Har du villa, bostadsrätt eller fritidshus och vill ha svar på frågor om byggande? Då är du välkommen att boka tid med en handläggare! Välj själv om du vill ha mötet via telefon, videolänk eller genom att besöka oss när vi har öppet hus för rådgivning.

Olika sätt att få rådgivning:

Under rådgivningstillfället får du prata med en handläggare om förutsättningarna för ditt projekt. Vi rekommenderar bland annat rådgivning innan du du ansöker om bygglov eller börjar ta fram detaljerade ritningar för det du vill göra.

Vid ett rådgivningstillfälle kan vi till exempel hjälpa dig med frågor om:

  • Nyggbyggnad av ett enbostadshus
  • Ny- eller tillbyggnad av ett garage, förråd med mera
  • Fasadändring, till exempel flytt av en dörr eller ändring av ett fönster
  • Ny- eller tillbyggnad av en altan, skärmtak eller inglasning
  • Förutsättningar för ditt byggprojekt
  • Hur bygglovsprocessen går till
  • Strandskydd

Observera att informationen som du får under ett rådgivningstillfälle baseras på det du och handläggaren pratar om under mötet, och de uppgifter som är kända vid tillfället. Beslut om eventuellt bygglov eller tillstånd fattas först när du har lämnat in en komplett ansökan och handläggaren har detaljerad information om ärendet, ditt projekt och de förutsättningar som finns.

  1. Vad får jag bygga?
    Vad och hur du får bygga beror bland annat på om din fastighet ligger inom detaljplanerat område och vad detaljplanen i så fall säger. I kartan som ligger längst ner på den här sidan kan du få information om eventuell detaljplan.

    Boverkets webbplats Länk till annan webbplats. finns generell information om när du kan behöva bygglov.
  2. Behöver jag söka bygglov för mitt projekt?
    Du behöver oftast bygglov om du vill bygga en ny byggnad, bygga till eller göra vissa andra ändringar. Du kan även behöva bygglov för att sätta upp ett plank eller en mur, eller anordna ett upplag på din tomt. Ibland måste du göra en anmälan även om du inte behöver bygglov. På den här sidan finns en vägledning till när bygglov behövs eller inte.
  3. Vad får jag inte missa när jag ansöker om bygglov?
    I den här checklistan har vi samlat några tips och råd som hjälper dig att göra en så bra ansökan som möjligt.
  4. Kan jag påverka så jag får mitt bygglov snabbare?
    Vi handlägger kompletta ärenden i tur och ordning. Om du vill ha ditt bygglov snabbt är det bra att ansöka i god tid innan du behöver bygglovet, samt att se till att din ansökan innehåller alla nödvändiga uppgifter redan från början. Om någon eller några uppgifter fattas eller är felaktiga i din ansökan behöver du komplettera. Då tar det längre tid innan vi kan börja handlägga din ansökan vilket gör att det dröjer innan du får ditt bygglov.
  5. Vad ska jag tänka på när jag ansöker om bygglov?
    I den här checklistan har vi samlat användarbara tips för dig som ska ansöka om bygglov.

Skellefteå kommuns kundtjänsthandläggare kan hjälpa dig med svar på vissa frågor. Det gäller till exempel:

  • Var du hittar e-tjänsterna för att ansöka om till exempel bygglov eller tillstånd att bygga nytt.
  • Hur karttjänsten fungerar, där du kan undersöka om din fastighet ligger inom detaljplanerat område samt inom eller utom sammanhållen bebyggelse.

Kontakta kundtjänst

Kontakta kundtjänst via det här kontaktformuläret eller genom att ringa 0910-73 50 00, knappval 3.

Om kundtjänsthandläggaren inte kan svara på din fråga hjälper hen dig att skicka frågan vidare till ansvarig verksamhet.

Om du har ett pågående ärende, till exempel om du har skickat in en digital bygglovsansökan och väntar på besked, kan du ställa frågor direkt till personen som handlägger din ansökan.

Det gör du genom att öppna ditt ärende i Självservice Länk till annan webbplats. och skicka iväg ett meddelande. Tryck här för att logga in i Självservice. Länk till annan webbplats.

Filmen nedanför visar hur du gör:

Tips! Klicka på kugghjulet för att aktivera undertexter i filmen.

Om du vill prata med en bygglovshandläggare i telefon kan du boka en tid att bli uppringd på. Då ringer vi upp dig på tiden du bokat.

Boka tid med bygglovshandläggare (Länk till annan webbplats)

Hittar du ingen ledig tid?

Vi släpper lediga tider för några veckor i taget.

Har du inte e-legitimation?

Du behöver e-legitimation för att boka en telefontid i vår e-tjänst. Kontakta kundtjänst via 0910-73 50 00, knappval 3, om du saknar e-legitimation och vill ha hjälp att boka en tid.

Det finns många fördelar med träffa en bygglovshandläggare i ett videomöte. En fördel är att du kan genomföra mötet på valfri plats. Huvudsaken är att du har internetuppkoppling. En annan fördel är att handläggaren kan visa sin datorskärm för dig så du ser det ni pratar om.

Boka tid med bygglovshandläggare (Länk till annan webbplats)

Välj själv om du vill genomföra mötet via en dator, mobiltelefon eller surfplatta!

Du får en länk innan mötet börjar

Vi skickar en länk till dig strax innan mötet som du ska klicka på för att ansluta till mötet. Själva mötet genomförs i programmet Microsoft Teams. Du behöver inte ladda ner något särskilt program för att delta i mötet.

Har du inte e-legitimation?

Du behöver e-legitimation för att boka ett videomöte i vår e-tjänst. Kontakta kundtjänst via 0910-73 50 00, knappval 3, om du saknar e-legitimation och vill ha hjälp att boka en tid.

På helgfria torsdagar har bygglovsverksamheten öppet hus för drop in-rådgivning mellan klockan 13.00-15.00 i kontorshuset Svalan på Viktoriagatan 2 i Skellefteå Länk till annan webbplats.. Ingång i riktning mot E4:an. Du behöver inte föranmäla dig.

Gör så här:

Hämta en kölapp i receptionen och sätt dig ner och vänta på att vi ropar upp ditt nummer. Kötiden varierar beroende på hur många personer som har tagit en kölapp före dig. När det är din tur får du följa med en bygglovshandläggare till ett kontor och ställa dina frågor.

Hjälp oss förbättra webbplatsen!

Om du inte hittar informationen du sökte efter, klicka på nej-knappen nedan och skicka oss ett meddelande om vad som saknas.

Senast uppdaterad: