Norrbacka förskola

Norrbacka förskola ligger på Alhemsområdet i Skellefteå. Vi har en stor fin lekpark och ett friluftsområde inpå knuten och en utegård som uppmuntrar och stimulerar till lek.

Norrbacka förskola består av tre enheter, har tio avdelningar och cirka 160 barn. Det finns förskollärare och barnskötare på samtliga avdelningar. Alla avdelningar har barn mellan 1 och 5 år.

Förskolan har en tvåspråkig enhet med både finsk- och svenskspråkiga pedagoger. Här kan du läsa mer om finskspråkig förskola. Länk till annan webbplats.

Vad vill du göra i dag?

Anmäl frånvaro (Länk till annan webbplats)
Lämna in schema (Länk till annan webbplats)
Lämna inkomstuppgift (Länk till annan webbplats)
Lämna kontaktuppgifter (Länk till annan webbplats)
Se mina ärenden (Länk till annan webbplats)
Logga in i Unikum för vårdnadshavare (Länk till annan webbplats)
Ansök om plats i förskola och pedagogisk omsorg (Länk till annan webbplats)
Säga upp plats i förskola och pedagogisk omsorg (Länk till annan webbplats)

Rektor

Eva Ljungholm

Biträdande rektor

Cecilia Vesterlund

Vår förskola ska kännetecknas av en genomarbetad grundverksamhet som genomsyras av glädje, lek och engagemang. Med ett utforskande och inspirerande arbetssätt skapar vi tillsammans ett lustfyllt lärande. Förskolans kvalitet dokumenteras kontinuerligt och systematiskt med utgångspunkt i förskolans läroplan och skollagen. Där reflekterar, utvärderar och säkerställer samtliga avdelningar på Norrbacka arbetet, både med gemensamma och avdelningens prioriterade mål, grundverksamheten, värdegrundsarbete genom barnsyn samt planen för arbete mot diskriminering och kränkande behandling.

Vår vision

Vi vill, vi vågar, vi kan – tillsammans!

Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.

Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.

Ansvar för likabehandling

Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.

Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.

Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.

Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.

Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.

Att tänka på

  • Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
  • Mandatperioden bör vara två år.
  • Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
  • Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.

Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:

  • Genomgång av föregående protokoll
  • Aktuellt i verksamheten
  • Barnens/elevernas röster
  • Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
  • Trygghet och trivselfrågor
  • Organisation
  • Övriga frågor
Senast uppdaterad: