Sunnanåskolan
Sunnanåskolan ligger nära skog och berg, med allt vad naturen kan erbjuda men också på promenadavstånd till centrum och till Nordanå och dess kulturutbud
Det går cirka 400 elever i årskurserna F-6 på Sunnanåskolan. Cirka 200 elever går på någon av skolans fritidshemsavdelningar;
(Lillskogen F-2A - för tillfället vilande), Björkdungen F-2b, Travbacken F-2c och Rallarbacken åk 3-6.
Skolstart
20 augusti
Lediga dagar
20 september
Lov
Vecka 44 (läslov 28/10-1/11)
Terminsslut
20 december
Vad vill du göra i dag?
På Sunnanåskolan finns tre till fyra fritidshem, beroende på det aktuella antalet klasser i varje årskurs. Björkdungen och Travbacken (och ibland även Lillskogen) har barn från förskoleklass till åk 2. Rallarbacken har barn från åk 3 - åk 5.
Fritidshem är ett komplement till skolans verksamhet och ger eleverna en meningsfull fritid och rekreation. Fritidshem är en pedagogisk gruppverksamhet för elever från 6 års ålder till och med vårterminen det år eleverna fyller 13 år.
Utbildningen ska ta till vara elevernas lust att lära och utgå från elevernas intressen och erfarenheter och anpassas till att elever har olika förutsättningar.
Rektor
Jeanette Nygren
Biträdande rektor
Sofia Isaksson
Emma Berg
Kontakta skolan
Kontakta kommunens kundtjänst via telefon 0910 73 50 00 eller e-post kundtjanst@skelleftea.se.
Besöksadress:
Skråmträskvägen 19
931 64 Skellefteå
Tillsammans för lärande, trygghet och trivsel.
Sörböleområdets vision är att varje elev ska nå så långt som möjligt i sitt lärande, att alla elever ska känna sig trygga och att alla elever ska trivas.
Lärande, Trygghet och Trivsel. Tre ledord som visar oss riktningen och är beroende av varandra.
Vi utgår från våra ledord när vi sätter våra mål och vi ser verksamheten som en helhet.
Lärande, trygghet och trivsel går som en röd tråd genom alla delar av verksamheten, från förskoleklass till åk 9 och i fritidshemmet.
Lärande: alla elever ska nå så långt som möjligt i sitt lärande
Vi arbetar utifrån beprövad erfarenhet och forskning för en undervisning som håller hög kvalitet. Vi har tydliga mål och kriterier samt höga förväntningar på våra elever.
Trygghet: alla elever ska känna sig trygga
Vi arbetar kontinuerligt med att skolans klimat ska präglas av samhörighet, tolerans och respekt för medmänniskor.
Trivsel: alla elever ska trivas i skolan
Vi främjar gemenskap och erbjuder aktiviteter som stärker skolans vi-känsla.
Det ska finnas en plan mot kränkande behandling för förskola och grundskola. Planen ska främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, tro, sexuell läggning eller funktionshinder.
Den ska förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling, exempelvis mobbning.
Ansvar för likabehandling
Huvudansvarig för arbetet med likabehandling och lagens tillämpning på förskola, fritidshem och skola är rektor på förskolan respektive grundskolan. All personal har ansvar för att motverka, förebygga och upptäcka handlingar och attityder som kan innebära att barn och elever utsätts för diskriminering, kränkande handlingar eller mobbning. Varje skola och förskola har särskilda rutiner för att upptäcka, utreda, åtgärda och följa upp så att kränkande behandling inte uppstår.
Skolrådsprotokoll (pdf, nytt fönster)
Syftet med råden är att ge vårdnadshavare information om verksamheten för ökad delaktighet och inflytande i förskolans och skolans verksamhet. Rektor ansvarar för genomförande av förskoleråd och skolråd.
Rådet ska ses som ett rådgivande diskussionsforum. Här möts rektor, enhetens medarbetare, barn och elever samt vårdnadshavare för att ta del av och diskutera verksamhetens utveckling samt barn och elevers lärande. I detta forum fattas inga beslut.
Sammansättningen av förskoleråd/skolråd bör vara representativ för rektors olika verksamheter.
Vårdnadshavare till barn och elever väljs som representanter i förskoleråd och skolråd. Detta sker vanligtvis på föräldramöten, där syfte och förväntningar på rådet presenteras.
Att tänka på
- Alla representanter bör ha en ersättare om de själva inte kan delta på möten.
- Mandatperioden bör vara två år.
- Förskoleråd/skolråd bör ha möten minst två gånger/termin.
- Kallelse och dagordning bör gå ut senast två veckor före mötet.
Dagordningen för ett förskoleråd/skolråd kan se ut så här:
- Genomgång av föregående protokoll
- Aktuellt i verksamheten
- Barnens/elevernas röster
- Kvalitetsarbetet, mål, metoder och resultat
- Trygghet och trivselfrågor
- Organisation
- Övriga frågor
Skolsköterska
Camilla Andreassen Hopkins
Kurator
Nina Lundgren
Logoped
Matilda Larsson
Du kontaktar elevhälsan via kundtjänst 0910 73 50 00