Kusmarksskolan
Kusmarkskolan ligger mitt i byn Kusmark, cirka två och en halv mil nordväst om Skellefteå intill Kågeälven.
Skolan är en F-3 skola med drygt 60 elever. Skolan ligger mitt i byn Kusmark med närhet till naturen och en isbana i anslutning till skolan. På skolan finns ett fritidshem. Även i byn Sandfors finns ett fritidshem där Kusmarksskolans elever kan ha placering.
Skolstart
20 augusti
Lediga dagar
20 september
Lov
Vecka 44 (läslov 28/10-1/11)
Terminsslut
20 december
Vad vill du göra i dag?
Kusmarksskolans fritidshem och Sandfors fritidshem
Fritidshem är ett komplement till skolans verksamhet och ger eleverna en meningsfull fritid och rekreation. Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år eleverna fyller 13 år.
Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära och utgå från elevernas intressen och erfarenheter och anpassas till att elever har olika förutsättningar.
Rektor
Linda Holmqvist
Biträdande rektor
Anders Grundström
Karolina Kågström
Kontakta skolan
Kontakta kommunens kundtjänst via telefon 0910 73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se.
Besöksadress:
Jörnsvägen 65
934 93 Kusmark
Vår verksamhetsidé är att bygga verksamheter som präglas av trygghet, trivsel, lärande och att vi ser hela eleven hela dagen. I våra verksamheter får varje elev möjlighet att utvecklas på bästa sätt utifrån sin förmåga och sina förutsättningar för att på så sätt bli sitt bästa jag.
Vi arbetar med ett övergripande kvalitetsarbete i ett 1-16-års perspektiv med rubriken ”tillgängligt lärande”. Hela Kågeskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som såväl pedagogiskt som fysiskt möter alla elever utifrån deras behov.
Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.
Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.
Ansvar för likabehandling
Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.
Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.
Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.
Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.
Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.
Att tänka på
- Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
- Mandatperioden bör vara två år.
- Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
- Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.
Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:
- Genomgång av föregående protokoll
- Aktuellt i verksamheten
- Barnens/elevernas röster
- Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
- Trygghet och trivselfrågor
- Organisation
- Övriga frågor
Skolsköterska
Helena Lundberg
Kurator
Sara Andersson
Studie och yrkesvägledare
Helen Forsell
Du kontaktar elevhälsan via kundtjänst 0910 73 50 00