För fastighetsägare i flerbostadshus, ansvarig i samfällighet eller BRF
Fastighetsnära insamling införs i hela Skellefteå kommun. För dig som är fastighetsägare eller styrelse i bostadsrätts- eller samfällighetsförening med gemensam avfallshantering (nedan benämnt fastighetsägare), innebär det att du ansvarar för att planera och avsätta ytor för förpackningsinsamling om du inte redan har det idag.
Fastighetsnära insamling ska införas i alla kommuner i Sverige efter ett beslut från regeringen. Insamlingen gäller pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, färgat och ofärgat glas och gärna också tidningar och returpapper.
Som fastighetsägare har du ansvar för att avsätta ytor för förpackningsinsamling, men du avgör själv om det ska vara i form av ett gemensamt utrymme i fastigheten, kärl på gården, miljöhus och så vidare. Insamlingen ska finnas i nära anslutning till mat- och restavfallskärlen och vara på plats senast den 1 januari 2027.