Frågor och svar om digitala tjänster
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om de digitala tjänsterna. Hittar du inte de svar du söker är du alltid välkommen att kontakta ditt bibliotek.
Biblio - frågor och svar
Biblio - frågor och svar
En e-bok är en bok som överförts till ett elektroniskt format.
En e-ljudbok är en ljudbok som du kan lyssna på i din mobil, surfplatta eller dator. Du kan lyssna strömmande via appen när du är ansluten till internet. I Biblio går det dock bra att ladda ner ljudböcker till appen under utlåningstiden och lyssna offline.
Du behöver ett lånekort och en pinkod för att kunna låna e-böcker/ljudböcker. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.
Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.
Du kan söka fram böcker under "Sök" eller bläddra i kategorierna under "Bibliotek".
När du hittar en ljudbok du vill låna klickar du på knappen "Lyssna". För e-böcker klickar du på "Läs".
Dina lånade böcker finns sedan under "Hem".
När du använder Biblio-appen i din telefon eller surfplatta kan du även läsa/lyssna offline.
E-böcker laddas automatiskt ner till appen när du öppnar boken. De finns därefter tillgängliga i appen under låneperioden, även om du inte har internetuppkoppling.
Om du vill lyssna på ljudböcker offline måste de först laddas ner aktivt. Klicka på de tre prickarna i ljudboken. Nu kan du välja att ladda ner ljudboken till appen och du behöver sedan ingen internetuppkoppling när du ska lyssna.
E-böcker har en bokikon. Ljudböcker har en ikon med hörlurar.
Du kan låna max 8 e-lån per månad.
Dina lån i Biblio går ut automatiskt efter 28 dagar. Om du plötsligt upptäcker att en lånad bok saknas beror det förmodligen på att ditt lån har löpt ut.
Du hittar dina aktuella lån via menyalternativet "Hem". Ovanför bokens omslag kan du alltid se när ditt lån löper ut.
Ja, det går att låna om. Omlån räknas som ett nytt lån.
När du har läst/lyssnat klart på en bok kommer alternativet “Stäng boken” upp. Om du väljer att avsluta boken blir den återlämnad.
Du kan även återlämna via “Hem”. Klicka på pennan uppe till höger. Klicka på de tre punkterna på boken du vill lämna tillbaka och välj “Lämna tillbaka”.
Nej. Boken är endast tillgänglig i appen eller på webben under låneperioden.
Biblio är tillgänglig i de flesta europeiska länderna, men inte överallt. Kontakta Biblios support för mer information.
Gör så här för att skapa ett bokmärke i en e-bok:
- Välj det ord, den fras eller det avsnitt som du vill spara.
- Tryck på ikonen "Bokmärke" i den lilla menyn som visas.
- Välj färg på bokmärket.
- Lägg till en anteckning till bokmärket om du vill.
- Tryck på "Spara".
Du kan alltid hitta bokmärket igen genom att trycka på kapitelöversikten i det övre vänstra hörnet när boken är öppen.
I en digital version av en bok är det svårt att använda sidantalet som en fast siffra, eftersom det ändras beroende på vilken skärm du läser på och vilka inställningar du har valt för att visa texten.
Det finns andra sätt att navigera i boken:
- Sök efter ett visst ord eller en viss passage i boken.
- Använd kapitelöversikten och hoppa till ett visst kapitel.
När du är inne i boken kan du hitta kapitelöversikten i det övre vänstra hörnet eller välja att söka efter ett visst ord eller en viss passage.
I App Store Länk till annan webbplats. och på Google Play Länk till annan webbplats. finns detaljerad information om vilka enheter som Biblio-appen är kompatibel med. iOS-appen kräver minst version 12.0 och är kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch.
Många problem kan lösas med att logga ut, avinstallera och installera appen på nytt. Logga in och testa på nytt. Ibland kan det vara nödvändigt att starta om enheten. Du kan också testa att tömma cachen.
Om boken snurrar när du försöker öppna den kan det vara bra att radera det nedladdade materialet och ladda ner boken på nytt. Detsamma gäller ljudböcker som inte startar.
Gör så här:
- Gå till "Min profil"
- Gå till "Inställningar"
- Tryck på "Övrigt"
- Tryck på "Radera allt nedladdat material".
- Efter detta kan boken laddas ner igen under "Hem". OBS: Du behöver inte låna boken igen, det räcker med att öppna den igen.
Är det slutet av månaden? Då kan meddelandet bero på att biblioteket uppnått maxgränsen för kostnad/månad. Då måste du vänta till nästa månad innan du kan göra fler lån.
- Har du den senaste versionen av Biblio installerad? Det kommer nya uppdateringar regelbundet. En del har inställningen automatisk uppdatering på mobilen/surfplattan. Om du inte har gjort denna inställning, måste du själv göra uppdateringen. Gå in i App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats. för att se om det finns en uppdatering. Installera den i så fall.
- Använd inte mobilen/surfplattan till andra saker under tiden nedladdningen pågår. Lämna Biblio öppet och vänta på att nedladdningen slutförs.
- Långsam eller dålig uppkoppling, mobilens/surfplattans kapacitet och appar som är igång i bakgrunden kan orsaka problem med nedladdning.
- Ladda ner en ljudbok i taget, inte flera samtidigt.
- Ljudböcker kräver mycket plats. Du behöver ha utrymme tillgängligt på mobilen/surfplattan innan nerladdning, annars kan det gå trögt.
Testa det här:
- Logga ut från Biblio.
- Avinstallera Biblio-appen
- Rensa cache/Storage
- Installera om Biblio och hämta e-boken på nytt under "Mina lån".
Hör av dig till ditt bibliotek för att få hjälp. Återge så mycket information som möjligt om hur du gör när felet uppstår, när eventuella felmeddelanden uppkommer och exakt hur de lyder.
Vi behöver veta:
- Vilken typ av enhet som används och vilken modell.
- Vilken bok det gäller.
- Exakt vad som går fel, återge gärna steg för steg vad som sker.
- Exakt hur eventuellt felmeddelande lyder.
Den enda information som sparas är de bokmärken som läggs in, t ex för att du ska kunna fortsätta lyssna på samma ställe som du slutade förra gången. Dina inloggningsuppgifter sparas om du väljer det som alternativ vid första inloggningstillfället.
Nej, strömmande ljudböcker använder inte cookies.
Appen behandlar lånekort/personnummer för att tillhandahålla aktuella lån av digitala böcker. Kopplingen mellan lånekort/personnummer och person handhas i bibliotekets egna datasystem. Information om digitala lån raderas efter att lånet slutat vara aktiv i samtliga system hos appens utvecklare Axiell Media AB.
Du kan läsa dina böcker direkt på webben i stället för att använda appen. Surfa till https://biblio.app Länk till annan webbplats. för att använda Biblio på webben.
Cineasterna - frågor och svar
Cineasterna - frågor och svar
När du tittar på strömmande film (streaming) behöver du inte vänta på att filmen ska laddas ner, utan filmen spelas upp direkt. Detta innebär att du måste vara ansluten till internet under hela tiden du tittar på filmen.
Du behöver ett lånekort och en pinkod och en internetuppkoppling. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.
Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.
Gå till www.cineasterna.se Länk till annan webbplats.. Välj ditt bibliotek från menyn. Välj en film som du vill se. Ange ditt lånekort/personnummer och din pinkod för att spela upp filmen.
Du kan låna max 8 e-filmer per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar.
Ja, barn som har lånekort kan låna filmer genom Cineasterna. Cineasterna har dock en inbyggd åldersgräns, så barn kan inte låna filmer som har en högre åldersgräns än barnets ålder.
Du har 48 timmar på dig att se filmen innan lånetiden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och ses ett obegränsat antal gånger under lånetiden.
Du kan inte göra omlån på en e-film, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 48 timmar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån.
Lånade filmer går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut kan du inte längre spela filmen.
Biblioteket kan inte direkt påverka vilka filmer som man kan låna i Cineasterna. Om du vill lämna förslag på en film så kan du mejla till info@cineasterna.se.
På www.cineasterna.se Länk till annan webbplats. hittar du fler frågor och svar om Cineasterna.
Viddla - frågor och svar
Viddla - frågor och svar
När du tittar på strömmande film (streaming) behöver du inte vänta på att filmen ska laddas ner, utan filmen spelas upp direkt. Detta innebär att du måste vara ansluten till internet under hela tiden du tittar på filmen.
Du behöver ett lånekort och en pinkod och en internetuppkoppling. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.
Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.
När du valt en film och klickar på "Spela film" får du en fråga om att välja ditt bibliotek. Logga in med ditt lånekort/personnummer och din pinkod för att spela upp filmen.
Du kan låna max 8 e-filmer per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar innan du väljer att spela upp filmen.
Ja, barn som har lånekort kan låna filmer genom Viddla. Viddla har dock en inbyggd åldersgräns, så barn kan inte låna filmer som har en högre åldersgräns än barnets ålder.
Du har 48 timmar på dig att se filmen innan lånetiden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och ses ett obegränsat antal gånger under lånetiden.
Du kan inte göra omlån på en e-film, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 48 timmar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån.
Lånade filmer går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut kan du inte längre spela filmen.
Viddla har inte institutionella rättigheter, utan tillhandahåller film endast för privat bruk.
Biblioteket kan inte direkt påverka vilka filmer som man kan låna i Viddla. Om du vill lämna förslag på en film så kan du mejla till viddla@btj.se.
På www.viddla.se Länk till annan webbplats. hittar du fler frågor och svar om Viddla.