Morö backe skola
Skolan ligger i nordöstra delen av Skellefteå, i stadsdelen Morö backe, där det finns både villaområden och områden med flerfamiljshus.
Eleverna kommer till största delen från området. Vi har elever från många olika delar av världen.
Skolstart
20 augusti
Lediga dagar
20 september
Lov
Vecka 44 (läslov 28/10-1/11)
Terminsslut
20 december
Vad vill du göra i dag?
Morö backes fritidshem ligger i nordöstra delen av Skellefteå. Avståndet till stadskärnan är cirka 5 km och bussförbindelserna är bra. Det stora antalet gång- och cykelvägar som finns här gör att skolvägen är säker. På vår skolgård finns en multiplan, lekställning och skogsområden. Närheten till biblioteket ser vi som en stor tillgång i arbetet med barnens läs- och skrivutveckling.
På området finns det fyra fritidshem som tillsammans har ca 300 inskrivna elever.
- Kremlan och Tickan riktar sig till elever i förskoleklass och årskurs 1
- Kantarellen riktar sig till elever i årskurs 2
- Murklan till elever i årskurs 3-5
Vårt främsta uppdrag är att ge eleverna en trygg miljö där de kan utvecklas i samspel med andra barn och vuxna.
Fritidshemmen har också som mål att ge eleverna en meningsfull fritid som innehåller pedagogisk planering av både styrda och fria aktiviteter. Vi ger eleverna möjlighet att träffa barn i olika åldrar under friare former. Här får de träna sig att visa respekt, hänsyn och att ta ansvar.
Vi erbjuder varierande aktiviteter på eftermiddagstid, samt är delaktiga i elevernas skoldag. På våra fritidshem arbetar pedagogiskt utbildad personal som arbetar i arbetslag. En dag i veckan träffas all fritidspersonal för att planera tillsammans. Vi har även arbetsplatsträff en kväll varje månad.
Fritidshem är ett komplement till skolans verksamhet och ger eleverna en meningsfull fritid och rekreation. Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år eleverna fyller 13 år.
Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära och utgå från elevernas intressen och erfarenheter och anpassas till att elever har olika förutsättningar.
Rektor
Ingela Pettersson
Biträdande rektor
Therese Taavo
Rickard Åström
Kontakta skolan
Kontakta kommunens kundtjänst via telefon 0910 73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se.
Besöksadress:
Höjdgatan 10
931 51 Skellefteå
Vision
Tillsammans skapar vi en verksamhet som är trygg, trivsam och ger goda förutsättningar för varje elev att utvecklas så långt som möjligt, en verksamhet där varje individ har god självkänsla, tilltro till sin förmåga, fungerar väl i samspel med andra och har drömmar om framtiden.
Pedagogisk verksamhetsidé
Vi arbetar tillsammans i ett F-9-perspektiv för kontinuitet, trygghet och goda relationer. I det ingår ett aktivt värdegrundsarbete, ett närvarofrämjande arbete med kontinuerlig uppföljning av frånvaro och dess orsaker, ett lågaffektivt bemötande som genomsyrar alla våra verksamheter och ett hälsoperspektiv vilket gör rörelse en naturlig del av skoldagen. Vårt fritidshem har kreativ och utvecklande miljö för eleverna.
Ledord
Vi och vår skola – alla elever är allas elever, alla rum är allas rum
Lärmiljöer anpassade för ålder och årskurs
Likvärdighet i våra rum/utrymmen/utrustning
Eleven hela dagen: trygghet, kontinuitet, likvärdighet, ett utvecklat samarbete skola-fritids
Vi bygger vår undervisning på:
· kollegialt och kollektivt arbete med samplanering och sambedömning för likvärdighet.
· att möta elever där de är genom en varierad och anpassad undervisningen som erbjuder utmaningar.
· flexibilitet och stabilitet i våra undervisningsgrupper för trygghet och studiero.
· ett formativt förhållningssätt som utgår från elevernas kunskaper och stödjer dem i sitt fortsatta lärande.
· ett nära samarbete mellan skola och fritidshemmet.
Vi arbetar i arbetslag kring årskursen där vi tar ett gemensamt ansvar för utveckling och lärande.
Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.
Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.
Ansvar för likabehandling
Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.
Skolrådsprotokoll (pdf, nytt fönster)
Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.
Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.
Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.
Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.
Att tänka på
- Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
- Mandatperioden bör vara två år.
- Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
- Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.
Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:
- Genomgång av föregående protokoll
- Aktuellt i verksamheten
- Barnens/elevernas röster
- Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
- Trygghet och trivselfrågor
- Organisation
- Övriga frågor
Skolsköterska
Maria Larsson
Sophia Asplund
Kurator
Jessica Marklund
Ranjan K. Melin
Studie och yrkesvägledare
Ingela Marklund
Du kontaktar elevhälsan via kundtjänst 0910 73 50 00