Konsument på lätt svenska
Har du frågor om dina rättigheter före eller efter ett köp? Till exempel om du fått problem med något du köpt. Då kan en konsumentvägledare hjälpa dig.
I Skellefteå kommun finns två personer som jobbar med konsumentfrågor. De kallas för konsumentvägledare.
De kan berätta för dig om dina rättigheter. Till exempel hur du gör för att klaga på något du köpt.
Om du vill kontakta en konsumentvägledare kan du ringa eller skriva till kommunen.
- Ring 0910-73 50 00 och be att få prata med en konsumentvägledare.
- Skriv ett meddelande till en konsumentvägledare.
Lättläst om olika konsumentproblem
Om du vill läsa om dina rättigheter och hur du gör för att klaga kan du besöka Konsumentverkets sida med lättläst information.
Lättläst information på Konsumentverkets webbplats. Länk till annan webbplats.
Lätta ordlistan
Lätta ordlistan förklarar ord som ofta används när man pratar om köp som går fel, kunder som blir lurade och så vidare.
Lätta ordlistan på Sveriges konsumenters webbplats. Länk till annan webbplats.
Vanliga frågor till konsumentvägledaren
Sveriges konsumenter har många vanliga frågor och svar på lättläst svenska.
Filmer som du kan se för att få svar på vanliga frågor.
Så anmäler du till Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (förkortas ARN) är en statlig myndighet.
Du kan göra en anmälan till ARN om du har köpt något som går sönder
och företaget som du handlade av inte vill hjälpa dig.
Lättläst information som beskriver hur du gör en anmälan. Länk till annan webbplats.