Felanmäla belysning
Så här gör du felanmälan av kommunens eller Trafikverkets belysning.
Det finns olika sätt att felanmäla på. Via app, webb eller genom att ringa kundtjänst eller Trafikverket.
- Kommunens belysning: Ring 0910- 73 50 00 (tryck 3), eller felanmäl via appen Felanmälan Skellefteå kommun.
- Trafikverkets belysning: Ring 0771-921 921 (Trafikverkets stolpar är märkta med en gul skylt)
Felanmälan via app
Ladda ner appen Felanmälan Skellefteå kommun via App Store (Iphone), Google play (Android) eller via Mitt Skellefteå under "Se alla tjänster" och "Bygga, bo & miljö".
I appen kan du starta ett nytt ärende och sedan följa ditt ärende tills det att det är åtgärdat. Med hjälp av telefonens gps-koordinater får vi den exakta positionen på felet och du har också möjlighet att ta kort med telefonen som du lägga till för att bättre kunna beskriva ditt ärende. Du kan även se och följa andra ärenden som blivit tillagda på kartan.
Felanmälan via webb
Klicka på länken nedan för att anmäla ett fel via webben.
- Beskriv var (geografiskt) felet är. Exempelvis adress samt ort.
- Om lampan är mörk. Hur många lampor rör det sig om?
1. Enstaka
2. Flera i rad
3. Var tredje lampa - Är det en blinkande lampa?
- Tänds eller släcks lampan vid fel tillfällen?
- Är det tänt på ett område som borde vara nattsläckt?
När åtgärdas felet?
En felanmälan som kommer in registreras, prioriteras och åtgärdas enligt följande:
- Ett fåtal, exempelvis de som bedöms som fara för säkerhet, åtgärdas direkt.
- Tekniska fel åtgärdas så snart det är möjligt.
- Enstaka lampor åtgärdas i samband med den årliga genomgången. Vi har en vidsträckt kommun och det är inte praktiskt genomförbart att resa långa sträckor för att laga enstaka lampor. Varje år gör vi en genomgång i byar, samhällen och i centralorten. Område för område tänds all belysning upp och kontrolleras. De fel som hittas och de som är felanmälda tidigare åtgärdas. Det här innebär att det kan dröja från felanmälan till åtgärd.