säker och trygg miljö
- Erbjuda en hälsofrämjande badmiljö med vattenaktiviteter för alla åldrar
- Det finns ett café med varierat utbud
Skellefteå kommuns ansvar
Du kommer att få ett professionellt och trevligt bemötande med god service från kunnig personal som är lyhörda för kundens önskemål.
Ditt ansvar
- Att du visar hänsyn och respekt för andra badgäster och personal.
- Att du duschar och tvättar dig utan badkläder innan bad.
- Att du som förälder håller uppsikt över medföljande barn och ser till att blöjbarn har badblöja.
- Att du pratar med personalen om du undrar över något eller har synpunkter.
- Att du i övrigt följer badhusets allmänna regler.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om tjänsten brister i kvalitet eller inte motsvarar löftet lovar vi att skyndsamt se över våra rutiner så att vi kan förbättra vårt arbete, öka servicegraden och återkoppla resultatet till dig. Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00. Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre. Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00.
Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Vad är serviceförklaringar?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om vad du kan förvänta dig när du läser en utbildning i svenska för invandrare.
Skellefteås ansvar
- Språkstöd på de vanligaste modersmålen och extra stöd i dina studier vid behov.
- Högst en månads väntetid från ansökningsdatum till start
- Möjlighet till studier motsvarande heltid
Ditt ansvar:
- Att du aktivt deltar i undervisningen
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du anser att vi inte lever upp till serviceförklaringen erbjuder vi dig ett möte inom 14 dagar där vi tillsammans utreder vad som kan vara orsaken till avvikelsen och vad vi kan förändra.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre.
Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00. Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Lämna din synpunkter här
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Skellefteå kommun ligger i framkant när det gäller elevers möjlighet att påverka måltidssituationen i skolan. Barn- och grundskolenämnden ger tillsammans med måltidsavdelningen ytterligare möjlighet till delaktighet och inflytande genom en serviceförklaring.
Skellefteå kommuns ansvar:
- Vi lovar att du ska kunna vara med och påverka skolmåltiden på just din skola via matråd.
- Om du inte känner dig delaktig prata med din lärare så får du hjälp och svar på dina frågor.
Elevens ansvar
- Du är aktiv och engagerad med det du tycker är viktigt kring skolmåltiden. Det kan vara att det finns tillräcklig tid att äta, att miljön i restaurangen är lugn och trivsam eller vad som finns på salladsbordet.
Elevens egna önskemål i fokus
Det är väldigt olika vad eleverna själva tycker är viktigt i skolmåltidssituationen. Det kan röra sig om att det finns tillräckligt med tid för at täta, till om miljön i restaurangen är trivsam eller vad som finns på salladsbordet. Genom att rektor, pedagogisk personal och skolmåltidspersonal arbetar tillsammans med eleverna i matråd, har elevernas egna förslag till förbättringar möjlighet att genomföras på varje skola. Kom ihåg att skolmatsedeln gäller för kommunens samtliga skolor och kan påverkas via skolmatsappen, inte matrådet.
Korta fakta om matråd
- Matråd är en del av elevrådet
- Rektor eller den person som rektor utser är sammankallande
- Aktiva matråd är ett politiskt beslut och en serviceförklaring
- Utvärdering sker vid läsåret slut
- Skolmåltidspersonal finns representerade på matrådsmöte
- Dagordning och mötesprotokoll skickas alltid till klassråd och anslås
- Diplom skickas till skolan och möjlighet finns att prisas som ett gott exempel
Synpunkter från eleverna
Elever har rätt att lämna synpunkter om de upplever att serviceförklaringen inte uppfylls.
Det är viktigt att eleverna själva känner till det här. Åsikter kan tas emot av lärare, lämnas till kundtjänst på telefon 0910 – 73 50 00.
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling. Det är konkreta löften som förklarar vad medborgaren, i det här fallet eleven, kan förvänta sig av kommunens tjänster.
Här kan du läsa om serviceförklaringen för konsumentvägledning.
Skellefteå kommuns ansvar
- Opartisk vägledning.
- Att erbjuda konsumentvägledning till både privatpersoner och företag.
- Att erbjuda informationsträffar inom området konsumenträtt för större och mindre grupper.
Skellefteå kommun lovar att:
- Du får tydlig information om ärendets gång och återkoppling enligt överenskommelse.
- Ditt ärende behandlas med sekretess.
- Du får hjälp till självhjälp.
- Du får handfast hjälp med att kontakta företag och myndigheter om du har särskilda behov.
- Du får träffa en vägledare personligen, per telefon eller via e-post, på det sätt som passar dig bäst.
Ditt ansvar
- Att ha alla handlingar till hands i kontakten med oss och lämna så korrekt information som möjligt.
- Att kontakta kommunens kundtjänst om du vill komma i kontakt med oss eller om du anser att vi inte håller vad vi lovar.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du upplever att vi inte håller vad vi lovar vill vi att du hör av dig till kundtjänst och beskriver på vilket sätt vi brutit löftet. Vi förklarar då varför, och ser över våra rutiner för att förbättra vårt arbete.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster
Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att vi ska kunna bli bättre. Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00. Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Vad är serviceförklaringar?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om serviceförklaringen för bygglov.
Skellefteå kommuns ansvar
Du kommer att få ett gott bemötande av den personal du möter.
Skellefteå kommun lovar att du får:
- följande information om ditt bygglovsärende från vår kundtjänst, vår webbplats eller vid "Får jag lov?":
– Om handlingar som du behöver för att söka bygglov.
