Frågor och svar om digitala tjänster

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om de digitala tjänsterna. Hittar du inte de svar du söker är du alltid välkommen att kontakta ditt bibliotek.

Biblio - frågor och svar

Biblio - frågor och svar

En e-bok är en bok som överförts till ett elektroniskt format. I Biblio laddas e-böcker ner automatiskt innan de kan läsas.

En e-ljudbok är en ljudbok som du kan lyssna på i din mobil eller surfplatta. Du kan lyssna strömmande via appen när du är ansluten till internet. I Biblio går det dock bra att ladda ner ljudböcker till appen under utlåningstiden och lyssna offline.

Du behöver ett lånekort och en pinkod för att kunna låna e-böcker/ljudböcker. Saknar du lånekort, gå till sidan Ny låntagare/Skaffa lånekort. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.

Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.

När du hittar en ljudbok du vill låna klickar du på knappen "Låna" och sedan på "Spela". För e-böcker klickar du på "Låna" och sedan "Läs". Boken finns sedan under "Mina lån".

Under "Mina lån" kan du aktivera funktionen "Gör tillgänglig offline" vid respektive ljudbok. Ljudboken laddas då ner till appen och du behöver ingen internetuppkoppling när du ska lyssna. E-böcker laddas ner automatiskt innan de kan läsas.

Under "Mina lån" kan du aktivera funktionen "Gör tillgänglig offline" vid respektive ljudbok. Ljudboken laddas då ner till appen och du behöver ingen internetuppkoppling när du ska lyssna. E-böcker laddas ner automatiskt innan de kan läsas.

E-böcker har en röd bokikon. Ljudböcker har en blå ikon med hörlurar.

Du kan låna max 4 e-böcker/ljudböcker per 7-dagarsperiod. Notera att gränsen är exakt 7 dagar. Om du har lånat två böcker kl. 14.00 den 1/1 kan du låna två nya böcker först kl. 14.01 den 8/1.

Varje boklån varar i 28 dagar. Om lånet hinner gå ut innan du läst/lyssnat klart kan du låna boken på nytt.

Du kan inte göra omlån på en e-bok/ljudbok, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 28 dagar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån vilket gör att bokmärken inte alltid förs över till nästa period.

Lånade böcker går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut tas boken bort automatiskt från appen.

Nej. Boken är endast tillgänglig i appen under låneperioden.

Biblio har inga begränsningar för att läsa/lyssna på böcker utomlands. Däremot kan uppkoppling, brandväggar, lokala förutsättningar osv. eventuellt hindra.

I dagsläget har Biblio endast stöd för EPUB-filer. Böcker i PDF-format finns inte i appen, men de finns tillgängliga på bibliotekswebben. Om du har lånat en bok i PDF-format på bibliotekswebben kommer den inte att synas i appen.

För e-bok: tryck på bokmärkesikonen upp till höger inuti boken. För ljudbok: tryck på bokmärkesikonen nere till vänster i spelaren och klicka på "Skapa bokmärke".

I Biblio visas inte vanlig sidnumrering i e-böckerna, i stället visas procentsats av kapitel. Det beror på hur läsaren i Biblio är uppbyggd. Läsaren mäter bokens omfång i procent av kapitel och därför visas sidangivelserna i Biblio på det sättet.

Om du har hittat en e-bok på bibliotekswebben som du inte kan hitta i Biblio, så beror det på att den är i PDF-format. I dagsläget har Biblio endast stöd för EPUB-filer. Böcker i PDF-format går inte att låna i appen, de måste lånas på bibliotekswebben och läsas i ett läsprogram, t ex Adobe Digital Editions.

Här kan du läsa mer om hur man lånar och läser e-böcker utan appen Biblio.

I App Store Länk till annan webbplats. och på Google Play Länk till annan webbplats. finns detaljerad information om vilka enheter som Biblio är kompatibel med. iOS-appen kräver minst version 10.0 och är kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch. För Android krävs version 5.0 eller senare.

Många problem kan lösas med att logga ut, avinstallera och installera appen på nytt. Logga in och testa på nytt. Ibland kan det vara nödvändigt att starta om enheten.

Du har uppnått gränsen för hur många e-böcker/ljudböcker du kan låna per 7-dagarsperiod. Efter 7 dagar kan du låna på nytt. Notera att gränsen är exakt 7 dagar. Om du har lånat två böcker kl. 14.00 den 1/1 kan du låna två nya böcker först kl. 14.01 den 8/1.

