"rootPage" is not defined.

Mineralleden

Mineralleden startar vid Vitbergets elljusspår i centrala Skellefteå och sträcker sig till Skellefteå AdventurePark och Varuträsk Vildmarksgruva. Leden erbjuder vandring genom varierande landskap.

Tabellen beskriver vandringsleden och dess funktionaliet

Underlag

Toalett

Nej

Frågor och svar

Vid starten av Vitbergets elljusspår i Skellefteå eller vid Skellefteå Adventure Park finns möjlighet till parkering.

Sevärdheter: Den vackra Klintforsån med den gamla sågen i Stämningsgården.

Beskrivning: Leden inbjuder till vandring genom många skiftande miljöer och landskap. Den går förbi små byavägar, genom lantbruksområden, ung tallskog och grov blandskog, myr- och våtmarker, kalhyggen och stenhällar.

Bra att veta: Längs leden finns ett flertal rastplatser, vissa utrustade med bänkar och bord, grillplats och vindskydd.

Ansvarig för leden: Varuträsk IF (mellan Varuträsk och Stenssvedjan)

Hitta hit

Med start i Skellefteå: Till Vitberget hittar du om du tar E4:an norrut, direkt efter norra rondellen (E4/Torsgatan) i Skellefteå tar du vänster och följer den vägen upp till toppen, följ skyltarna. Du kan också parkera vid toppen av skidbacken. Där passerar leden parkeringsplatsen.

Med start i Varuträsk från Skellefteå: Kör väg 95 mot Boliden. Efter cirka 10 km sväng höger vid första avfarten mot Varuträsk. Följ sedan skyltning till Skellefteå Adventurepark.