Norrgårdens förskola
Norrgården är en enavdelningsförskola som är belägen på samma gård som Hemgårdens förskola på Hemgårdsgatan. På Norrgården finns barn i åldern 1-5 år. Vi har en fin utemiljö, närhet till lekpark, skog, bibliotek, skola och kyrka.
Förutom grundverksamheten arbetar förskolan mycket med barns lek och socialiserande. På förskolan möter barnen viss digital teknik. Under dagen är barn och pedagoger ute både på förmiddagen och eftermiddagen.
Det är viktigt för oss att barnen och deras vårdnadshavare trivs i vår verksamhet, att vårdnadshavarna känner sig trygga med att lämna sina barn hos oss samt att barnens dagar präglas av nyfikenhet, förundran och lust att lära.
Vad vill du göra i dag?
Rektor
Linda Karlsson
Biträdande rektor
Mia Sommar
Kåge förskoleområde arbetar för att ge barnen förutsättningar att utvecklas efter de mål som läroplanen för förskolan beskriver. De områden som är aktuellt just nu är formativt förhållningssätt samt att utveckla avdelningarnas lärmiljöer i den riktning som läroplanen anger. Förskolan samarbetar med områdets specialpedagog och pedagogista, som är en pedagogisk utvecklare.
Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.
Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.
Ansvar för likabehandling
Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.
Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.
Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.
Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.
Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.
Att tänka på
- Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
- Mandatperioden bör vara två år.
- Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
- Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.
Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:
- Genomgång av föregående protokoll
- Aktuellt i verksamheten
- Barnens/elevernas röster
- Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
- Trygghet och trivselfrågor
- Organisation
- Övriga frågor