  • Har du den senaste versionen av Biblio installerad? Det kommer nya uppdateringar regelbundet. En del har inställningen automatisk uppdatering på mobilen/surfplattan. Om du inte har gjort denna inställning, måste du själv göra uppdateringen. Gå in i App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats. för att se om det finns en uppdatering. Installera den i så fall.
  • Använd inte mobilen/surfplattan till andra saker under tiden nedladdningen pågår. Lämna Biblio öppet och vänta på att nedladdningen slutförs.
  • Långsam eller dålig uppkoppling, mobilens/surfplattans kapacitet och appar som är igång i bakgrunden kan orsaka problem med nedladdning.
  • Ladda ner en ljudbok i taget, inte flera samtidigt.
  • Ljudböcker kräver mycket plats. Du behöver ha utrymme tillgängligt på mobilen/surfplattan innan nerladdning, annars kan det gå trögt.
  • Nedladdningen av ljudböcker i Biblio är ibland långsam. Det kan ta 15-20 minuter att ladda ner en ljudbok.

Testa det här:

  1. Logga ut från Biblio.
  2. Avinstallera Biblio-appen
  3. Rensa cache/Storage
  4. Installera om Biblio och hämta e-boken på nytt under "Mina lån".

Hör av dig till ditt bibliotek för att få hjälp. Återge så mycket information som möjligt om hur du gör när felet uppstår, när eventuella felmeddelanden uppkommer och exakt hur de lyder.
Vi behöver veta:

  • Vilken typ av enhet som används och vilken modell.
  • Vilken bok det gäller.
  • Exakt vad som går fel, återge gärna steg för steg vad som sker.
  • Exakt hur eventuellt felmeddelande lyder.

Den enda information som sparas är de bokmärken som läggs in, t ex för att du ska kunna fortsätta lyssna på samma ställe som du slutade förra gången. Dina inloggningsuppgifter sparas om du väljer det som alternativ vid första inloggningstillfället.

Nej, strömmande ljudböcker använder inte cookies.

Appen behandlar lånekort/personnummer för att tillhandahålla aktuella lån av digitala böcker. Kopplingen mellan lånekort/personnummer och person handhas i bibliotekets egna datasystem. Information om digitala lån raderas efter att lånet slutat vara aktiv i samtliga system hos appens utvecklare Axiell Media AB.

Du kan även läsa e-böcker med speciella läsprogram, t ex Adobe Digital Editions eller Aldiko, och i datorn kan du lyssna på strömmande ljudböcker om du är uppkopplad mot internet. Läs mer på sidan E-böcker och ljudböcker.

Viddla - frågor och svar

Viddla - frågor och svar

När du tittar på strömmande film (streaming) behöver du inte vänta på att filmen ska laddas ner, utan filmen spelas upp direkt. Detta innebär att du måste vara ansluten till internet under hela tiden du tittar på filmen.

Du kan låna max 8 e-filmer per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar innan du väljer att spela upp filmen.

Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.

Om du söker en speciell film kan du skriva titeln och "strömmande film" i sökrutan (t ex madicken strömmande film). På Viddla.se kan du använda "Kategori" och "Genre" för att hitta en film du vill se.

Biblioteket kan inte direkt påverka vilka filmer som man kan låna i Viddla. Om du vill lämna förslag på en film så kan du mejla till viddla@btj.se.

När du valt en film och klickar på "Spela film" får du en fråga om att välja ditt bibliotek. Logga in med ditt lånekort/personnummer och din pinkod för att spela upp filmen.

Du har 48 timmar på dig att se filmen innan lånetiden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och ses ett obegränsat antal gånger under lånetiden.

Nej, du behöver inte göra någon återlämning. När lånetiden är slut kan du inte längre spela filmen.

Du måste inte skapa ett användarkonto på Viddla, du kan välja att bara spela en film genom att logga in med lånekort/personnummer och pinkod. Men det finns några fördelar med att skapa ett användarkonto, t ex att spelaren kommer ihåg var i filmen du slutade att titta. Du kan även se dina aktiva lån och lånehistorik, favoritmarkera filmer och lägga filmer i olika filmlistor som du skapar själv.

För att skapa ett användarkonto, klicka på "Logga in" längst upp till höger i menyn på Viddla.se Länk till annan webbplats.. Välj där att registrera en ny användare med din mejladress och ett valfritt lösenord. Dessa är alltså inte att förväxla med lånekort/personnummer och pinkod som används för att spela upp en film!

Om du inte får ett bekräftelsemejl när du skapat ett användarkonto, kontrollera om mejlet har hamnat i din skräppost.

Om du vill att ditt bibliotek, lånekortsnummer och pinkod ska vara förifyllt vid lån av film, måste du bocka i "Kom ihåg mig"-rutan när du loggar in på ditt användarkonto.

