Stackgatan 5
Vår förskola ligger i stadsdelen Morö backe. Förskolan ligger i ett bostadsområde med närheten till lekpark, ridhus och pulkbacke. Vi lagar vår egen mat och erbjuder frukost och lunchbuffé till våra barn.
Förskolorna på Morö backe ligger i en kreativ utemiljö som främjar lek och kreativitet i olika zoner där motorik, samspel och fantasi får utrymme. Vi har i våra omgivningar närhet till spännande miljöer som erbjuder variation såsom skog och lekplatser.
Vi vill att vår verksamhet ska vara lärorik, lustfylld och ge barnen inflytande. Vårt fokus ligger på språket som vi arbetar med genom bland annat; ”babblarna”, språksamling, boksamtal, olika grupper där alla barn får komma till tals och ”veckans barn” där barnen får planera och hålla i en samling. Vi är medvetna, aktiva och närvarande pedagoger som är bra förebilder genom att delta i lekar, samtala och utforska tillsammans med våra barn. Barnen får tid att i egen takt prova själva och vi uppmuntrar, utmanar och hjälper till när det behövs. Lärmiljön stimulerar barnen till möten och samtal, och den förändras utifrån barnens intressen. För oss är det viktigt att väcka barnens intresse och nyfikenhet till språket, känslor, matematik, naturvetenskap, teknik och att öva barnens motorik.
Glädje och skratt är viktiga inslag i vår vardag och vår målsättning är att alla barn ska bli sina bästa jag
Vad vill du göra i dag?
Rektor
Johanna Norlund
Telefonnummer
Stackgatan 5: 072-538 73 27
E-post
forskolastackgatan5@skelleftea.se
Besöksadress
Stackgatan 5
931 50 Skellefteå
I vårt förskoleområde Morö Backe/Moröhöjden ska alla barn få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen. Verksamheten utgår från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Vi arbetar utifrån ett formativt förhållningssätt där pedagogernas medvetna förhållningssätt sätter barnen i fokus.
Vi lägger stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling. Vi uppmuntrar och tar tillvara barnens nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Det är viktigt att barnen får förutsättningar att förstå, bli förstådda och göra sig förstådd. Vi förstärker kommunikationen genom en tydliggörande pedagogik som utgår från barnens behov.
I vårt område ska barnen möta en verksamhet som är rolig, trygg och lärorik.
Förskolans verksamhet grundar sig på följande lagar
- Skollagen
Skollag (2010:800) Svensk författningssamling 2010:2010:800 t.o.m. SFS 2022:275 - Riksdagen Länk till annan webbplats., - Läroplan för förskolan
Läroplan (Lpfö 18) för förskolan - Skolverket Länk till annan webbplats. - Barnkonventionen
Barnkonventionen - UNICEF Sverige Länk till annan webbplats.
Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.
Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.
Ansvar för likabehandling
Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.
Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.
Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.
Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.
Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.
Att tänka på
- Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
- Mandatperioden bör vara två år.
- Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
- Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.
Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:
- Genomgång av föregående protokoll
- Aktuellt i verksamheten
- Barnens/elevernas röster
- Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
- Trygghet och trivselfrågor
- Organisation
- Övriga frågor