Karlgårdsbron

  • Projekt Trafik, väg och järnväg
  • Fas Pågår
  • Plats Centrala stan

Norr och söder kopplas samman

En 400 meter lång träbro byggs i Skellefteå. Bron är viktig för att få till ett bättre och mer hållbart trafikflöde i centrala Skellefteå. Klart hösten 2027.

Karlgårdsbron blir en trygg länk mellan södra och norra sidan av Skellefteälven. Den 400 meter långa träbron kommer göra att resandet med bil, buss och cykel blir enklare. När bron står klar går den över Skellefteälven vid Karlgård på södra sidan för att sedan ansluta till Södra Lasarettsvägen på norra sidan. På södra sidan byggs en ny väg via Skråmträskvägen.

Att leda om trafiken för de som inte har sin målpunkt i stadskärnan är en viktig åtgärd för att skapa ett tydligare stråk från söder till norr. Bron kommer att bidra till att fördela fordonstrafiken på fler gator, förbättra förutsättningarna för kollektivtrafik och bidra till ett attraktivare centrum genom att prioritera gående och cyklister.

Aktörer
Skellefteå kommun
Skanska Sverige AB
Tyréns

Frågor och svar

Den nya budgeten för Karlgårdsbron är 744 miljoner kronor varav 72,5 miljoner kronor finansieras av ett bidrag från Trafikverket. Budgeten innefattar dels de upparbetade kostnaderna från den tidigare entreprenören, dels kostnader för planerings- och kalkylarbetet vid omstarten samt för produktionen för att färdigställa bron. Budgeten tar även höjd för de senaste årens kraftiga prisökningar samt eventuella risker som kan infalla i det fortsatta arbetet. I utredningen har man även jämfört kostnaderna med andra broprojekt i Sverige och Karlgårdsbrons nya budget sticker inte ut, kostnadsmässigt.

Även om det är mycket pengar har vi jämfört kostnaderna med andra broprojekt i Sverige och Karlgårdsbrons budget sticker inte ut kostnadsmässigt. Den ligger till och med i det undre spannet per kvadratmeterpris. Huvudskälet till att vi har hamnat här är att den tidigare entreprenören hävde kontraktet och kommunen är fortsatt av den bestämda uppfattningen att de gjort sig skyldiga till avtalsbrott. Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att ta vid en redan påbörjad projektering och byggande.

De senaste åren har priserna i bygg- och anläggningsbranschen ökat kraftigt på grund av pandemin och kriget i Ukraina. Priserna på byggmaterial, som trä, stål och betong har ökat med närmare 60 procent under den här tiden så det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än det var då.

En analys av alternativ till att färdigställa Karlgårdsbron har genomförts och där har förenklad konstruktion, endast en gång- och cykelbro, projektet avbryts och projektet pausas ingått. Samtliga alternativ innebär stora konsekvenser och är kostsamma. Att bygga med en annan konstruktion eller ändra till endast en gång- och cykelbro innefattar dessutom flertalet risker. Att färdigställa bron utifrån ursprungsplanerna säkerställer att intentionerna med en ny bro över älven bibehålls, det vill säga att skapa en hållbar trafiksystemlösning för utveckling av hela Skellefteå och av centrum.

Projektorganisationen har under hela projektet agerat utifrån projektets bästa med syftet att säkerställa ett avtalsenligt utförande av bron utifrån kvalitet, tid och ekonomi. Det är viktigt att komma ihåg att Skellefteå kommun följer lagen om offentlig upphandling (LOU) och utifrån avtalet kan vi inte bara ändra ett fast pris utan underbyggda skäl. Det finns dock en bestämmelse gällande onormala prisförändringar där entreprenören ska bevisa onormala, oförutsebara och väsentligt förändrade kostnader som berättigar en ändring av det fasta priset, men den tidigare entreprenören lämnade aldrig tillfredställande underlag. De begärde istället, i strid med avtalet, en indexreglering med tiotals miljoner. Och de bad dessutom om en lång tidsförlängning utan orsak. Samarbetet har varit krävande i allt från arbetsberedningar, handlingar och utförande sedan projektstart.

Skellefteå kommun är fortsatt av den bestämda uppfattningen att den tidigare entreprenörens olika krav saknar grund och därför har parterna inte kunnat hitta en lösning för att fortsätta projektet tillsammans.

Angående att den tidigare entreprenören säger att de skulle ha kunnat bygga klart bron för 86 mnkr; Under hösten 2023 kom de med flera olika bud, men då var alla betydligt högre än 86 mnkr. De har även krav på ersättning utöver det vi redan betalat dem som de varken kunnat förklara eller som de haft rätt till enligt parternas avtal. Och som sagt, enligt avtalet går det inte bara ändra ett fast pris. Ytterligare ett problem är ju också att parterna inte är överens om värdet på det som är byggt i förhållande till kontraktssumman. Kommunen inväntar nu den värderingsprocess som pågår där en oberoende värderingsnämnd ska bestämma värdet på det arbete som den tidigare entreprenören har utfört.

Upphandlingen var redan genomförd och avslutad när felet i upphandlingsunderlaget uppdagades. Kauno Tiltai utsågs till totalentreprenör i januari 2021 och först i juni samma år identifierade de ett problem med pontonlösningen och hävdade att orsaken var ett fel i förfrågningsunderlaget, som innehöll två olika höjdsystem (RH2000 och RH00).

När det finns två missvisande uppgifter har entreprenören rätt, enligt kontraktet, att räkna på den billigaste lösningen. Skellefteå kommun utredde frågan med av hjälp ett juridiskt stöd samt det konsultbolag som tagit fram förfrågningsunderlaget. Utredningen visade att det fanns motstridiga uppgifter, även om de inte ansågs grova eller helt uppenbara. Som beställare har Skellefteå kommun ett ansvar för att de uppgifter som lämnats i underlaget är riktiga och därför behövde den tidigare entreprenören ersättas för de tillkommande kostnaderna och beviljas en tidsförlängning i enlighet med kontraktet.

Det har gjorts en reklamation till konsulten med anledning av fel i förfrågningsunderlaget men det är först när tilläggsarbetet för pålbryggan är slutreglerad som vi vet mer om omfattningen av ersättningsgrunden.

Förra året tillsattes en oberoende värderingsnämnd som arbetar med att värdera den tidigare entreprenörens arbete. Kommunen inväntar värderingsnämndens besked innan bedömningen görs om ytterligare utredningar behövs.

Sedan har vi även den kommunala revisionen. De har i uppdrag att pröva om verksamheterna i kommunen är ändamålsenliga och effektiva, om styrningen är tillräcklig och om räkenskaperna är rättvisande. Även dom skulle kunna välja att granska detta projekt.

Under hela projektet har externa specialister med erfarenhet och kompetens inom olika områden varit med i arbetet, inte minst inom upphandling såväl som kontroll och uppföljning av både projektering och utförande.

Trafikverket driver arbetet med en ny E4 i Skellefteå som finansierats i den Nationella transportplanen för utförande år 2029–2034. Nu har det landat i två korridorer som ska utredas mer: Tuvan och Östra leden. I maj 2025 hoppas de kunna ta beslut om en av dem. Karlgårdsbron är en viktig förutsättning i de överenskommelser som Skellefteå kommun har tillsammans med Trafikverket för arbetet med flytt av E4. Trafikverkets bedömning är att ny E4 finns på plats först år 2035.

Klicka på den här länken för att ta dig vidare och läsa mer information om omdragningen.

Aktuellt i projektet

Karlgårdsbron anläggs som en så kallad hängverksbro med träöverbyggnad och blir Sveriges längsta träbro. Bron kommer att bli 400 meter lång med sju stöd i älven. Den dimensioneras och utformas för bil, buss, cykel och gående.

Länkar till fler projekt

Aktörernas webbplats

Relaterade planer

Fler projekt i samma kategori

Visar 5 av 13 nyheter