Ja, barn som har lånekort kan låna filmer genom Viddla. Viddla har dock en inbyggd åldersgräns, så barn kan inte låna filmer som har en högre åldersgräns än barnets ålder.

Du kan titta på filmen på en annan plattform men då måste du logga in på nytt. Inom 48 timmar är din lånetid fortfarande giltig och det registreras inte som ett nytt lån.

Alla utländska filmer och en hel del svenska har undertexter på svenska och i många fall även på finska. Någon utvald svensk film har även undertexter på arabiska. Det går att anpassa undertexterna i Viddla, vilket innebär att det går att ändra storlek, färg etc.

Klicka på kugghjulsikonen för inställningar nere i högra hörnet av spelaren för att ställa in undertexterna. På Appleenheter och i webbläsaren Safari stöds hantering av undertexter via inställningar i enheten. Du hittar det på iPhone och iPad via Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > Undertexter och dold textning.

Läs mer om hur man gör inställningar för undertexter här. Länk till annan webbplats.

Ja, flera av barnfilmerna har ljudspår på olika språk så du kan enkelt välja vilket språk du vill ha. Klicka på kugghjulsikonen för inställningar nere i högra hörnet av spelaren. Under rubriken "Audio Track" finns språkalternativ att välja mellan.

Du behöver ett lånekort, en pinkod och en internetuppkoppling. Saknar du lånekort, gå till sidan Ny låntagare/Skaffa lånekort. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.

Alla filmerna har HD ready eller SD (Standard Definition) kvalitet vilket generellt motsvarar DVD-kvalitet.

Bechdeltestet är ett jämställdhetstest som visar på hur kvinnor framställs i filmer. För att en film ska klara Bechdeltestet måste den uppfylla följande tre kriterier: Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer, Som pratar med varandra, Om någonting annat än män. Alla Viddlas filmer genomgår testet och från genremärkningen "Bechdeltestad" om de uppfyller alla tre kriterier.

Nej. Viddla är tillgänglig för personligt bruk inom Sverige.

Viddla har inte institutionella rättigheter, utan tillhandahåller film endast för privat bruk.

Testa gärna att spela upp en trailer först. Om det inte fungerar, läs vidare nedan.

  • Viddla stöds av PC, Apple iOS, OSX och via Android plattformar. För äldre OS än Sierra stöds inte Safari men givetvis Chrome och Firefox.
  • Viddla stödjer de vanligaste webbläsarna (Chrome, Edge, Firefox, Internet Explorer, Safari) men vi förespråkar Chrome. Observera att Explorer 10 och 11 i Windows 7 inte har MSE / EME API tillgänglig som krävs för att spela upp DRM-skyddat videoinnehåll i HTML5.
  • iPhone och iPad (Apple) stöds från iOS version 10.3 via Viddlas app. Hämta appen i App Store Länk till annan webbplats..
  • iPhone och iPad (Apple) stöds från iOS version 11.2 även i Safari.
  • Chrome webbläsare krävs på Android för att spela upp filmer.
  • Androidenheter stöds från version 6.0.
  • Enheter som saknar stöd för DRM, t ex lågprismodeller som Huawei Lite, fungerar inte garanterat.
  • Chromecast stöds från Chrome webbläsare på alla plattformar (ej iOS) och till alla skärmar/TV med HDMI-ingång. Chromecast stöds på iOS (iPhone och iPad) via Viddlas app. Hämta appen i App Store. Länk till annan webbplats.
  • Smart-TV stöds via den inbyggda Chrome-webbläsaren på en del modeller av nyare fabrikat.
  • Här finns information om vilka webbläsare som stöds av avspelaren på olika plattformar. Länk till annan webbplats.

Detta beror på att din internetuppkoppling antingen är för dålig eller att den svajar. Har du wifi hemma kan det bero på att fler enheter är uppkopplade samt att du är för långt ifrån din trådlösa router. Testa att byta till den lägsta bitraten (den som kallas "Bra - 0,8 Mbit/sek"). Om problemet ändå kvarstår så kan det hjälpa att pausa filmen och testa efter en liten stund igen.

Ja, antingen sladdlöst via Airplay, Chromecast eller via en HDMI-kabel från din dator till din TV.

1. Anslut din iPhone eller iPad och Apple-TV/Airplay till samma wifi-nätverk.
2. Öppna Viddlas iOS app och starta en film.
3. Klicka på Airplayikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

OBS! Notera att det inte går att strömma via Apple TV genom att spegla skärmen. Du måste använda dig av Airplayikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

1. Anslut din dator, padda eller mobil och Chromecast till samma wifi-nätverk.
2. Gå in på Viddla i Chromes webbläsare eller i appen på iOS och starta en film.
3. Klicka på Chromecastikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

OBS! Notera att det inte går att strömma via Chromecast genom att spegla skärmen. Du måste använda dig av Chromecastikonen i spelaren för att överföra bilden till din anslutna TV.

Börja alltid med att provspela en trailer för att säkerställa att du har rätt inställningar för att spela upp skyddat innehåll (DRM).

Om du får upp ett felmeddelande (t ex Unable to instantiate a key system supporting the required combinations DRM_NO_KEY_SYSTEM eller License request failed DRM_FAILED_LICENSE_REQUEST) istället för att trailern/filmen spelas upp är det troligt att du har en inställning som inte accepterar uppspelning av DRM-skyddat innehåll. Alternativt fick du en fråga om att acceptera DRM/skyddat innehåll när du startade upp Viddla första gången men klickade inte ”OK”.

I Chromes inställningar hittar du vilka sidor med skyddat innehåll du har accepterat. Så här kommer du åt inställningarna för "Skyddat innehåll" i Chrome: Inställningar > Platsinställningar > Media > Skyddat innehåll.

Under rubriken ”Tillåtet” måste https://viddla.se finnas med. Om https://viddla.se står under rubriken "Ej tillåtet", klicka på den och välj ”Ta bort och återställ". Då kommer du att få frågan på nytt när du startar en film/trailer i Viddla och då accepterar du uppspelning av skyddat innehåll. Nu kommer det att fungera utan problem utan att du behöver göra om processen.

Om du väljer att ansluta till Viddla i Inkognitoläget (privat surfing) kommer det inte gå att spela upp en trailer/film med DRM-skyddat innehåll. Välj därför alltid vanligt webbläsarläge i Chrome på androidenheter.

Från och med iOS 14 är det möjligt att ändra från Safari till annan webbläsare som standard. Detta är inga problem om du uppdaterar Viddla-appen till senaste versionen 1.4. Om du använder en äldre version av appen så säkerställ att Safari är satt som standardwebbläsare på din iPhone eller iPad för att Viddla-appen ska fungera.

Börja alltid med att provspela en trailer för att säkerställa att du har rätt inställningar i din webbläsare för att spela upp skyddat innehåll (DRM).

Om du får upp ett felmeddelande (t ex Unable to instantiate a key system supporting the required combinations DRM_NO_KEY_SYSTEM eller License request failed DRM_FAILED_LICENSE_REQUEST) istället för att trailern/filmen spelas upp behöver du kontrollera att inställningen för uppspelning av skyddat innehåll är aktiverad. I Chrome webbläsare hittar du inställningarna här: chrome://settings/content/protectedContent (kopiera och klistra in länken). I andra webbläsare hittar man också dessa inställningar, ofta under rubriken "Sekretess och säkerhet".

Upplever du problem med att fälten för inloggning inte går att redigera eller att knappen för se filmen ine fungerar, beror det troligtvis på att webbläsarens cacheminne behöver rensas.

Här kan du läsa om hur man gör det i Chrome webbläsare. Länk till annan webbplats.

Om du befinner dig i Sverige men får meddelandet "Filmen är inte tillgänglig för uppspelning utanför Sverige" beror det vanligtvis på någon av följande orsaker:

  • Om du har varit på resa nyligen eller kopplat upp dig till ett tåg eller en bil som leder datatrafiken via utlandet kan Viddla tro att du är utomlands.
  • Det kan också bero på något fel hos din internetoperatör. Viddla får endast visa filmer i Sverige och din enhets IP-adress måste ha namnet SE. Du kan kontrollera din IP-adress här. Länk till annan webbplats.
  • Om din IP-adress är registrerad utomlands och du är i Sverige rekommenderar vi att du tar kontakt med din internetoperatör (exempel på operatörer är Com Hem, Telenor, Telia).
  • Om din IP-adress är registrerad i Sverige och du ändå blir blockerad rekommenderar vi också att du tar kontakt med din internetoperatör.

Har du tekniska problem och inte hittar svaret ovan, mejla direkt till Viddla: viddla@btj.se.
Ange följande:

Enhet du använder (mobil, surfplatta, PC, Mac, AppleTV, Chromecast).
Operativsystem du använder (iOS, Android, Windows, Mac OS X, Linux).
Webbläsare du använder (Chrome, Edge, Firefox, Internet Explorer, Safari).
Om det är Viddlas iOS-app för iPhone/iPad du använder så ange även det.

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad: