"rootPage" is not defined.

Frågor och svar om digitala tjänster

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om de digitala tjänsterna. Hittar du inte de svar du söker är du alltid välkommen att kontakta ditt bibliotek.

Biblio - frågor och svar

Biblio - frågor och svar

En e-bok är en bok som överförts till ett elektroniskt format. I Biblio laddas e-böcker ner automatiskt innan de kan läsas.

En e-ljudbok är en ljudbok som du kan lyssna på i din mobil eller surfplatta. Du kan lyssna strömmande via appen när du är ansluten till internet. I Biblio går det dock bra att ladda ner ljudböcker till appen under utlåningstiden och lyssna offline.

Du behöver ett lånekort och en pinkod för att kunna låna e-böcker/ljudböcker. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.

Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.

När du hittar en ljudbok du vill låna klickar du på knappen "Låna" och sedan på "Spela". För e-böcker klickar du på "Låna" och sedan "Läs". Boken finns sedan under "Mina lån".

Under "Mina lån" kan du aktivera funktionen "Gör tillgänglig offline" vid respektive ljudbok. Ljudboken laddas då ner till appen och du behöver ingen internetuppkoppling när du ska lyssna. E-böcker laddas ner automatiskt innan de kan läsas.

Under "Mina lån" kan du aktivera funktionen "Gör t

illgänglig offline" vid respektive ljudbok. Ljudboken laddas då ner till appen och du behöver ingen internetuppkoppling när du ska lyssna. E-böcker laddas ner automatiskt innan de kan läsas.

E-böcker har en röd bokikon. Ljudböcker har en blå ikon med hörlurar.

Du kan låna max 2 e-böcker/ljudböcker per 7-dagarsperiod. Notera att gränsen är exakt 7 dagar. Om du har lånat 3 böcker kl. 14.00 den 1/1 kan du låna 2 nya böcker först kl. 14.01 den 8/1.

Varje boklån varar i 28 dagar. Om lånet hinner gå ut innan du läst/lyssnat klart kan du låna boken på nytt.

Du kan inte göra omlån på en e-bok/ljudbok, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 28 dagar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån vilket gör att bokmärken inte alltid förs över till nästa period.

Lånade böcker går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut tas boken bort automatiskt från appen.

Nej. Boken är endast tillgänglig i appen under låneperioden.

Biblio har inga begränsningar för att läsa/lyssna på böcker utomlands. Däremot kan uppkoppling, brandväggar, lokala förutsättningar osv. eventuellt hindra.

I dagsläget har Biblio endast stöd för EPUB-filer. Böcker i PDF-format finns inte i appen, men de finns tillgängliga på bibliotekswebben. Om du har lånat en bok i PDF-format på bibliotekswebben kommer den inte att synas i appen.

För e-bok: tryck på bokmärkesikonen upp till höger inuti boken. För ljudbok: tryck på bokmärkesikonen nere till vänster i spelaren och klicka på "Skapa bokmärke".

I Biblio visas inte vanlig sidnumrering i e-böckerna, i stället visas procentsats av kapitel. Det beror på hur läsaren i Biblio är uppbyggd. Läsaren mäter bokens omfång i procent av kapitel och därför visas sidangivelserna i Biblio på det sättet.

Om du har hittat en e-bok på bibliotekswebben som du inte kan hitta i Biblio, så beror det på att den är i PDF-format. I dagsläget har Biblio endast stöd för EPUB-filer. Böcker i PDF-format går inte att låna i appen, de måste lånas på bibliotekswebben och läsas i ett läsprogram, t ex Adobe Digital Editions.

Här kan du läsa mer om hur man lånar och läser e-böcker utan appen Biblio.

I App Store Länk till annan webbplats. och på Google Play Länk till annan webbplats. finns detaljerad information om vilka enheter som Biblio är kompatibel med. iOS-appen kräver minst version 10.0 och är kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch. För Android krävs version 5.0 eller senare.

Många problem kan lösas med att logga ut, avinstallera och installera appen på nytt. Logga in och testa på nytt. Ibland kan det vara nödvändigt att starta om enheten. Du kan också testa att tömma cachen.

Är det slutet av månaden? Då kan meddelandet bero på att biblioteket uppnått maxgränsen för kostnad/månad. Då måste du vänta till nästa månad innan du kan göra fler lån.

Du kan ha uppnått gränsen för hur många e-böcker/ljudböcker du kan låna per 7-dagarsperiod. Efter 7 dagar kan du låna på nytt. Notera att gränsen är exakt 7 dagar. Om du har lånat 2 böcker kl. 14.00 den 1/1 kan du låna 2 nya böcker först kl. 14.01 den 8/1.

  • Har du den senaste versionen av Biblio installerad? Det kommer nya uppdateringar regelbundet. En del har inställningen automatisk uppdatering på mobilen/surfplattan. Om du inte har gjort denna inställning, måste du själv göra uppdateringen. Gå in i App Store Länk till annan webbplats. eller Google Play Länk till annan webbplats. för att se om det finns en uppdatering. Installera den i så fall.
  • Använd inte mobilen/surfplattan till andra saker under tiden nedladdningen pågår. Lämna Biblio öppet och vänta på att nedladdningen slutförs.
  • Långsam eller dålig uppkoppling, mobilens/surfplattans kapacitet och appar som är igång i bakgrunden kan orsaka problem med nedladdning.
  • Ladda ner en ljudbok i taget, inte flera samtidigt.
  • Ljudböcker kräver mycket plats. Du behöver ha utrymme tillgängligt på mobilen/surfplattan innan nerladdning, annars kan det gå trögt.
  • Nedladdningen av ljudböcker i Biblio är ibland långsam. Det kan ta 15-20 minuter att ladda ner en ljudbok.

Testa det här:

  1. Logga ut från Biblio.
  2. Avinstallera Biblio-appen
  3. Rensa cache/Storage
  4. Installera om Biblio och hämta e-boken på nytt under "Mina lån".

Hör av dig till ditt bibliotek för att få hjälp. Återge så mycket information som möjligt om hur du gör när felet uppstår, när eventuella felmeddelanden uppkommer och exakt hur de lyder.
Vi behöver veta:

  • Vilken typ av enhet som används och vilken modell.
  • Vilken bok det gäller.
  • Exakt vad som går fel, återge gärna steg för steg vad som sker.
  • Exakt hur eventuellt felmeddelande lyder.

Den enda information som sparas är de bokmärken som läggs in, t ex för att du ska kunna fortsätta lyssna på samma ställe som du slutade förra gången. Dina inloggningsuppgifter sparas om du väljer det som alternativ vid första inloggningstillfället.

Nej, strömmande ljudböcker använder inte cookies.

Appen behandlar lånekort/personnummer för att tillhandahålla aktuella lån av digitala böcker. Kopplingen mellan lånekort/personnummer och person handhas i bibliotekets egna datasystem. Information om digitala lån raderas efter att lånet slutat vara aktiv i samtliga system hos appens utvecklare Axiell Media AB.

Du kan även läsa e-böcker med speciella läsprogram, t ex Adobe Digital Editions eller PocketBook Reader, och i datorn kan du lyssna på strömmande ljudböcker om du är uppkopplad mot internet.

Låna e-böcker och ljudböcker utan appen Biblio

Cineasterna - frågor och svar

Cineasterna - frågor och svar

När du tittar på strömmande film (streaming) behöver du inte vänta på att filmen ska laddas ner, utan filmen spelas upp direkt. Detta innebär att du måste vara ansluten till internet under hela tiden du tittar på filmen.

Du behöver ett lånekort och en pinkod och en internetuppkoppling. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.

Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.

Gå till www.cineasterna.se Länk till annan webbplats.. Välj ditt bibliotek från menyn. Välj en film som du vill se. Ange ditt lånekort/personnummer och din pinkod för att spela upp filmen.

Du kan låna max 8 e-filmer per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar.

Ja, barn som har lånekort kan låna filmer genom Cineasterna. Cineasterna har dock en inbyggd åldersgräns, så barn kan inte låna filmer som har en högre åldersgräns än barnets ålder.

Du har 48 timmar på dig att se filmen innan lånetiden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och ses ett obegränsat antal gånger under lånetiden.

Du kan inte göra omlån på en e-film, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 48 timmar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån.

Lånade filmer går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut kan du inte längre spela filmen.

Biblioteket kan inte direkt påverka vilka filmer som man kan låna i Cineasterna. Om du vill lämna förslag på en film så kan du mejla till info@cineasterna.se.

www.cineasterna.se Länk till annan webbplats. hittar du fler frågor och svar om Cineasterna.

Viddla - frågor och svar

Viddla - frågor och svar

När du tittar på strömmande film (streaming) behöver du inte vänta på att filmen ska laddas ner, utan filmen spelas upp direkt. Detta innebär att du måste vara ansluten till internet under hela tiden du tittar på filmen.

Du behöver ett lånekort och en pinkod och en internetuppkoppling. Saknar du lånekort, gå till sidan Skaffa lånekort Länk till annan webbplats. på bibliotekswebben. Saknar du pinkod, ta med giltig fotolegitimation och vänd dig till biblioteket.

Det finns inga kostnader från biblioteket, men vi rekommenderar att du kontrollerar vad du betalar din mobiloperatör för datatrafiken.

När du valt en film och klickar på "Spela film" får du en fråga om att välja ditt bibliotek. Logga in med ditt lånekort/personnummer och din pinkod för att spela upp filmen.

Du kan låna max 8 e-filmer per månad. När du loggar in för att se en film visas antalet lån du har kvar innan du väljer att spela upp filmen.

Ja, barn som har lånekort kan låna filmer genom Viddla. Viddla har dock en inbyggd åldersgräns, så barn kan inte låna filmer som har en högre åldersgräns än barnets ålder.

Du har 48 timmar på dig att se filmen innan lånetiden är slut. Filmen kan pausas, spolas framåt och bakåt och ses ett obegränsat antal gånger under lånetiden.

Du kan inte göra omlån på en e-film, men du kan låna den på nytt efter att lånetiden på 48 timmar har gått ut. Det gäller då som ett nytt lån.

Lånade filmer går inte att återlämna innan lånetiden är slut. När lånetiden är slut kan du inte längre spela filmen.

Viddla har inte institutionella rättigheter, utan tillhandahåller film endast för privat bruk.

Biblioteket kan inte direkt påverka vilka filmer som man kan låna i Viddla. Om du vill lämna förslag på en film så kan du mejla till viddla@btj.se.

www.viddla.se Länk till annan webbplats. hittar du fler frågor och svar om Viddla.

Senast uppdaterad: