Karlgårdsbron
- Projekt Trafik, väg och järnväg
- Fas Pågår
- Plats Centrala stan


Norr och söder kopplas samman
Bron är viktig för att få till ett bättre trafikflöde i centrala Skellefteå och samtidigt minska utsläpp. Ny entreprenör är utsedd, Skanska Sverige får uppdraget att slutföra projektet.
Karlgårdsbron blir en trygg länk mellan södra och norra sidan av Skellefteälven. Den 400 meter långa träbron kommer göra att resandet med bil, buss och cykel blir enklare. När bron står klar går den över Skellefteälven vid Karlgård-Nordanå för att sedan ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan. På södra sidan byggs en ny väg via Skråmträskvägen.
Att leda om trafiken från Kanalgatan och in på Södra Lasarettsvägen för dem som inte har sin målpunkt i stadskärnan, är en viktig åtgärd för att kunna skapa ett tydligt stråk från söder till norr och för att minska koldioxidutsläppen. Det skapar också mer plats och blir tryggare för gångare och cyklister och bidrar till ett attraktivare centrum.
Aktörer
Skellefteå kommun
Skanska Sverige AB
Frågor och svar
Skellefteå kommun är skyldig att följa lagen om offentlig upphandling (LOU). Lagen är till för att se till att offentliga inköp öppnar upp för konkurrens och att skattemedel används så effektivt som möjligt. Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Lagen gäller även när en upphandlande myndighet anordnar en projekttävling.
LOU innebär också att vi inte kan premiera lokala entreprenörer utan är objektiva eftersom alla ska ha likvärdiga möjligheter att lämna anbud.
Pris var inte ett utvärderingskriterium i denna upphandling. Utvärderingskriterierna i upphandlingen handlade istället om kompetens och erfarenhet hos nyckelpersoner i platsorganisationen och hur entreprenören planerar att genomföra fas 1 och fas 2. Utöver dessa utvärderingskriterier ställdes flertalet skallkrav för att anbudsgivare skulle anses kvalificerade att lämna anbud. Detta enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Det är ett komplext projekt som ställer mycket höga krav på entreprenören. Vi var särskilt tydliga med det i upphandlingen och har medvetet ställt krav som endast mycket kunniga entreprenörer kan uppfylla. Det har varit ett sätt att försäkra oss om att endast seriösa entreprenörer skulle kunna ge anbud.
Den nya budgeten bedöms till 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket. Den tidigare investeringsbudgeten låg på 300 miljoner kronor.
Vi har startat upp planerings- och kalkylfasen tillsammans med den nya entreprenören. Innan entreprenören kan påbörja arbetet ska kommunfullmäktige ta ett beslut om den nya budgeten.
Däremot har den nya entreprenören påbörjat förberedande arbeten inför ny byggstart.
Trafikpåsläpp är beräknad till sommaren 2027.
Aktuellt i projektet
Karlgårdsbron anläggs som en så kallad hängverksbro med träöverbyggnad och blir Sveriges längsta träbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.
20 januari 2025 21 oktober 2024 26 juni 2024 10 maj 2024 15 april 2024 Skellefteå kommun påbörjar upphandling för ny entreprenör till Karlgårdsbron
10 april 2024 Avtalet med Kauno Tiltai Sverige AB för bygget av Karlgårdsbron i Skellefteå hävs
12 mars 2024 Skellefteå kommun hävdar avtalsbrott för avbrutet arbete med Karlgårdsbron
4 november 2023 1 november 2023 30 juni 2023

Länkar till fler projekt
Aktörens webbplats
Fler projekt i samma kategori
Visar 5 av 15 nyheter
-
Nordlandergatan
Nya passager för trafiken behövs vid Nordlandergatan när Norrbotniabanan byggs i Skellefteå. Passagerna kommer att passera under järnvägen och väg 95. För biltrafiken blir det en ny sträckning vid Nordlandergatan som sedan ansluter till Lasarettsvägen.
-
Boliden busstation
Ytorna kring Boliden busstation byggs om där trafiksäkerhet och tillgänglighet förbättras för att göra bussåkandet enklare och mer attraktivt. Byggstart är i maj och kommer så klart under hösten 2025.
-
Stationsgatan
En ny gång- och cykelbana kommer att byggas längs med Stationsgatan, över Parkbron och via Brogatan för att sedan avslutas på Bockholmsvägen vid Campus Skellefteå. Klart hösten 2025.
-
Skellefteå resecentrum
Planeringen för Skellefteås nya resecentrum, norr om Sara kulturhus, pågår. Skellefteå växer vilket medför ökade krav på transportinfrastruktur och logistik i kommunen. Norrbotniabanans sträcka från Dåva till Skellefteå har fått grönt ljus till byggstart och järnvägen kommer att ge möjlighet till snabbare och mer hållbara resor till och från Skellefteå.
-
Port of Skellefteå
Hamnen Port of Skellefteå utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter för att möta behovet hos Skellefteås växande näringsliv. Produktionen pågår och väntas stå klart mot slutet av 2027.