Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar hösten 2024 och står klart våren 2025.
Parkbron ska bli en gång- och cykelbro och kommer att knyta ihop norra och södra sidan av stan och göra det tryggare att gå och cykla i centrum.
Vilket år arbetet drar igång är inte klart än eftersom Karlgårdsbron behöver bli klar först. När trafiken leds om på den nya bron och Parkbron blir bilfri kommer mängden koldioxidutsläpp i stadskärnan att minska. Parkbron kommer också att få en ökad livslängd. Den är nämligen inte byggd för att klara av den ökande trafik som väntas de kommande åren.
Parkbron blir länken mellan södra och norra sidans mötesplatser, bland annat Campus och Södertorg och vidare mot Stadsparken, Guldtorget, Sara kulturhus och resecentrum. En ny gång- och cykelbana byggs i anslutning till bron längs med Stationsgatan och blir en del i huvudcykelnätet.
Aktörer
Skellefteå kommun
Visar 12 av 14 nyheter
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Bygget startar hösten 2024 och står klart våren 2025.
Södra Lasarettsvägen byggs om till en grön och lummig gata med trädalléer på båda sidor. Här kommer det att finnas gång- och cykelbanor och trygga sätt att passera gatan. Så småningom kommer den att ansluta till Karlgårdsbron.
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Just nu pågår planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus.
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Kajen kommer att stå klar mot slutet av 2027.
Bron är viktig för att få till ett bättre trafikflöde i centrala Skellefteå och samtidigt minska utsläpp. Avtalet med den tidigare entreprenören för Karlgårdsbron är hävt. Nu pågår arbetet inför upphandling av ny entreprenör.
Kanalgatan byggs om för att skapa en hållbar trafiklösning genom att prioritera gående och cyklister samt göra plats för uteserveringar och aktiviteter. Helt klart hösten 2023.
Hedensbyn växer fram som en knutpunkt för flöden av både människor och gods. I takt med att vi blir fler invånare utvecklas även näringslivet, vilket ställer krav på effektiva transportlösningar med båt, tåg och lastbil. Utvecklingen på Hedensbyn gör det möjligt att kombinera olika transportslag vilket inverkar positivt på ekonomi, miljö och människors vardag.
Skellefteå Airport har en avgörande roll i Skellefteås fortsatta tillväxt och utveckling. För att möta efterfrågan från affärs- och privatresenärer satsar flygplatsen på att utvecklas och hitta hållbara lösningar för framtidens flygande.
Norrbotniabanan omfattar en 27 mil lång kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Banan ska förstärka godstrafiken på järnväg i landet samt möjliggöra persontrafik mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan är viktig, inte minst för att nå målet om ett fossilfritt Sverige 2045. Det är Trafikverket som ansvarar för att planera och bygga Norrbotniabanan.
Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Just nu pågår planeringen för Bureås nya resecentrum, på norra sidan av älven, väster om E4.
Flödet av människor och trafik i Skellefteå väntas öka vilket gör att kollektivtrafikens roll blir allt viktigare. För att vi ska välja bussen framför bilen krävs en trafik som är anpassad efter våra behov. Täta turer och hur linjerna dras är två viktiga faktorer för att möta kraven från framtidens resenärer.
Centrum ska vara lättillgängligt för alla invånare och besökare oavsett hur de färdas och erbjuda en trevlig och trafiksäker miljö. Just nu planeras en ny sträckning för E4 utanför centrum, där Östra leden går idag.