Vanliga frågor och svar om uppdraget som röstmottagare

Nedan finns vanliga frågor och svar. Om du inte får svar på din fråga kan du kontakta Skellefteå kommuns kundtjänst via telefon 0910 - 73 50 00 eller mejla till kundtjanst@skelleftea.se.

Nya röstmottagare, intresseanmälan

Intresseanmälan för arbete i EU-valet är stängd.

Nästa val är den 9 juni 2024. Då är det val till Europarlamentet.

Om du inte har jobbat som röstmottagare i tidigare val kan du skicka in en intresseanmälan. Om du har arbetat som röstmottagare tidigare val kommer du att få ett mejl med möjlighet att bekräfta eller neka en föreslagen placering från valkansliet.

Nej. Vi erbjuder personer att jobba i valet beroende på hur många som ansöker, hur många platser vi har och var man kan tänka sig att jobba. Vi har val- och röstningslokaler i hela kommunen. Om du blir placerad får du besked via e-post och kan se det när du loggar in på skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. under fliken "Min placering".

Beroende på hur många sökande vi har och var man kan tänka sig att jobba kan det ta olika tid innan du får besked. Om din ansökan godkänts får du besked när du har placerats i en röstnings- eller vallokal, vilket vi gör löpande från januari till april 2024.

Om du blir placerad får du besked via e-post och kan se det under fliken "Min placering" när du har loggat in på skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ja, vi använder e-post som vår huvudsakliga kontaktväg. Bank-ID behövs för att logga in och administrera dina uppgifter på skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Nej, det måste du inte men du får inte reseersättning för resa över kommungränsen.

Vi försöker placera röstmottagare så nära sin bostadsadress som möjligt, men beroende på hur många som ansöker, hur många platser vi har och var man kan tänka sig att jobba kan man behöva åka en bit.

Utbildning

Ja, enligt Valmyndigheten och vallagen ska alla röstmottagare utbildas. Det gäller även röstmottagare som tidigare arbetat i val. Ersättning för utbildning utgår i form av arvode. Om man inte har genomgått utbildningen kommer man inte få arbeta som röstmottagare.

Alla som blivit placerade i en röstnings- eller vallokal får inbjudan till ett utbildningstillfälle via e-post från valkansliet. Utöver inbjudan till det fysiska utbildningstillfället får du även länkar till Valmyndighetens digitala utbildningar som du måste göra innan den fysiska utbildningen.

Du kan se information om ditt tilldelade utbildningstillfälle på skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Logga in med Bank-ID och gå till fliken "Mina kurser".

Ja, du kan själv byta till ett annat utbildningstillfälle via skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Logga in med Bank-ID och gå till fliken "Mina kurser".

Du kan även ringa kommunens kundtjänst för att byta utbildningstillfälle.

Arvode, betalning

Ja, du får arvode för ditt arbete. Summan varierar beroende på ansvarsroll (ordförande, vice ordförande, röstmottagare). Läs om arvode här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du registrerar ditt arvode i vår e-tjänst Registrera uppdrag som röstmottagare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om du vill söka arvode för arbete som röstmottagare under valet mejlar du var du har arbetat, vilka tider och om du vill söka kilometerersättning till valkansliet@skelleftea.se.

Om du har fått mindre i arvode än vad som står i tabellen på röstmottagarsidan beror det på att skatt har dragits. Mängden skatt som dras beror på din årliga inkomst.

Arbetstider

Under förtidsröstningsperioden arbetar man andra tider än valdagen och varje förtidsröstningslokal har egna öppettider. Förtidsröstningsperioden är mellan 22 maj till och med valdagen den 9 juni. Det kommer separata scheman till varje röstningslokal och röstmottagarna börjar och slutar sitt pass ca 30 minuter utöver öppettiden. Det finns även förtidsröstningslokaler öppna under valdagen, som har öppet kl 12-15.

På valdagen den 9 juni är vallokalen öppen kl 8–21. Ordförande i varje valdistrikt lägger schemat för dagen. Ingen arbetar hela dagen utan alla har raster. I vallokalen efter kl. 21.00 (då vallokal stänger) samlas hela arbetsgruppen och räknar rösterna. Då jobbar alla till att räkningen är klar, vilket kan pågå till sent på kvällen eller natten.

Vid arbete i vallokal ska man även vara med och ställa i ordning i lokalen dagen innan valdagen. Ordförande bestämmer när det ska göras och vilka som ska vara med.

Tekniska problem

1. Kontrollera att du har skrivit rätt personnummer och i rätt format (12- eller 10-siffrigt)
  2. Prova avbryta inloggningen eller signeringen genom att stänga Bank-ID-appen och din webbläsare. Prova en gång till.
  3. Om problemet kvarstår, kontakta kommunens kundtjänst genom att ringa 0910 - 73 50 00.

Gå in på skelleftea.jobbaival.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och logga in. Under fliken "Min sida" kan du uppdatera dina kontaktuppgifter.