– Om ungefärlig avgift för ditt bygglov.
– Om du har ett såkallat enkelt eller vanligt ärende.
– Var du ska vända dig om du behöver kontakta andra myndigheter. - återkoppling inom sju arbetsdagar från att vi har tagit emot din ansökan.
- veta om din granne får möjlighet att lämna synpunkter på din bygglovsansökan.
- beslut om bygglov för enkla ärenden inom högst fyra veckor från det att vi har fått in alla handlingar.
- beslut om bygglov för vanliga ärenden inom högst åtta veckor från det att vi har fått in alla handlingar.
- beslut om startbesked för eldstad inom högst två veckor från det att vi har fått in alla handlingar.
Ditt ansvar:
Lämna in en komplett ansökan, med alla handlingar, som innehåller de uppgifter som vi behöver för att kunna handlägga ditt ärende.
Kontakta oss om du har frågor eller om du vill ha hjälp att fylla i din ansökan.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du hör av dig för att vi inte har levt upp till vad vi lovat kommer du att få en förklaring till varför vi inte höll löftet. Vi kommer även att se över våra rutiner för att förbättra vårt arbete.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster
Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information för att vi ska kunna bli bättre. Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00. Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om serviceförklaringen för halkbekämpning.
Skellefteå kommuns ansvar
- erbjuda ett prioriterat gång- och cykelvägnät, som sandas när halt väglag råder.
- utföra dokumenterade kontroller för behov av halkbekämpning vid väderomslag
- utföra tätare halkbekämpning under vardagar på busstationen och busshållplatserna längst Kanalgatan samt de gång- och cykelstråk som är högtrafikerade
- ta undan kanter på det prioriterade gång- och cykelvägnätet samma dag som angränsande vägar blivit snöröjda med plogbil
- invånare i Skellefteå kommun kan hämta gratis sandningsgrus för att sanda vid sin fastighet
- det vid vägomledningar ska finnas alternativ halkbekämpad väg för
- gång- och cykelled
- framkomlighet för gång- och cykeltrafik lyfts fram som en specifik punkt vid tekniska kontorets träff med snöröjnings- och halkbekämpningspersonal.
Ditt ansvar:
Hör av dig till kundtjänst om du upplever brister i halkbekämpningen.
Synpunkter, klagomål och beröm
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre.
Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00 tryck 3.
Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Lämna din synpunkter här
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om vad du kan förvänta dig av återvinningscentralerna i kommunen.
Vårt ansvar
Skellefteå kommun lovar att:
- Du ska ha tillgång till två återvinningscentraler som har kvällsöppet, måndag – torsdag, i Skellefteå kommun (undantaget veckor med ”röda dagar”).
- Du ska kunna hitta den information du behöver för att kunna källsortera ditt avfall. Var du kan lämna ditt avfall och vilka öppettider som gäller. Informationen ska du kunna hitta via digital media (Skellefteå kommuns webbplats samt appen Mitt Skellefteå)
- 90 % av det material du lämnat på en återvinningscentral går vidare för återvinning.
- Du ska hitta personal på återvinningscentralen om du behöver hjälp med något.
Ditt ansvar:
- Du lämnar ditt avfall som ska återvinnas på rätt ställe d.v.s. utifrån skyltning och informationen på återvinningscentralerna.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du hör av dig till kundtjänst för att vi inte har levt upp till vad vi lovat kommer vi att ta kontakt med dig. Du får då en förklaring till varför vi inte höll löftet. Vi kommer även att se över våra rutiner för att förbättra vårt arbete.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre.
Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Många föredrar att prata med berörd personal på plats eller via telefon. Skellefteå kommuns telefonnummer är 0910-73 50 00. Det finns även andra kontaktvägar. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Lämna din synpunkter här
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.
Här kan du läsa om vilket ansvar kommunen har när det gäller källsortering och avfall.
Skellefteå kommun lovar att:
- hjälpa till med rådgivning för de flerbostadshusföreningar (hyresrätter och bostadsrätter) som vill anpassa sina lägenheter och soprum till att underlätta för källsortering av matavfall, tidningar, förpackningar och farligt avfall (batterier, småelektronik, sprayburkar, glödlampor, lysrör).
- du som invånare i Skellefteå kommun enkelt och via flera kanaler ska kunna hitta den information du behöver för att kunna källsortera ditt hushållsavfall.
- du genom personliga möten ska få kunskap om hur och varför du ska sortera ditt hushållsavfall.
Ditt ansvar
Du källsorterar ditt avfall rätt enligt anvisningar och lämnar det på avsedd plats.
Om vi inte håller vad vi lovar
Om du hör av dig till kundtjänst för att vi inte har levt upp till vad vi lovat kommer vi att ta kontakt med dig. Du får då en förklaring till varför vi inte höll löftet. Vi kommer även att se över våra rutiner för att förbättra vårt arbete.
Lämna synpunkter
Vi uppskattar om du lämnar synpunkter på våra tjänster. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information som hjälper oss att bli bättre.
Du kan lämna dina synpunkter på olika sätt. Klicka på länken nedan och välj det som passar dig. Du kan vara anonym om du vill.
Vad är en serviceförklaring?
Serviceförklaringar är konkreta löften som förklarar vad medborgaren kan förvänta sig av kommunens tjänster. Serviceförklaringar är en del av kommunens arbete med kvalitetsutveckling.