Rådgivning för föräldrar och närstående

Rådgivning ges genom Föräldrasupporten och Föräldrarådgivarna på Familjecentralerna och vänder sig till lite olika åldersgrupper. Föräldrasupporten stöttar dig som är förälder eller nära anhörig till barn och ungdom i åldrarna 0–18 år och Föräldrarådgivarna på familjecentralerna vänder sig till dig med barn 0–6 år.

Föräldrasupporten

Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning och vägledning för dig som är förälder eller nära anhörig till ett barn eller ungdom 0 – 18 år.

Målet är att du snabbt ska få kontakt med oss. Stödet är individuellt anpassat och bygger på behov och önskemål som du och din familj har.

Det kan till exempel handla om:

• Relationen till ditt barn
  • Kommunikation med ditt barn
  • Gränssättning och vägledning
  • Syskonbråk
  • Skolproblem

Ingen fråga är för liten.

Det kostar inget att ha kontakt med oss, vi för inga journaler och har sekretess.

Kontakta Föräldrasupporten (Länk till annan webbplats)

När du har skickat in ansökan blir du kontaktad inom tre dagar via telefon av en föräldrarådgivare. Under samtalet kommer vi överens om hur vi går vidare.

Kontakta oss

Kontakta oss via e-tjänsten eller på telefon 0910-71 20 50. Vi finns på Hörnellgatan 4, våning 6, Skellefteå.

Kontakta Föräldrasupporten (Länk till annan webbplats)

Familjecentralens föräldrarådgivare

Föräldrarådgivarna på familjecentralerna vänder sig till blivande föräldrar och föräldrar med barn i åldern 0–6 år. De finns på familjecentralerna på Anderstorp i Skellefteå, i Byske och i Ursviken. Du kan vända dig hit även om du bor någon annanstans i kommunen.

Inget är för litet eller för stort att ta upp, alla kan ibland behöva stöd och inspiration i sitt föräldraskap. Som förälder har man många frågor och funderingar kring sitt barn, det kan bland annat handla om barnets utveckling eller om barnuppfostran. Samtalet kan även handla om den livssituation du befinner dig i just nu, exempelvis; föräldrarollen, relationen eller praktiska frågor. Kort sagt – allt som påverkar just dig. Vi tänker att om du som förälder mår bra så mår ditt barn bra.

Många föräldrar får kontakt med föräldrarådgivaren via sin barnmorska eller BVC-sköterska, men du kan givetvis alltid kontakta oss direkt. Det behövs inte någon utredning eller remiss för att få tillgång till stöd, vi för inga journaler och har sekretess. Samtalen kan ske på någon av familjecentralerna, i centrala Skellefteå, i ditt hem eller via telefon. Du ska snabbt kunna få råd och stöd när du känner att du behöver det.

Vilka är vi?

Vi som arbetar som föräldrarådgivare är utbildade socionomer med lång yrkeserfarenhet inom föräldrastöd. Vi är också föräldrar. Vi har själva stött på föräldraskapets utmaningar och har förståelse om hur en familjevardag kan se ut och upplevas under ett barns uppväxt.

Kontakta oss

Vi finns närvarande i familjecentralens verksamhet på vissa av öppna förskolans tider. Du kan även nå oss dagtid måndag till fredag via telefon, sms eller e-post.

Anna Nyström: 072-516 48 92, anna.m.nystrom@skelleftea.se

Camilla Lundmark: 072-212 13 06, camilla.lundmark@skelleftea.se

Kundtjänst: 0910-73 50 00, knappval 1 socialt stöd och omsorg.